visum

• esther

Beste mensen,

Ik heb een vraag wat betreft visa. Wij hebben een normale visa gehaald in nederland, maar wij zouden graag naar ladakh (en kashmir) gaan. Ik heb al met de visumdienst gebeld en zij vertelden me daar dat ik bepaalde delen van ladakh niet mocht bezoeken, welke wist ze me niet te vertellen. Weten jullie welke gedeelten ik wel in mag?

Graag hoor ik meer.

Hartelijke groet,

Esther

• erik

Khaltse Sub-Division (Drokahpa Area), Khaltse Dumkhar Skorduchan, Hanudo, Biama Dha. ii) Nubra Sub-Division (a) Leh-Khardung, La-Khlsar-Frit upto Panamik (b) Leh-Khardung La-Khalsar-upto Hunder. © Leh-Sabo-Digar. La-Digar-Labab-Khungru.Gampa-Tangar (Only for trekking conducted by approved tour operators and accompanied by State Police Personnel. iii) Nyoma Sub-Division (a) Leh-Upshi-Chumathang-Mahi-Puga-Tso-Moari Lake/Kozok (b) Leh-Upshi-Debring-Puga-Tso-Morarj Lake/Korzok © Leh-Karu-Chang. La-Durbuk-Tangtse-Lukung-Spankmik, (Pangong Lake upto Spankmik).

Als het goed is zijn dit de gebieden wara je een permit voor nodig hebt.

• Sundri

De door Erik genoemde gebieden liggen in Ladakh.

De “restricted area's” in Kashmir mag je helemaal niet bezoeken, ook niet onder supervisie of met een aanvullend visum. Dat zijn vooral gebieden bij de LoC (Line of Control c.q. niet officieel erkende grens) met Pakistan en daar wil je ook niet komen, want dat zijn vaak geen veilige gebieden.

• Rob

Esther,

Welke visum“dienst” wist jou de juiste informatie niet te geven?

Rob

• Anita

Je kunt dus gewoon naar Ladakh en Kashmir gaan, heeft niets met je visum te maken, alleen als je bepaalde gebieden in Ladakh wilt bezoeken, wat je wsl. sowieso met een Tata sumo (soort jeep) en chauffeurt zult doen, zal je een permit nodig hebben en die regelt dat reisbureau wel voor je voor een klein bedrag. Kost vaak een dag tijd (dus je minimaal 1 dag van tevoren aanmelden voor het tochtje). Vanuit Leh heb ik een keer een prachtige tocht met zo'n auto met chauffeur en kok gemaakt, hun tenten mee, naar de zoutmeren in het Noorden. Veel van die grote marmotten gezien, (bijna) onbegaanbare wegen, nomaden, fantastisch gewoon! Permit werd door het bureau geregeld. Zo'n tocht kun je ook maken zonder kok, dan moet je biskwietjes eten ofzo, is weer goedkoper, ook als je je eigen tent meeneemt is het weer goedkoper. Onderhandel, ga meerdere bureautjes af.

Ook als je die hoge pas op wilt (ook voor alleen bezoek) van 5600 meter, die naar de Nubra valley gaat (vanuit Leh), gaan ze zo'n permit voor je regelen.

• esther

Sorry late reactie!

Dat was visumdienst India in Den Haag. Ik had hen opgebeld en ze wist het me niet te vertellen. Normaal vraag ik wel door (was dom dat ik dat niet had gedaan), maar nu dacht ik: laat maar…