Wonen in india

• sander

Hallo allemaal. Het is alweer een tijd geleden dat ik geregeld op dit forum te vinden was. 1,5 jaar geleden ofzo. In de tussentijd twee keer een maand naar india geweest. Voor mij en mijn vriendin is dat een hele bevrijdende ervaring geweest. We hebben besloten om voor een jaar of twee nederland te laten voor wat het is. Huis verkopen, de wereld in en we zien wel waar de reis eindigd< ooit eindigd?> De wereld in houdt voor ONS in dat we niet al te veel geld hebben en dus hier en daar dus ook aan de bak zullen moeten. Inkomsten verwerven in india lijkt me erg moeilijk. We reizen ook nog naar andere landen waar we dan weer wat geld kunnen verdienen om bv weer een tijd in india te kunnen doorbrengen met vrijwuilligerswerketc. Onze insteek is om met name in peru en voor langeretijd in india niet als toerist rond te reizen, maar wat meer op 1 plek te blijven en het e. of a. te gaan doen. En zo meer in een andere samenleving te leven, te leren kennen .Ik vroeg mij af of mensen ervaring hebben met het regelen van een app. Hut ofzo..? Wij zijn niet zo op luxe en hoeven niet perse in een stad of grote plaats. Het liefst wel aan de westkust ergens karnataka/ kerala/ goa.

Is er iemand met tips? Die ons op weg kan helpen? Ieand die een idee heeft over prijzen? Iemand met goeie ideeen?

Groetjes sander

• Rob

“Voor mij en mijn vriendin is dat een hele bevrijdende ervaring geweest.”

Waar zaten jullie aanvast dan?

Ik heb zelf nooit goede ideeen, ben beter in vragen stellen.

Rob

• sander

Beste rob,

bespeur ik enig cynisme in je antwoord ? Of wil je oprecht het hele verhaal horen waarom ik het een bevrijdende ervaring heb genoemd?

Misschien heb ik het in deze helemaal mis en oordeel ik te snel, als dit het geval is.. oprechte excuses van mijn kant!!

Misschien is het handiger dat ik wat concretere vragen in mijn mail zet.

Weet iemand wat de maandlasten ongeveer kunnen zijn voor een simpel huisje/ hutje/ appartementje? Ik probeer een globale indruk te krijgen van de maand kosten.

Wij zijn niet zo op luxe gebrand.

Misschien weet iemand / of heeft ervaring met het huren van een woning?

mvg sander

• Kannadiga

Begin eerst met integreren. Leer eerst vloeiend Kannada of Malayalam spreken.

Anders kun je niet eens met de mensen praten. Ik weet niet hoe ver je al vervorderd men.

Kannada artha barattaa nimge?

• Paul Broekman

In Goa kun je redelijk goedkoop huizen huren voor langere tijd. voor onder de duizend rps pr maand, afhankelijk van de grootte en de ligging (400 rps is ook mogelijk b.v.)

Steden zijn erg duur.

Visum voor langer dan 6 mnd is een probleem. Je kunt met moeite er een maand bij krijgen maar dan moet je officieel India uit. Via slinkse wegen kun je echter via laten verlengen.

Je kunt geld verdienen in India maar dat hangt mede van je broep af. Ik verdiende er geld met verkoop van schilderijen en in Ecuador waar ik ooit ook woonde verdiende ik ook meer dan genoeg geld als beeldend kunstenaar en muzikant.

In goa verdienen mensen met allerlei zaken geld, met massage, restaurants, spullen maken of van noord naar zuid handelen, eigen gemaakte handycrafts van oorbellen tot leren tassen. Het is maar hoe handig je bent.

Ooit gaf ik mijn huis in Nederland op en kreeg er de wereld voor terug…

• Rob

Beste Sander,

Misschien bespeur je enig cynisme in mijn antwoord?

Misschien is het ook mijn jaloursheid?

Zelf denk ik een combinatie van beide.

Oprecht ben ik in ieder geval wel.

Dat betekent niet automatisch dat ik je hele verhaal wil aanhoren.

Ik heb zelf geen ervaring met wonen in India, nog niet.

