Ja, voel je maar schuldig :D

• theo

Het prijskaartje aan de groei van het Indiase toerisme

Het toerisme veroorzaakt in India ook een aantal problemen o.a een heel hoog water-en energie verbruik, alle toeristen willen dagelijks douchen en dan ook nog het liefst warm water. Het vele douchen maakt de noodzaak van elektrische pompen nodig, deze pompen het grondwaterpeil steeds verder naar beneden (probleem voor de landbouw(ers))en omdat butaan- en propaangas niet overal verkrijgbaar is -of geld kost- worden veel ketels op hout gestookt (ontbossing en luchtvervuiling).

Met het toerisme heeft ook de plastic cultuur zijn intrede gedaan, het veilige drinkwater zit in plastic flessen en die vind je dus door de hele woestijn maar vooral in alle steden langs de kant van de weg. Langzaam aan probeert de regering hier verandering in aan te brengen door de plasticzakken van afbreekbaar materiaal te maken (helaas zijn deze veel duurder dus niet voor iedereen betaalbaar) en door een aquapen op de markt te brengen. Deze pen vernietigd bacteriën en virussen in een glas water mits het water helder is. Helaas vinden veel reizigers de 600 roepie teveel om uit te geven!

Dit hele veranderingsproces gaat langzaam en omdat het land vreselijk groot is, je met verschillende culturen, talen en educatie te maken hebt, niet iedereen er genoeg scholing heeft gehad om te kunnen lezen of geld genoeg heeft om een t.v of radio te kunnen bezitten, bereikt de boodschap slechts een klein deel van de bevolking. Daarbij is het hele bureaucratische systeem hier van hoog tot laag corrupt en er op gericht om er zelf (en je familie) financieel beter van te worden. Nu groeien in een uitgestrekt gebied de kantoorcomplexen, winkelcentra en appartementsgebouwen, maar wel bovenop het oude India. Want van een structurele planning van de infrastructuur is geen sprake. De straten zijn rommelig, auto’s proberen elkaar uit de file te toeteren, terwijl autoriksja’s, motoren, voetgangers en koeien langszij komen. De fanatiekste rijders zijn de chauffeurs van de busjes die de jonge Indiërs naar en van hun werk brengen.

*** Lekker kort door de bocht allemaal, maar er zit een bron van waarheid…:(

• Kannadiga

Onzinverhaal. Vanaf het begin al. Alsof er problemen zijn dat toeristen er zich willen wassen / douchen. Hoeveel Indiers wassen zich niet?

Alsof heel het land vol zit met zich willen douchende toeristen. Het aantal Indiers dat zich douchet is duizenden malen groter.

• Tom

3 miljoen toeristen die pakweg 2 weken tot 5 maanden verblijven tegen

113000 miljoen indiers die er het hele jaar zijn.

Verbruik van een tourist is anders dan dat van een indier, maar er zijn ook “grootverbruikers” onder hen.

dus pakweg een “toeristendruk” van 0,001%.

Als ik zo naar de indiers kijk, zijn die bovendien veel minder milieubewust dan toeristen, deze laatsten willen nog wel eens boodschappen doen met eigen tas, terwijl de inlandse bevolking alles maar in zoveel mogelijk plastic tasjes hebben wil.

En ga zo maar door. Het verhaal raakt kant nog wal.

• Ruud

klopt, maar ik vind dat de toeristen wel meer verantwoordelijkheid (lees: wijsheid) zouden moeten nemen/hebben. Als ik dagelijks moet zoeken naar eten, als ik op een vuilnishoop of op een krotje zou moeten wonen, als ik weinig toekomstperspectief zou hebben dan zou ik ook niet met milieu en plastic zakjes bezig zijn (of douchewater?)……dan heb ik andere zorgen. En deze soort zorgen heeft geen enkele toerist!

Vier weken India was voor mij fantastisch; maar ook werd ik met beide benen op de grond gezet. Man, wat hebben wij het toch fantastisch goed in Nederland!!!!

• Tom

Ja, wij hebben het fantastisch goed in Nederland. Geld zat om vanalles te kopen, veel daarvan gemaakt in de lage lonen landen, zodat ik minder hoef te betalen, en dus nog meer van alles kan kopen, dat op de een of andere manier ook weer bij de vuilnis terechtkomt (de echt giftige troep dumpen we lage lonen landen, de rest mag hier in een kuil/berg.

Bedenk dat daar ook een enorme consumptie bijhoort van water plastic, energie, noem maar op, hier in nederland en in die lage lonen landen.

Ja, als ik daar bij stilsta, DAN voel ik schuldig.

• Ruud

DAN heb je het toch iedere dag zwaar want bewust/onbewust en gewild/ongewild doe JIJ ook hier elke dag aan mee.

• Tom

Nee, gelukkig ben ik niet zo zwaar op de hand.

Het is in deze wereld allemaal niet koek en ei.

Dat weten we, en we verdringen het (maar goed ook, anders heb je geen leven). Maar als je met de neus op de feiten wordt gedrukt, dan dringt er tot veel mensen toch weer even wat extra door.

Een ervaring in India kan zo ook schokkend zijn. Maar ga eens op vakantie naar Dharfur regio, of Congo, neem eens een kijkje in brazilie/sumatra/borneo (restanten regenwouden bekijken) enz enz enz. Dat ellende die je zo tegenkomt moet je gewoon wegdrukken wil je in het dagelijks leven nog willen functioneren.

• Ruud

sluit ik me bij aan. Het is af en toe goed op weer te beseffen wat we allemaal hebben. Ben ik me druk aan het maken als ik in de file sta….. denk ik toch even terug aan India. Sta ik weer met beide pootjes op de grond

• theo

Of de trein pakken/fietsen + aan India denken en't schuldgevoel verdwijnt als sneeuw voor de zon. :)

En blijven dromen lokaal energieneutraal te gaan wonen met fairtraid kleding, ecovoedsel (o.a.uit eigen tuin) en op de fiets naar India/Nepal. :D:D

En gewoon doen! Het kan.

Armoede de welerd uit, kan ook. Toezeggingen genoeg uit de politiek en geld genoeg. Het probleem is we praten en denken er maar op los, maar handelen?

Dus: maak het waar .nl *D

• Ruud

fairtrade voedsel, laat jij je ook al bezeiken door een commerciële organisatie? Of ga je voor diepgang? succes!