1e keer naar India

• Bas

Hallo Indiakenners,

Komend jaar (april/mei) willen ik samen met m'n vriendin voor het eerst naar India. Wat zijn gebieden welke zeker de moeite waard zijn, wat kunnen we beter mijden? Wij zijn van plan om naar Delhi te vliegen en afhankelijk van de af te leggen route een week of 4 later (meer zit er niet in) weer terug naar Nederland.

Alle tips zijn welkom. Wat is mooier, het noorden of het zuiden, kortom alle bruikbare tips zijn zeer welkom.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Met vriendelijke groet Bas

• Rob

Bas,

Realiseer je je dat het rondom mei in grote delen van India de heetste periode van het jaar is?

Himachal Pradesh en/of Uttaranchal is dan misschien een goede keus.

Misschien Kashmir, ben ik zelf nooit geweest.

Verder hangt het natuurlijk af van jullie interesses.

Rob

http://www.imd.ernet.in/section/climate/newdelhiweb.htm

• marielle

inderdaad, dit is de ‘slechtste’ periode om te gaan, temperaturen bereiken dan hun hoogtepunt. Alleen het allernoordelijkste (kasjmir, Ladakh enzo) is misschien te doen. En wat leuk is? Erg persoonlijk, India bestaat voor mijn gevoel uit verschillende landen, het zuiden is compleet anders dan Rajastan bijvoorbeeld, Sikkim is weer helemaal anders en ga zo maar door. Op deze website staat volgens mij al heel veel over de verschillende gebieden.

• Bas

Wat is dan de beste reistijd? Eerder in het jaar, zeg maar februari/maart of pas in de herfst, dus september/oktober.???

• Tom

Voor het uiterste noorden is april/mei zo slecht nog niet voor kashmir en ladakh, alhoewel ladakh nog wel vrij koud kan zijn zo vroeg in de zomer.

Maar india is zo groot, de klimaatverschillen zijn groter dan in europa, en wat is de beste tijd om europa te bezoeken? Kan je nagaan.

Ik zou zeggen, verdiep je eerst eens een beetje in het land en klimaat, lees een reisgids zoals de lonely planet, bedenk waar/ wat je interesses zijn.

• theo

In mei is het in het noorden grofweg tussen 40 en 50°c.

In het zuiden tussen 30 en 40°c.

De bergen zijn uiteraard koeler, boven de 3000m best cool,

februari-maart is heerlijk!

Dan ben ik daar ook. :)

• Rene

Oktober/november, voor Zuid India en voor Rajahstan en omstreken. De monsoon is voorbij, alles mooi groen, en de temperaturen zijn goed te doen. December kan het in het noorden flink koud worden.

• Ineke M

Rajasthan in begin maart!! Goed te doen van oktober t/m maart. Maar waar je in november nog denkt dat er allemaal dode bomen staan, zie je er in maart ineens mooie bloemen in zitten. In april wordt het al snel rond/boven de 40 gr. en mei/juni is helemaal hopeloos. De temp. kan dan oplopen tot tegen de 50 gr. (uitzonderingen, zoals dit jaar daargelaten).

Als je echt rond mei moet gaan zou het zelf zo noordeiljk mogelijk zoeken.

Ineke

• Anita

In die tijd is het fantastisch in Himachal Pradesh (en Uttaranchal), daar kun je vier weken zo mee vullen. Zelf was ik vanaf 30 april in Kashmir, was ook goed, maar de rozen bloeiden nog niet. Ladakh zal wel kunnen, maar het kan nog niet overland. De openbare bus uit Manali rijdt vanaf half juni de passen over.

• Marieke

Wij zijn een keer een maand rond juni in India geweest:

in Rajasthan en Himachal Pradesh. En zo ook een keer

in dezelfde periode in het zuiden.

Rajasthan was erg heet, maar daar wen je aan als je er

een beetje tegen kunt. Pas je schema aan, wij gingen altijd

even slapen op het heetst van de dag. Het voordeel van deze

periode is: weinig toeristen! maar af en toe is het wel afzien…

Het zuiden was iets aangenamer.