Wonen in india

• Kannadiga

Bezint eer ge begint.

“Je bent er al eens op vakantie geweest, immigreren is dus geen probleem”

Dit is pertinent niet waar. Dat geldt ook voor westerse landen, laat staan voor landen met een andere cultuur en waarvan je de taal niet eens kent.

In India (en ook in andere Aziatische landen) moet je relaties hebben om iets voor elkaar te krijgen. Met relaties bedoel ik anderen die geen voordeel uit je willen halen. In India geldt dat familie en groot-familie (verwandten).

Hoe doe je dat als je geen familie hebt en de taal niet eens spreekt.

Niets is onmogelijk, maar denk wel even goed na.

Een Indier uit bijvoorbeeld Karnataka, die naast zijn moedertaal ook Hindi heeft geleerd heeft al moeilijkheden om zich te vestigen in een van de noordelijk staten.

• Dalimij

Kannadiga ;je hebt ongetwijfeld helemaal gelijk, maar daar gaat het in dit geval niet om ,al is het goed dat je ‘waarschuwt’ voor de landsaard ,in dit geval India.

Het gaat m.i.om het feit ,dat iemand zijn droom wil verwezenlijken.

Ik zou ,wanneer de vragen gesteld waren over ,pak 'm beet, Ecuador precies hetzelfde gezegd hebben. Misschien schrikt jouw verhaal ze af en gaan ze overwegen om naar een ander land te gaan.

Sander en zijn vriendin hebben inmiddels al een heel proces van wikken en wegen achter de rug neem ik aan. Ze willen gewoon weg van de Nederlandse mentaliteit of wat dan ook. Even afstand nemen.

Ze zijn jong , dus moeten ze nu de dingen doen waar ze ‘later’ waarschijnlijk niet meer aan toe komen. En , wanneer ik het goed heb begrepen , hebben ze de tijd tot ongeveer 2 jaar afgebakend. Wat is nu 2 jaar op een mensenleven?

Jij redeneert vanuit het persepctief van iemand met Indiase roots. Maar het zijn Nederlanders en geen Indieers, dus hebben ze hele andere kansen en mogelijkheden.

Zou het niet onverteerbaar zijn wanneer ze ‘later’ tot de conclusie komen ,dat ze toch hadden moeten proberen hun ideaal na te jagen?

Het leven gaat immers vaak heel anders dan dat je had gedacht!

En wanneer het na een tijdje tegenvalt; gewoon de draad thuis weer oppakken!

• Kannadiga

Ik wens iedereen het beste en ik wil niet pessimistisch zijn.

Maar het is een droom. Oke, dromen zijn om verwezenlijkt te worden.

Maar het is ook goed om even met beide benen op de grond te staan.

De realiteit kan wel eens hard zijn.

• sander

Hoi hoi beste mensen. Bedankt voor jullie fijne reacties allemaal.

Het klopt dat we al lange tijd aan het wikken en wegen zijn geweest en dat ons belsuit nu ook vast staat dat we gaan. Eigenlijk krijg ik door jullie berichten de bevestiging van wat er bij ons in gedachten speelde. Aan de ene kant obstakels en eventuele moeilijkheden. We hebben hier niet geheel invloed op en hebben besloten die aan te gaan,,, whatever het is. mijn ervaring in het leven is dat problemen soms minder erg maar ook zwaarder kunnen vallen. accepteren helpt een boel. Tevens ben ik van mening dat crisis=mogenlijkheden/ leren.

Aaan de anderekant hadden wij ook zo iets van … doen.. Dalimij… je bericht verwoord precies onze mindset. Wat betreft india, dat word gewoon gaan en zien wat er komt. in nederland ken ik het kiezen voor veiligheid en stabiliteit< waar niets mis mee is> wel.. wat ik niet weet is hoe het is om alles voor een lange tijd los te laten en jezelf meer over te leveren aan de cadans van het leven zonder vaste verblijf plaats over te geven. Ik besef mij ook wat een verschrikkelijke luxe dat is dat wij dit kunnen doen. al kost het ook wel het e.e.a. < huis , wat jaartjes werken, pensioen, famillie en vrienden lang niet zien etc…>.

Ik zal idd eens wat < web> winkeltjes gaan vragen of het een mogenlijkheid is om wat te verhandelen… goed idee, wie weet.

sander

• danu

reactie van Kannadiga moet wel serieus genomen worden.

want hij heeft wel gelijk.

maar aan de andere kant, zoals jezelf zegt, ga je ook de “minder leuke kanten”accepteren.

maar dan ook wel doen dan he.

en niet voor iedere scheet die dwars zit, meteen“alarmcentrale”bellen. dat je “hulp” nodig hebt.

by the way, je kan die “vastigheid”. ook gewoon hier in nederland doen hoor.

moet je eens advies gaan vragen aan die 1000 zwervers die gewoon hier in NL zitten.

gewoon alles opgeven en geen enkele zekerheid of “backup” hebben en gewoon overleven op straat.

• danu

hmhm, dus dan ook geen geld achterhouden om veilig terug te keren naar nederland mocht het tegenvallen. (dat bedoel ik dus met backup).

als je echt “in het leven”wilt staan moet je die zekerheid ook laten gaan.

• sander

Ik ben mij welbewust van onze luxe positie hoor!! Zo ook dat we altijd een exit hebben/ back up hebben. Tevens romantiseer ik de boel niet. Maar wij zijn wel bereid om een boel op te geven, daarbij kies ik er niet voor om nooit meer terug te komen.< en volgens mij heb ik dat ook niet in mijn mail gezegd> Wij zijn geen wereldverbeteraars, maar doen dit wel met een bepaalde visie. Over de horizon kijken om serieus een andere kant te verkennen. Te leren/ ontwikkelen. Een breed referentie kader/ ervaring maakt dat ik misschien steeds iets meer van de wereld snap en zo ook weer anderen evtueel kan inspireren, ervaring kan delen, goed te doen etc…Wij hebben 4 handen samen die misschien elders ook wat goeie dingen kunnen doen. Wij beginnen voor ons zelf in te zien dat de wereld niet alleen nederland is, maar dat we ook wereld burgers zijn. Wij gaan nu op deze manier weg, misschien zijn er constructievere manieren om een steentje bij te dragen… wij beginnen op deze manier en kijken waar het ons heen brengt.

Wij zijn nieuwschierig naar de indiase samenleving en alles wat daar bij komt kijken, misschien is dit wederzijs… geen idee.

Misschien kunnen wij een steentje bijdragen daar en kunnen wij vervolgens veel leren van daar en dat weer mee terug nemen naar nederland.

sander

• sander

Dat idee om op straat te gaan leven voor eentijdje.. ik zal eerlijk zijn.. dat heb ik serieus wel eens overwogen!!! Grappig dat je dat noemde. Nooit gedaan, wie weet….

• Rob

“Dat idee om op straat te gaan leven voor ”een tijdje..“ ik zal eerlijk zijn.. dat heb ik serieus wel eens overwogen!!! Grappig dat je dat noemde. Nooit gedaan, wie weet….”

Danu,

Dit wordt dus niks…!!!

Rob

ps eigenlijk is het beestachtig dat sommige mensen denken dat ze zich dat kunnen permiteren.

• sander

je moet niet zo vervelend doen.