Hond met advocaat

• Anita

Ik vond dit een bijzonder bericht om te lezen, weer iets onverwachts wat ik niet had gedacht in India.

Purnea - Een hond in India moet voor de rechter verschijnen wegens verstoring van de vrede. De hond heeft een aantal mensen gebeten.

Volgens de eigenaar heeft de 7-jarige viervoeter slechts wat inbrekers aangevallen.

Chhotu is in 2003 door de rechter al ter dood veroordeeld voor hetzelfde vergrijp. Dierenactivisten hebben Chhotu steeds kunnen redden.

Volgens de advocaat van de hond heeft het dier in de rechtzaal aangetoond niet agressief te zijn. “De zaal zat propvol maar Chhotu heeft naar niemand geblaft of gebeten”, aldus Dilip Kumar Deepak. Volgens hem zijn de buren jaloers en proberen ze in te breken bij de eigenaar van de hond omdat hij grondbezitter is. Ze zouden de eigendomspapieren willen stelen.

De hond moet op 5 augustus opnieuw voorkomen samen met zijn baasje Rajkumari Devi.

• Rob

Anita,

In Nederland worden al jaren chhotu pitbulls afgemaakt zonder dat ze een weerwoord voor de rechter kunnen blaffen.

Ze zijn zelfs verboden zover als ik het begrepen heb.

Rob

ps In India komt hondsdolheid voor, schijnt dodelijk te kunnen zijn als je gebeten wordt en niet op tijd een anti-injectie krijgt.

• Kannadiga

Een pitbull zou ik niet zo gauw Chhotu noemen. Chhotu छोटू betekent “kleintje”.

Ja ,Pitbulls mogen meer. Het schijnt dat er de laatste jaren geen kinderen meer dood te zijn gebeten. Zodra er weer een kind dood wordt gebeten wordt de hond meegenomen voor nader onderzoek. Als uit onderzoek blijkt dat de hond werkelijk gevaarlijk is moet hij toch alsnog gedood worden.

Het verbieden van een hondenras schijnt bij bepaalde politici associaties op te wekken met de 2de wereldoorlog.

• Tom

een hond met hondsdolheid hoeft je niet te bijten hoor, een likje is al voldoende om je een weekje later de pijp uit te laten gaan.

apen zijn ook wel eens hondsdol, niet mee sollen dus.

• Anita

Pas was ik in Wenen waar alle honden blijkbaar een muilkorf moeten hebben. Dan zie je zo'n goedzak als een goldenretriever met een muilkorf lopen. Soms laten de eigenaars het ding even af, zodat het dier kan ‘ademen’. Ook zag ik pitbulls, maar juist die pitbulls hadden GEEN muilkorf om. Wsl. lag dat aan de eigenaar? Die wellicht om een reden een pitbull neemt en dan ook nog eens niet ‘meedoet’ aan de muilkorfplicht.

Ik weet van de zwerfhonden in India, hoewel ik nooit agressief ben benaderd door ze, maar het schijnt wel te gebeuren, die beesten liggen vaak bij elkaar te slapen, bijv. op straat.

Maar dit verhaal is echt ‘een geval apart’, lijkt me.

• Shirley de Munnik

Een hond is van nature geen agressief dier. Maar als hij door zijn ´baas´ opgefokt wordt of door anderen wordt geziekt, loop je het risico dat er iets gebeurd. Vervolgens wordt het beestje afgemaakt en de ´baas´ neemt gewoon weer een nieuwe.

Neem nou maar een recent voorbeeld op tv afgelopen week van de ´baas´ die zijn hond aan de fiets meenam en net zo hard en lang bleef fietsen tot het beestje er letterlijk dood bij neerviel! En vervolgens de hond liet liggen en wegfietst. De GALBAK!

DAAR moeten ze eens wat aan doen!!!

• Sundri

Ik ben weleens van achteren aangevallen door een straathond in PaharGanj in Delhi. Volkomen onverwacht werd ik in beide kuiten gebeten, ik heb het beest niet eens zien aankomen. Ik heb direct een riksja naar het ziekenhuis gepakt om me te laten behandelen (inenting). Vervolgens de gelukkig niet diepe wond goed gewassen met dettolzeep.

Achteraf gezien had ik een serie van inentingen moeten krijgen, maar dat wist ik toen niet. Daarover heb ik na thuiskomst de GGD geconsulteerd voor advies. Wel een aandachtspunt dus dat je een serie inentingen nodig hebt (tegen hondsdolheid/rabiës), daarover hadden ze in het ziekenhuis in Delhi niets gezegd.

• Sundri

In m'n leven ben ik al te vaak gebeten door een hond om te geloven dat een hond van nature niet agressief zou zijn. Hoe vaak heb ik die eigenaren al horen zeggen “dat doet hij anders nooit” En ik geef echt geen aanleiding. Het overkwam me ook eens toen ik gewoon op m'n fiets voorbij kwam fietsen en een hond me in m'n voet beet (kan die dus nooit angst geroken hebben).

M'n melding hiervoor over een aanval met bijten van achteren door een straathond bewijst dit eens te meer. Ook kan de hond geen angst geroken hebben, want ik was er totaal niet op verdracht en heb ook op andere wijze geen aanleiding gegeven.

• Rob

Sundri,

Zoals ik het begrepen heb kun je je van te voren laten inenten tegen hondsdolheid. Dit beschermt niet volledig, maar scheelt in de behandeling.

Hondsdolheid kan ook door apen en vleermuizen overgebracht worden.

Op een vraag aan de GGD verpleegkundige hier een paar jaar geleden kreeg ik een beetje een griezelig antwoord.

In een ver verleden was een familielid van haar in Nederland besmet geraakt.

Die doodstrijd was zo erg dat ze hem met een kussen hebben gesmoord.

Rob

• Sundri

Het klopt, dat je je van tevoren kunt laten inenten. Dat is een sessie van 3 of 5 inentingen (het juiste aantal is me ontschoten). Maar dat wordt alleen aangeraden als je met dieren werkt.

Direct laten inenten na de beet, is ook mogelijk en kennelijk voldoende beschermend (maar dan wel een sessie), althans dat is wat de GGD mij destijds vertelde.