Rob

• sander

Kannadiga, Oei, dat zal wel lastig worden met mijn talen knobbel. Spaans zal me nog wel lukken, maar ik heb wel het e.e.a. in het merwari geprobeerd te leren toebn ik in udaipur verbleef… maar het lukt me niet om ook maar iets voor langere tijd vast te houden. Misschien als we langer in india zijn.

paul, Wat betreft wat geld verdienen, ik ben verpleegkundige dus misschien zou ik daar iets mee kunnen. Ik denk dat we ter plekke maar moeten kijken wat we gaan doen. Misschien zijn twee handen en goede motivatie genoeg om uberhaupt iets te gaan doen. Geld verdienen is niet onze enige motivatie. We zullen zien.

“Ooit gaf ik mijn huis in Nederland op en kreeg er de wereld voor terug…”

Met dat idee gaan wij eigenlijk ook weg. Wij zaten hier in nederland op een vaste plek, vast in ons werk/ hypotheek etc… Benauwend voor ons. Waarom niet de wereld in om te zien wat er op ons pad komt… “in de wereld leven”! In een andere samenleving leven. In het begin waren we allemaal dingen aan het bedenken om niet te gaan… nu om wel te gaan!!

Op mijn eerste reis in india ontmoette ik in de eerste week al een engelsman die het e.e.a. in wat kleine handel deed waar ik ook wat voor kon werken< 1 week in india al> Dus ons idee is nu dat als je gewoon op pad gaat… komt er misschien ook wat eerder iets op je pad. Misschien word het moeilijk of zwaar… het komt zo als het komt.

Maar die huurprijzen zijn erg laag, datgeeft wel wat meer hoop, dat we het toch eerst een jaar zelf kunnen rooien!! Het idee dat we hadden.. gewoon gaan en alles in india regelen, houden we maar aan denk ik..

grt sander

• Paul Broekman

Da's waar ook Sandr, handel is ook een optie. Zoek wat winkels uit in Nederland die misschien iets kunnen met handel uit India en beloof ze op te sturen wat in je bereik komt.

Dat deed ik in de jaren ‘80 steeds paketjes opsturen met de zeepost als ’giftparcels'. zo verdiende ik toen wat bij…

veel plezier in India

Ik zit nu in Turkije overigens

www.volkskrantblog.nl/blog/7545

• Dalimij

Sander;gewoon DOEN!

Wanneer je te lang wacht word je te oud en doe je het niet meer. Je hebt dan teveel om het niet ‘te doen’ en heb je later spijt.

En jullie zijn samen , hebben dezelfde levensinstelling dus;wat kan er nou helemaal gebeuren dat het fout gaat?

Je bent al eens in India geweest ,dus je weet waar je aan begint.

Bedenk eens :wat is nou het aller ,aller ergste wat ons daar kan gebeuren/overkomen? Je zal zien , dat er eigenlijk niks is dat zo erg is dat je het niet kan ‘handelen’.

-Zorg ervoor dat je altijd genoeg geld hebt om een vliegticket naar Nederland te kunnen kopen. Dat is een geruststellende gedachte.

-Je hebt een beroep waar je alle kanten mee uit kan zowel hier als daar; kom je terug heb je zo weer een baan.En je huis; ach er zijn zoveel huizen; who cares!

-De taal; leer je zo wanneer je ervoor openstaat. Trouwens ik heb begrepen dat India heel veel verschillende talen kent. Dus waar moet je beginnen met leren? Komt tijd komt raad .

Wanneer jullie de stap nemen ( ga ik van uit) hou ons dan op de hoogte via dit prikbord. Heel veel mensen lezen( ook mensen die bijna nooit reageren!) en genieten dan mee.

• Sundri

Ik denk dat de huurprijzen nu wel wat hoger liggen, hoor. De huurprijzen en huizenprijzen stijgen ook in India. Goedkoper dan Rs 2.000 per maand zal je in Goa waarschijnlijk niet lukken en dan heb je nog kans dat je borg moet betalen. Vanaf Rs 3.000 heb je kans op huren zonder borg. Voor onze begrippen is dat echter nog steeds geen geld.