visum voor Darjeeling?

• Natas

Hallo, ik heb paar dringende vragen. Zit momenteel in mijn up

in India (helaas ziek en wel) en wil over paar dagen vanuit Jaipur

naar Agra, daarna misschien Delhi en/of Varanassi.

Nu ben ik beetje overweldigd door de chaos hier en wil ik graag

naar een rustig plekje op korte termijn. Ik blijf nu nog vier weken in

het land, dus tijd zat.

Darjeeling lijkt me bijv. erg mooi, maar ik heb bij het aanvragen van

mijn visum gezegd dat ik w.s. in het westen en zuiden blijf. Heb je

apart visum voor Darjeeling nodig?

En wie weet waar het redelijk koel is (Jaipur is nu 38 graden, mij veel

te warm) en waar het niet zo erg regent als in Mumbai? Zat te denken

aan Chennai, maar is die plaats de moeite waard?

Goa lijkt me ook mooi, maar hoor dat het daar nu heel erg regent (monsoon)

Verder: als ik -mocht ik het toch niet uithouden vier weken in dit land-

naar Nepal willen, kan ik dan een visum in India regelen voor dat land?

Zoja, wie weet waar ik dat moet doen, en hoelang dat dan duurt voordat het

binnen is?

Bedankt als je me wilt helpen,

een 26jarige vrouw voor het eerst alleen op reis ;)

• Shirley de Munnik

Een ticket naar Nepal koop je in india, het visum voor Nepal kun je kopen op Tribuvan airport in kathmandu bij aankomst, voordat je door de douane gaat.

• yvonne

Ha Natas,

Allereerst: beterschap!!

Als je je dadelijk weer beter/fit voelt, ziet ‘alles’ er waarschijnlijk ook weer veel ‘zonniger’ uit. Ik kan me voorstellen, dat je het nu echt even moeilijk hebt. En dan is het belangrijk ergens te zijn, waar het goed vertoeven is.

Als ik hoor dat je nu in Jaipur bent, ben ik aan Orccha aan het denken. Heerlijk rustig, mooie natuur, maar toch echt India. Ik weet alleen niet hoe het daar momenteel met de moesson/temperatuur gesteld is.

Van daaruit kun je dan, als je weer goed in je energie/vel zit makkelijk door naar Varanassi. En zelfs van hieruit naar Nepal. Heb ik 3 jaar geleden gedaan.

Een plek die ik qua sfeer/rust wel wat van Orccha vond hebben, is Hampi. Ook hier zul je lekker tot rust komen. Het zal er ook wel regenen, maar in ieder geval stukken minder dan in Mumbay.

Vanuit Hampi kun je dan weer doortreinen naar Chennai. Maar dan zou ik om rust te vinden niet in Chennai blijven (vond ik een erg drukke, chaotische stad), maar iets ten zuiden hiervan in Mammalapuram. Dan kun je nog meer naar het zuiden naar Tricchy en Madras, mooie tempelstad.

Ook kun je kiezen voor Ladakh. Dan zit je qua regen/temperatuur nu natuurlijk ideaal. Je bent dan nog wel een tijdje aan het treinen/bussen. Eerst van Dehli naar Manali (evt nog Dharamsala).

De busrit van Manali naar Leh is welliswaar ook nog 2 dagen, maar wonderlijk mooi. Ik had een minibusje, met onderweg 1 overnachting in een tentenkamp. Was gewoon hartstikke leuk.

Ik ben net terug van 4 weken Ladakh. Ook in mijn eentje. Ik weet zeker dat je er makkelijk aansluiting met andere reizigers zult maken. Zowel in Dharamsala (McLeodGansh), Manali (in deze eerste 2 plaatsen zal het nog wel wat meer regenen) als Leh (bijna zeker droog en goede temperatuur). Zeker op jouw leeftijd.

Het was mijn mooiste India-ervaring tot nu toe.

Probeer vlug weer op krachten te komen (ga desnoods even naar een dokter). Dan lukt het genieten waarschijnlijk ook weer snel.

Sterkte!!

• erik

Ik dacht ook meteen aan Dharamsala om tot rust te komen, beetje meer op d route dan Darjeeling.

Mocht je daar heen willen, kan gewoon zonder visum.

Sterkte, word snel beter Natas!

• Khan

Moonsoon report (het enige echte)

http://www.imd.gov.in/section/nhac/dynamic/SPLNEW.HTM

• Rob

Natas,

Als je het niet uithoudt in de chaos in Jaipur moet je zeker niet naar Agra (en Varanasi gaan).

Bewaar de Taj Mahal maar voor de laatste dag als je terugvliegt vanaf Delhi, mag je natuurlijk niet missen.

Alternatief voor Varanasi is Haridwar / Rishikesh, erg leuk.

Maar ga eerst “up” naar Himachal of anders naar Uttaranchal / Nainital, beide de bergen in, daar is het koeler.

Met de trein vanaf Delhi, denk ik, Kalka of Kathgodam.

Of met trein en bus via Amritsar > Pathankot > Dharamsala / Mcleodganj en verder.

Rob