Ohm of Aum teken

• Monyet

Hallo,

Ik zie veel verschillende ohm of aum tekens. Ze lijken op elkaar maar zijn net even anders getekend. Bijv. het krulletje rechts wijst de ene keer naar beneden en dan weer naar boven, of het puntje boven is de ene keer een ruit en de andere keer een rondje etc. Ik ben benieuwd of er één officiële vorm is?

Wie heeft antwoord?

Groet,

Monyet

• Kannadiga

ॐ of ओम् of ओ3म् of ಓಂ of

Er zit geen h in. Ohm was een Duitse uitvinder.

• Rob

Kannadiga,

Ik had een beter antwoord van je verwacht.

De Ohm is ook een rivier in Duitsland.

Zoals ik het zelf begrepen heb is dit teken een lettergreep met een bepaalde klank.

De verschillende schrijfwijzen hebben volgens mij te maken met verschillende vormen van kalligrafie. Gewoon, zoals iedereen z'n eigen handschrift heeft.

In de uitspraak zit wel degelijk een h ook al schrijf je die misschien niet in het oorspronkelijke lettertype.

Door transliteratie wordt het in Westers schrift soms als ohm en soms als aum geschreven.

Rob

• Kannadiga

De verschillen zijn de verschillen van schriften. Net als het Russische en Griekse schrift anders zijn dan het Latijnse schrift. In India hebben verschillende talen verschillende verwante schrifsoorten. Dat komt omdat er in India een lange schrijftraditie is.

Verder bevat OM geen H. OM bestaat uit A-U-M. Alle drie letters hebben een betekenis, waar ik hier niet verder op in ga.

Om is één klank, met van oorsprong drie letters. Een o (altijd lang in het Sanskrit) wordt beschouwd als een samengestelde klinker. o = a + u.

Suryodaya (zonsopgang) is Surya (zon) en udaya (opgang).

Hitopadesha (Nuttige raadgeving, tevens naam van een literair werk) is Hita + upadesha.

OM is dus geen Aum, geen au-klank. Een au in het Sanskrit is o + a. De uitspraak van OM is ongeveer hetzelfde als het Nederlandse oom. (broer van vader of moeder)

• Rob

Kanadiga,

De schrijfwijze “aum” heeft voor mij de “om” klank: oom.

Heeft volgens mij te maken met transliteratie.

“aur” (Hindi voor en), “or” (Engel voor of), “oor” (Nederlands voor gehoororgaan) klinken allemaal hetzelfde, maar de betekenis is anders.

Of hoor ik het verschil in klank niet goed?

Rob

• Kannadiga

Rob,

De klank van OM is overal dezelfde. Maar Zuid-Indiers maken vaak de fout om woom te zeggen.

Het zelfde met de ee, die zuiderlingen als jee uitspreken. Het Nederlands heeft ook zo iets. In Nederland spreekt men bij een ee een j achter mee en bij de oo een w erachter, anders klinkt het te Duits (of Twents). Dit is niet het geval als de ee of oo gevolgd worden door een r.

En nu aur. De au is in de Indiase talen een korte a (u van Engels but) met een korte u / oe. Maar in het Westelijke Hindi (vanaf west UP tot Punjab) is de au geworden tot een lange gesloten o (o van bot maar dan lang, òòr). Maar de schrijfwijze is nog steeds au (औ). Net als ai (ऐ), die is een lange è geworden.

Hoewel het officiele standaard Hindi het Westelijke Hindi is, spreken mensen uit Oost U.P, Bihar enz. de ai en au uit met de oorspronkelijke waarden.

In het Hindi is ook een oor (ओर), betekent richting of zijde. Dit laatste oor lijkt het meeste op het Nederlandse oor, maar wel met een duidelijke r.

• Lisah

wat is nu precies de betekenis van het Aum-teken ? Kannadiga schreef:

>

> De verschillen zijn de verschillen van schriften. Net als het

> Russische en Griekse schrift anders zijn dan het Latijnse

> schrift. In India hebben verschillende talen verschillende

> verwante schrifsoorten. Dat komt omdat er in India een lange

> schrijftraditie is.

>

> Verder bevat OM geen H. OM bestaat uit A-U-M. Alle drie

> letters hebben een betekenis, waar ik hier niet verder op in

> ga.

> Om is één klank, met van oorsprong drie letters. Een o

> (altijd lang in het Sanskrit) wordt beschouwd als een

> samengestelde klinker. o = a + u.

> Suryodaya (zonsopgang) is Surya (zon) en udaya (opgang).

> Hitopadesha (Nuttige raadgeving, tevens naam van een literair

> werk) is Hita + upadesha.

>

> OM is dus geen Aum, geen au-klank. Een au in het Sanskrit is

> o + a. De uitspraak van OM is ongeveer hetzelfde als het

> Nederlandse oom. (broer van vader of moeder)

• Deborah

hey,

ik zit ook met zo'n probleempje!

ik ga maandag het ohm teken op mijn onderpols laten tattoeeren maar vind niet echt een goede afdruk.

kan iemand met aub helpen, in kleine vorm mooi krullend geschreven met de bekende 3!

dank u bij voorbaat, je mag het altijd doorsturen naar deborahvandenbulck@hotmail.com

groetjesLisah schreef:

>

> wat is nu precies de betekenis van het Aum-teken ? Kannadiga

> schreef:

> >

> > De verschillen zijn de verschillen van schriften. Net als het

> > Russische en Griekse schrift anders zijn dan het Latijnse

> > schrift. In India hebben verschillende talen verschillende

> > verwante schrifsoorten. Dat komt omdat er in India een lange

> > schrijftraditie is.

> >

> > Verder bevat OM geen H. OM bestaat uit A-U-M. Alle drie

> > letters hebben een betekenis, waar ik hier niet verder op in

> > ga.

> > Om is één klank, met van oorsprong drie letters. Een o

> > (altijd lang in het Sanskrit) wordt beschouwd als een

> > samengestelde klinker. o = a + u.

> > Suryodaya (zonsopgang) is Surya (zon) en udaya (opgang).

> > Hitopadesha (Nuttige raadgeving, tevens naam van een literair

> > werk) is Hita + upadesha.

> >

> > OM is dus geen Aum, geen au-klank. Een au in het Sanskrit is

> > o + a. De uitspraak van OM is ongeveer hetzelfde als het

> > Nederlandse oom. (broer van vader of moeder)

• Christine_m14

Ik heb hier ook een vraag over.

http://www.tattoofashion.com/tattoos/images/index_page/featt.jpg

Op deze link staat een plaatje, die ik echt heel mooi vindt, maar kan er verder niet veel (betrouwbare) informatie over vinden, dus wie weet wat het wel is?

• Lisah

Ik ben niet op zoek naar de technische betekenis, maar de inhoudelijke betekenis. Betekent het liefde ? Betekent het geluk ? Betekent het hoop ? Wie geeft mij het antwoord ?