Ja, voel je maar schuldig :D

• theo

Nee, eco, biologisch voedsel uit eigen tuin, nix mis mee. :D

Max havelaar is echt wel beter, Ruud.

Uit jouw opmerking laat je blijkbaar merken dat je niet echt op de hoogte bent.

Kijk eens naar de verchillende banken, pensioenfondsen en supermarkten.

Daar zijn best grote verschillen.

Als we allemaal meer bewustzijn tonen en daarnaar handelen, het KAN anders.

Of kijk je niet eerst als je hardhout ergens voor gebruikt?

Bijvoorbeeld.

En Stop met het eten van vlees, dat is nog eens solidariteit met de armen (en de dieren;))

• surya

ja hier is ook biologisch voedsel.

India veranderd als een tierelier trein. Het val mij heel erg op. De mac donalds zit vol met mensen, dominos pizza zit vol met mensen en hun eigen wrappido's zit ook meestal vol.

En elke keer als ik boodschappen ga doen verpakken ze het in minimaal twee plastic tassen, met een tiwrap ofzoiets eromheen. Nou ja reken maar uit hoeveel plastic tassen dat er zijn. Je mag je eigen boodschappen tas vaak niet eens mee de supermartk in nemen.

Er zijn plaatsen waar alleen supermarkten zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen bal aan vind. Het lijkt alsof alles wat westers is aan de ene kant aanbeden wordt, maar als je zelf westers bent zijn er zoveel vooroordelen waar je tegen aan loopt de hele dag. Veel dingen waar ik in nederland een scheit hekel aan heb kom ik hier ook steeds tegen, de zogenaamde ontwikkeling van een land. Ik begrijp het allemaal wel en dat mensen een betere levensstandaard willen hebben logisch.

De meeste rijkelui hier weten niet een hoe ze hun eigen was moeten wassen. Want ze hebben mensen voor hun die dat doen. En voelen zich te goed voor de mensen die de straat schoonmaken. Het is kort door de bocht gezegd, want natuurlijk ontmoet ik veel mensen die er heel anders over denken.

Ze zeggen dat nederland in hokjes is verdeeld, maar die dingen kom ik hier ook elke dag tegen. En realiseer hoe een buitenlander die in nederland woont zich moet voelen en waar die elke dag tegen aanloopt.

Ik probeer bijv al 3 weken een bank rekening te openen, een van de dingen. Iedere keer is het dit dan weer dat dan weer dat dan weer dat. Maar mijn huisbaas wilt perse cheques dus ik moet dat ding openen. Het is echt grote tijdverspilling n energie verspilling.

Sorry maar op dit moment kan ik wel goede dingen zien aan india maar niet echt begrijpen waarom ik hier wil zijn. Kom hier om te studeren en dingen te leren maar het lijkt niet dieper te gaan dan de oppervlakte of een leuke bloem schilderen. Niet minderwaardig bedoeld, maar ik vind er geen zak aan.

En dan nog niet gepraat over het goria zijn.

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

ik mis nederland

• theo

Dat had ik in '95 na 2 jaar India ook, alle gedoe, hitte en drukte overal, werd me teveel. Ik ben toen naar Afika gegaan 20°c cooler. :D en daar heb ik 't een ½ jaar volgehouden. ;)

Gek genoeg voel ik me nog erg verbonden met India, maar ik wil er niet meer heen…(voorloping Niet, maar Nepal wel)

• Shirley de Munnik

Gek….dat heb ik nou ook…..

• surya

misschien worden we ouder… of misschien worden d dingen anders als je alles hoort van hier en je de taal kan verstaan en dan hoef je niet eens vloeiend te spreken. Het ligt niet aan het land, ze is mooi. maar aan mezelf. :-D en wat ik wil nu

• Anita

Precies Kannadiga, dat was het eerste wat ik bedacht. Indiërs wassen/douchen zich ook netjes, al is het maar op de straat. En ze drinken ook water uit flessen…… alsof dit aan de ‘toeristenelite’ toebehoort! Daarnaast neemt de welvaart voor veel Indiërs toe, met de gevolgen daarvan. Maar er zijn veel meer Indiërs dan toeristen……

• erik

In 2007 kwamen er 5 miljoen toeristen naar India. Iedere dag wassen, eten, poepen, rijden etc er 1 miljard Indiers in hun eigen land.

• Kannadiga

Nederlanders moeten eens ophouden met zich schuldig te voelen over alles wat er gebeurt op de wereld. Verschillende landen maken daar misbruik van om geld los te peuteren. De Antillen en de Palestijnen, om maar enkele voorbeelden te noemen.

• erik

Vind ik ook. Laten we dan de Belgen maar steunen, die hebben straks misschien geen land meer…..

• theo

Nou, Erik, de Vlamingen zijn rijk genoeg, ze mogen wel bij ons.

De Walen zoeken het maar met Frankrijk uit en de koning kan ontslag nemen. :D

Voor iedereen die dit leest:

Ach, ja dat schuldig voelen, je hebt gelijk een gevoelige snaar bij de NLders.

En ja, we hebben nogal een koloniaal verleden met slavenhandel, om maar wat te noemen. Dat doet 't goed, Balkenende wilde laatst nog steeds niet toegeven.

Overigens verrijkt Nederland zich nog steeds aan wapenhandel, doorvoerland van corrupt geld naar de bankgeheim-staten als de Bahama's, Zwitserland, etc.

Nederlanders verdienen gemiddeld 25 euro per uur, Nepalezen 10ct gemiddeld voor hetzelfde werk.

ze betalen fooien voor alle spul uit de lage lonen landen, over fairrtade gesproken.

Ontwikkelingsgeld van goede doelen gaat met een foute geldstroom voor het grootste deel evenhard terug naar de rijken.

Schuldgevoel hoeft niet, maar dat er iets grondig mis is, is zeker.

En daar mogen ge gerust eens wat meer over nadenken; de ethiek van een neo-koloniale staat!

Amen.