Bombay

• Ennetje

Hallo ik vertrek 7 aug alleen voor vijf weken naar India. Kom

aan in Bombay en ben van plan daar een paar dagen te blijven (om

te wennen ook) en dan vervolgens door te reizen naar het zuiden

(chennai e.d.) Iemand hier ervaring mee. Wie heeft er tips voor een

alleenreizende vrouw (in Bombay)? Mustsees? Do's en dont's? Ik hoor

ze graag!

Kreeg tip voor de eerste nacht(en) te boeken in het Bentleys hotel,

kent iemand dat hotel, en is het handig je eigen laken(zak) mee te nemen

naar India?

Hoe zit het met eten daar? Erg oppassen, of is een voedselvergiftiging on-

overkomelijk en moet ik er niet heel spastisch met eten lopen doen?

Hoop dat een India-'ervaringsdeskundige' me te woord kan staan!

groetjes Ennetje

• erik

Een eigen lakenzak is altijd prettig, ik lig liever in mijn eigen vuil dan in dat van iemand anders. Bij Xenos hebben ze hele lichte kleine pakketjes.

Gebruik gewoon je gezonde verstand met eten. Als je op straat iets ziet waarvan je denkt: dat lijkt me niet fris, dan neem je het niet. Als je geen kraanwater drinkt en verder niet bij iedere hap denkt: dit moet fout gaan, dan zal het wel loslopen. En een paar dagen aan de dunne, dat is niet iets om je erg druk over te maken, overkomt iedereen van tijd tot tijd.

Geen tips over Bombay van mij, dat is veel te lang geleden.

• Rene

Als je voor het eerst naar India gaat, zou ik je willen aanraden zsm Bombay te verlaten en door te trekken naar het zuiden. Bombay is volledig overdonderend, en niet op een prettige manier als dit je eerste kennismaking met India is.

Dat was het dus wel voor mij, vanwege allerlei gedoe met vliegtickets en tussenstops zat ik tijdens m'n wereldreis vers uit het Midden Oosten ineens 3 dagen in Bombay. En ik dacht eerlijk gezegd dat ik gek werd toen ik de stad in ging. Ongelooflijk druk, overal sloppenwijken, bedelaars in alle vormen en maten, etcetera. Ik was blij dat ik weer weg was.

Twee maanden later zat ik weer in Bombay, na een maand Sri Lanka en een maand Zuid India. En ik vond het geweldig! En nog steeds, van het najaar ga ik weer naar India en dan staat Bombay ook op het programma.

Samengevat: als je een beetje vatbaar bent voor een culture shock (net als ik) neem dan een rustig hotelletje voor 1 nacht en trek door naar Goa (bijvoorbeeld).

• Wieteke

Wat betreft eten: chips en cola zijn altijd veilig :-) Ik heb zelf altijd vegetarisch gegeten, scheelt toch altijd iets. De meeste dingen zijn dan ook flink doorgekookt of flink gefrituurd. Toen in een kamp zat werd er voor ons gekookt en dat voelde altijd veilig, heb toen ook vlees gehad. Ik heb zelf nooit mijn tanden gepoetst met kraanwater, maar anderen deden dat wel en hadden nergens last van. Ik hield het toch maar bij mijn flesje mineraalwater. Op een gegeven moment ben je ook wel wat gewend w.b. eten en kun je ook meer hebben.

• Rob

Ik sluit mij aan bij Rene.

De eerste keer dat ik in Mumbai gedropt werd was aan het eind van mijn tweede Djoserreis in 1997. Ik moet er niet aan denken dat ik daar in mijn eentje geland was voor de eerste keer India.

Inmiddels ken ik India, ben meerdere malen in Mumbai geweest en vind het een heerlijke stad.

De tip is dus: ga eerst naar Zuid-India om wat te wennen en kom later weer terug in Mumbai.

Rob

• Rob

Ennetje,

Benthleys Hotel schijnt inderdaad vrij populair te zijn.

Zelf vind ik Colaba, rondom de Gateway of India, een van de weinige plekken in India waar ik mij niet helemaal veilig voelde.

Heb een paar keer een vrij agressieve benadering meegemaakt.

Niet te vergelijken met het irritante/opdringerige gedrag in andere grote steden.

Dat is alleen maar vervelend, niet bedreigend.

Rob

• Ruud

Hoe is Bombay in vergelijking tot Delhi/Varanasi qua drukte?

• Rob

Ruud,

Qua verkeersdrukte alle drie ongeveer hetzelfde.

Varanasi vermoedelijk het ergst.

Mumbai is vrij uitgestrekt.

Qua orientatie wat moeilijker.

Delhi heeft Connaught Place als middelpunt voor je orientatie.

Varanasi is voor de Ghats, alles op loopafstand.

Rob

• erik

Vergeleken met Bombay en Delhi vind ik Varanasi toch een beetje een dorp. Het is wel groot, er zijn vreselijk veel mensen, maar alles wat je wilt zien kan je lopen en zo. ik vind ze amper te vergelijken.

• Rene

Qua drukte niet zo verschillend, maar qua zicht op de sloppenwijken en armoede vind ik Bombay heftiger.