nogmaals malaria

• PeterB

Er is hier een aantal keren een discussie geweest over het al dan nemen van anti malaria pillen.

toevallig vond ik een aardig artikel met statistieken over het aantal gerapporteerde malaria gevallen en de spreiding ervan over de staten van India.

Het lijkt er op dat er delen zijn met een hoge kans op malaria en delen waar nauwelijks kans is op malaria.

zie : http://rbm.who.int/wmr2005/profiles/india.pdf

• Rob

“Het lijkt er op dat er delen zijn met een hoge kans op malaria en delen waar nauwelijks kans is op malaria.”

Beste Peter,

Dit is natuurlijk een waarheid als een koe.

Het probleem hier in Nederland is dat medewerkers van de diverse GGD-en in Nederland tegenstrijdige adviezen uitbrengen.

Daarbij wordt door de meeste reizigers meestal vergeten dat naast Malaria ook Denque en Chikungunya door muggen overgebracht kan worden.

Daar is geen profylaxe voor.

Het lijkt wel een soort luiheid / gemakzucht dat de mensen pillen willen slikken om mogelijke ziektes te voorkomen in plaats van de realiteit onder ogen te willen zien.

Rob

• PeterB

helemaal mee eens.

Ik lees zojuist dat er in Kerala een Denque (knokkelkoorts) epidemie heerst terwijl malaria daar kennelijk nauwelijks voorkomt.

• theo

Als je al ziek wordt van de profylaxe, snap ik wel 't wel, Rob.

Echter een goed anti malaria alterantief is er voor handen: arthemisia.

Overigens de malaria-druk in India is honderden malen lichter als in Afrika.

Daar zijn er in sommige dorpen 8 dode kinderen per maand te betreuren.

In India is dodelijke malaria zeldzaam (aan het worden).

Algemeen gebruik van geïmpregneerde klamboes kan malaria met gemak helemaal uitroeien.

Maar ach €3,50 per gezin ter plaatse uitgeven is voor een hulporganisatie not done, ze willen gewoon de logistiek niet eens opzetten om dit te doen.

Gewoon de VN, Oxfam, Bill Gates en nog een paar bij elkaar en je hebt malaria in 5 jaar de wereld uit.

En het stomme is, bijna niemand gelooft dat. :(:(

Vooralsnog zijn de wetenschapers veel te traag met praktische toepasbare oplossingen en hulporganisaties veel te druk met hun eigen positie veilig te stellen in plaats van zichzelf overbodig te maken. :(:(