rajasthan: keuzes maken

• kim

hallo allemaal,

ik heb vandaag de hele dag op internet zitten neuzen om onze reis van drie weken india te bepalen. ik heb er vierkante oogjes van, maar ben erg enthousiast!

ik heb nu de keuze gemaakt om rajasthan aan te doen, met ongeveer deze route:

dehli-Agra-Jaipur-Udaipur-Jodhpur-Jaisalmer-Bikaner-Dehli

Ik zou (natuurlijk) graag tijgers willen zien. is het noodzakelijk om het Bandavgarh National park in d eresi op te nemen, of kan ik ook bij Keoladeo of Rhantambhore national park terecht?

ik lees veel over het Keoladeo Ghana NP. als je niet zo heel veel van vogels houdt, is dat dan nog de moeite waard?

en ik lees helemaal niks over het Ranthambhore national park. is hier niet veel aan?

Ik zou ook graag een boottocht over de Ganges willen maken (met alle rituelen), maar vind varanasi teveel uit de route. is deze tocht ook vanuit Dehli of agra te doen?

alle tips en opmerkingen zijn welkom!

vriendelijke groeten, kim barends

• erik

Keoladeo is prachtig als je van vogels houdt (maar of er water is is zeer de vraag en zonder water zijn er amper volgels). Voor tijgers hoef je daar niet te komen :)

Ranthambore is eigenlijk hetzelfde verhaal, als er geen water is (bv na een matige moesson), dan kun je er lekker door het stof rijden en af en toe een hert of een aap zien. Dat is best leuk, maar de chauffeurs van de trucks scheuren als een gek verder, op zoek naar een tijger, dus uiteindelijk valt het dan erg tegen. 1 Of 2 nachtjes in een van de heerlijke hotels daar (Ranthambore Regency bv) is wel een fijne tussenstop. Mooie kamers, heerlijk eten, zwembadje in de tuin en toch wel een leuk dorpje waar je gewoon naar toe kunt wandelen.

Mocht je echt een tijger willen zien, dan is Bandavgarh een optie, maar wel een stukkie uit de route. Ik ben daar nooit geweest, dus hoe en wat, dat weet ik niet.

• Rene

Eerste tip: koop een rond beeldscherm, heb je nooit meer vierkante ogen!!!!

Over je route: ik zou je aanraden deze andersom te doen. New Delhi en Agra zijn erg drukke steden, Jaipur kan er ook wat van. Ik merk zelf dat vooral de drukte de eerste dagen erg overweldigend is. En door na Delhi Bikaner en Jaisalmer te doen wen je er wat makkelijker aan.

Varanasi is geweldig, maar ligt ook redelijk uit de route. Met de trein doe je er vanuit Agra toch wel een uurtje of 12 over. Trek eens 3 dagen uit voor Varanasi zelf, en je bent zo 5 dagen van je 3 weken kwijt (nou ja, kwijt….). Misschien een binnenlandse vlucht?

Ik denk wel dat als je Varanasi ook nog in je schema stopt, je erg moet gaan haasten. En India is juist zo leuk als je ook eens een dag neemt om over bazaars te struinen. Of simpelweg een dag rust. Misschien is het een beter idee om vast na te denken over een tweede reis naar India? ;-)

• Rob

Ja,

Dit is ook mijn reactie: doe de route andersom, en las eventueel het Shekhwati district in tussen Delhi en Bikaner.

Aanvullende reden: bewaar de Taj Mahal voor het laatst als toetje.

Rob

• kim

ja, ik zou graag langer de tijd hebben om india te verkennen, maar helaas is dat niet zo. ik vond het al heel wat dat ik een keuze heb kunnen maken en delen van india heb geschrapt!

is het mogelijk om vanuit een andere stad (agra of dehli) naar de ganges te gaan? ik wil toch niet missen…

als het goed is, zal er wat regen zijn gevallen voordat wij half september erheen gaan. maar ik wil graag tijgers zien, en niet zozeer vogels. ik zal daarom toch mijn aandacht meer vestigen op het bandavgarh park. kan je misschien een binnenlandse vlucht nemen vanuit Dehli daarheen?

en kan je vanuit een andere stad ook naar het paleis der winden? dan kan ik jaipur misschien wel overslaan… ik zie nergens dat dit een leuke stad is.

alvast bedankt weer!

• Rob

Haridwar / Rishikesh aan de Ganges liggen dichter bij Delhi.

Rob

• Sundri

Wil je het paleis der winden zijn (Hawa Mahal), dan zul je toch echt naar Jaipur moeten. Het ligt namelijk in het centrum van Jaipur…

• kim

haha, dat klinkt niet zo snugger van mij. maar ik bedoel meer of je vanuit een andere stad een tour kan regelen naar het paleis der winden, zodat ik niet speciaal in jaipur moet overnachten?

b.v. vanuit bikaner? of is dat te ver?

• Rob

Kim,

Niemand op dit prikbord beweerd dat je niet snugger bent.

Maar wat is er mis met overnachten in Jaipur?

Rob

• Tom

Paleis van de winden vond ik zelf nogal tegenvallen.

Voor tijgers, ik weet niet, hun leefgebied is zo uitgedund, er is eigenlijk niet meer zoveel “safiri-gevoel” in India. Voor wilde beesten in uitgestrekte natuurgebieden ga je beter naar Afrika. Maar daar zijn weer geen tijgers, tja.