Puur nieuwsgierigheid

  • Rob

    Beste mensen,

    Heb je nu wel of niet een transitvisum voor India nodig als je daar alleen maar op een internationale luchthaven stopt voor een vervolgvlucht naar een ander land en de paspoortcontrole douane niet passeert?

    Rob

  • Shirley de Munnik

    Met een transit visum kun je 72 uur in de aankomst plaats in India verblijven en moet je dus ook de douane door om de stad in te gaan.

    Als je een vlucht hebt waarbij je maar een paar uurtjes hoeft te wachten voor je doorvlucht zou ik het niet doen, maar als die langer duurt dan 10 uur, zoals bij mij, is het toch prettig dat je er ff ´uit´ kan…

    Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of je er geen 1 nodig hebt als je niet door de douane gaat…

    Transit Visa

    Consular Fee Service Fee Total Fee

    € 12.00 € 15.00 € 27.00

    Opmerking:

    Dit visum is slechts geldig voor 72 uur vanaf uitstappen op het transit punt in India voor doorreis.

    De kosten van het visum is dus 12,- en er komt 15,- bij voor de service. Dit visum is alleen geldig voor een aantoonbare doorreis naar een ander land.

    Ik heb daarom dan ook mijn tickets laten zien als bewijs.

    Of dit ook werkt als je je ticket naar Nepal pas in India wilt kopen, weet ik niet.

    Dat zul je ff moeten vragen.

  • KeesS

    Rob, volgens mij niet. Wij hebben het nooit nodig gehad omdat je in transit bent of zoiets. Pas als je de luchthaven verlaat moet je een visum hebben. Hoe is het trouwens met je poppen? Zijn ze al uitgerust? KeesS

  • Rob

    Lieve Shirley,

    Mijn vraag is bedoeld om een antwoord te krijgen op vragen van mensen die geen 72 uur met een transitvisum in India willen blijven, maar rechtstreeks door willen vliegen (naar Kathmandu).

    De informatie of je dan ook een transitvisum nodig hebt is tot nu toe onduidelijk.

    Waarschijnlijk is het antwoord op die vraag te vanzelfsprekend: nee dus?

    Rob

  • Rob

    Beste Kees,

    Kom zelf gisteravond net terug van een paar daagjes transit.

    Drielandenpunt bij Vaals, zonder enig ID bij me te hebben kon ik de uitkijktoren beklimmen.

    De poppen waren vorige week goed uitgeslapen, maar ze stonken verschrikkelijk.

    Heb ze buiten aan de waslijn gehangen en vergeten binnen te halen.

    Kletsnat allemaal, maar die vieze geur is er uit.

    Vijf van de zes nieuwe aanwinsten heb ik gisteren in de droger gedaan.

    Door de sterke wind afgelopen weekend kan ik niet meer bij de zesde komen.

    Die bungelt nu in de boom van mijn buurman.

    De rest heeft kou gevat, bleek vanochtend.

    Rob

  • erik

    Als je op een vliegveld alleen hoeft over te stappen heb je geen transitvisum nodig.

    Zo dan maar? :)

  • Rob

    Erik,

    Ja, lijkt mij ook.

    De voorgaande vraag van Petra nader bestuderend kun je die ook interpreteren of het de moeite waard is om tijdens een stop van 8 a 10 uur op de luchthaven “even” Delhi in te gaan. Of als vraag of je ergens kunt gaan liggen.

    Ze denkt ook dat je anders de hele tijd moet “staan” op het vliegveld.

    Het zal allemaal wel een verkeerde Belgisch/Nederlandse taalinterpretatie mijnerzijds zijn.

    Rob

  • Shirley de Munnik

    Nou….ik kan me wel wat beters voorstellen als 10 uur op Delhi Airport te moeten hangen….al zou er een lounge zijn waar je kan vertoeven….

    Ga ik toch liever even de Pahar Ganj op om wat vrienden te bezoeken of lekker wat te eten en drinken daar….

    Maar goed, ieder zijn keus, toch?

  • Rob

    Shirley,

    Jij hebt blijkbaar recente ervaring.

    Hoe lang duurt het in- en uitchecken op het vliegveld in Delhi tegenwoordig?

    Hoe lang is het rijden heen en weer naar Paharganj vanaf het vliegveld?

    Is dat allemaal te doen in 10 uur overstaptijd?

    Dat willen de mensen weten.

    Rob

  • Shirley de Munnik

    Het uitchecken kostte me een uurtje, ik had airport pickup geregeld bij mijn vrienden in Rak hotel, de taxi rit naar Pahar Ganj duurt 45 minuten. Had ik nog 4 uur over om me te vermaken in Pahar Ganj, want je moet 3 uur van te voren weer op het vliegveld zijn om in te checken…(wat overigens ook best 2 uur van te voren had gekund, want met die verbouwingen viel 't het allemaal wel mee).

    Beter dan je 10 uur rot vervelen op het vliegveld. Vind ik. Tuurlijk, wel een hoop gedoe allemaal, maar de tijd gaat wel lekker snel, ik heb mijn vrienden weer even gezien, heerlijk gegeten en gedronken en nog wat inkopen kunnen doen, die in Nepal niet te koop waren.

    (Op de heenweg was ik er trouwens nog veel langer, met een aankomst om 00:20 en een vertrek pas weer 's middags om 12:00, lig ik toch liever in een echt bed)