veilig reizen

• Tonia

Hoi, vanaf eind okt. wil ik 3/4 weken door rajasthan/agra/varanasi reizen, vrouw (56)en alleen. veel dus met trein en bus. lees nu in de boeken allerlei gevaren zoals:

in de treinen en bussen wordt veel gestolen, en natuurlijk moet je het aan de ketting leggen, maar kun je als alleen-reizende nog even van je plaats weggaan bijv.?

kun je de nachttrein nemen?

Bij bussen wordt aangeraden je bagage niet op het dak of bagageruim te leggen: maar waar dan wel?

wordt reizen zo niet erg stressy?

graag jullie kennis en tips rond dit onderwerp. alvast bedankt.

• Tom

Voorzichtigheid is nooit weg.

Maar je bent ook op vakantie om te genieten, en als je zo tegen de veiligheid aankijkt, dan lijkt het me geen pretje om door India te reizen.

Hou altijd je geld, pinpas en paspoort bij je. Heupband of nektasje vinden vele ideaal maar ik heb er last van, en heb ze altijd in een tasje dat ik altijd bij me heb. Mocht je bestolen worden, tja, daar heb je een reisverzekering voor…

Daarvan afgezien, ik ben enkele malen zakkengerold, ooit eens een horloge kwijtgeraakt, diverse paraplus etc, maar dat was allemaal in nederland. In de pakweg 60 maanden die ik door India ben getrokken, is er nooit wat van me verdwenen. Rugzak lag nooit aan de ketting, en is geregeld onder of op de bus gestouwd.

• marielle

relax relax! Valt allemaal reuze mee, beetje gezond verstand en niet te veel beren op de weg zien. Nachtbussen en treinen zijn goed te doen, een rugzak op het dak ook, ook ik ben nog nooit bestolen in India. En lees niet te veel in de reisgidsen over ‘gevaren’, want vaak is dat gebaseerd op een, twee, of honderd ervaringen. Hoeveel weet je dus niet. Maar voorzichtigheid is altijd goed, net zoals je hier voorzichtig bent… Veel plezier vooral!

• Sundri

Let vooral op je schoenen! Indiërs zijn gek op westerse schoenen. Reizend met de slaaptrein gebruik ik m'n schoenen als hoofdkussen. Mijn schoenen (Teva's) zijn eens voor m'n eigen huisdeur in India gestolen. In de trein zijn schoenen van een vriend van me gestolen (gezocht gezocht, maar ze waren echt weg). Een andere vriend van me heeft z'n schoenen (die ik voor hem had meegenomen) uitgetrokken bij de Taj Mahal; ook gestolen. Bezoek je dus een plek waar je schoenen uit moeten, laat ze dan bewaakt achter of stop ze (stiekum) in je tas).

In de trein leg ik altijd m'n rugzak vast met een ketting. Als je dan even naar de wc moet, kan je die wel even achterlaten. Ook slim om je medepassagiers te vragen om er dan even op te letten (in geval van een snijgrage gast). En zoals Tom zegt, je waardevolle spullen (paspoort, geld, enz.) altijd bij je houden.

Je kunt je bagage gerust in de bagageruimte in de bus of op het dak laten vervoeren. Dat heb ik al vaak gedaan; nooit problemen mee gehad; zelfs niet met lunchstops/avondetenstops onderweg. Er is altijd iemand die op de bus let.

Natuurlijk kun je de nachttrein nemen; vaak is dat zelfs onvermijdelijk. Soms duren treinreizen wel 1,5 of 2 dagen.

Verder: stress niet. Helemaal niet nodig. Ik heb al heel vaak alleen gereisd in India en ik voel me altijd veilig. Behalve 1 x m'n schoenen is er nooit iets van me gestolen. Een verloren pakje papieren zakdoekjes kwamen ze zelfs diverse keren nabrengen. M'n reisgids eens ergens vergeten; later nagedacht waar ik die gelaten kon hebben; ik ging naar die plek en deze lag er nog gewoon; en dat terwijl tweedehands boeken goede handel zijn in India.

Verder: zoek eens met de zoekfunctie op deze pagina. Dit onderwerp is al diverse keren eerder aan de orde geweest.

• Niels

Ik raad je aan als je binnenlands vliegt in India je bagage als handbagage mee te nemen anders verdwijnen er spullen is mijn ervaring.

Niels.

• Sundri

Ik heb ook al vaak binnenlands gevlogen, vooral sinds de low budget airlines zijn geïntroduceerd. Mijn (grote) rugzak gaat altijd in het bagageruim; nog nooit iets uit gestolen. Op sommige routes is de controle zelfs zeer streng (b.v. vanaf Srinagar, Kashmir naar Jammu of Delhi); na inchecken moet je dan, voordat je het vliegtuig instapt, nogmaals aangeven wat je bagage is. Op die route mag je geen handbagage meenemen, behalve je fles met water en je mobieltje.