Route reis

• Esther

Beste mensen,

Wij gaan de gehele maand augustus India bezoeken! We gaan voor het eerst naar India maar zijn wel gewend om te reizen omdat we dit veel doen. We hebben de volgende plannen, zouden jullie willen kijken of dit realistisch is qua tijd en of jullie nog tips hebben?

dag 1 Delhi (vroege aankomst)

dag 2 Delhi

dag 3 Delhi

dag 4 vroeg vertrek ri Agra (trein), vroege aankomst

dag 5 Agra

dag 6 vliegen naar Varanasi, aankomst vroeg in Varanasi

dag 7 Varanasi

dag 8 Varanasi

dag 9 naar Cochin (vroeg met vliegtuig indien mogelijk)

dag 9 Cochin

Verdere reis (nog circa 19 dagen) willen we niet plannen omdat we liever op de bonnefooi gaan. We willen in ieder geval bezoeken: backwaters, een mooi National Park, 2 daagjes strand, en verder zo veel mogelijk niet toeristische plekken bezoeken (als dat lukt in het zuiden?) en eindigen in Mumbai om terug te vliegen. Hebben jullie nog tips voor in het zuiden of op en aanmerkingen over het schema in het Noorden?

We willen graag noord en zuid bezoeken omdat Noord ons erg aantrekt, dit is volgens ons het “echte” India. Zuid willen we graag bezoeken voor een paar daagjes strand en de natuur.

Ook willen we graag op dagen dat er festivals zijn op bepaalde plekken zijn, 15 augustus is bijvoorbeeld onafhankelijksheiddag, is het dan in heel India leuk of alleen in Delhi? (wij zullen dan waarschijnlijk in het zuiden zitten)

In ieder geval alvast hartelijk dank voor de input!

Esther

• Khan

Esther schreef:

>

< en verder zo veel mogelijk niet toeristische plekken

> bezoeken (als dat lukt in het zuiden?)

Ja, hoor dat lukt mij altijd prima ;-)

Waarom de zuidelijke staten niet het “echte India” zouden zijn ontgaat mij eigenlijk een beetje. Wellicht bedoel je dat de Moghuls daar nooit een vaste voet hebben kunnen krijgen, en dat Urdu/Hindi niet de voertaal is en dat ze daar Idli eten bij het ontbijt??? Zowiezo ontgaat mij dat hele “echte India” gevoel mij een beetje. Het land is heel groot en zo divers dat het toch een klein wonder genoemd mag worden dat men dat na onafhankelijkheid er een eenheid van heeft kunnen smeden.

Bij Republic day denk ik aan het hijsen van een vlag en schoolkinderen die het volkslied zingen. Ik weet niet van echte festiviteiten - anders dan de parade in New Delhi - maar ik ben er ook niet naar op zoek gegaan.

• Esther

Hallo Khan,

En heb je dan nog tips voor het zuiden? ben ik dan wel benieuwd naar.

Daarom schreef ik ook “echte” india, want ik dacht al anders krijg ik daar vast reacties op. Als ik aan India denk (misschien omdat ik er nooit ben geweest) denk ik toch wel aan Delhi, de ganges etc. Ook heb ik gelezen, gezien en gehoord dat Noord India ruiger en drukker is vandaar, neem me verder niet kwalijk, ik wil niemand beledigen. (en idli eten, ik zou niet weten wat het is, kom ik daar vast wel achter)

Oké dus onafhankelijkheidsdag stelt volgens jou niet zoveel voor, goed om te weten, vorig jaar in Kuala Lumpur was het een enorm feest dus ik dacht misschien is het in India ook wel zo. Ga ik zoeken naar andere festivals.

Groet, Esther

• Paul Broekman

Ik raad aan om of het zuiden of het noorden te bezoeken. Weet wel dat het in augustus bloedheet is, in het zuiden minder heet, wel vochtiger, dan in het landklimaat van het noorden.

De route die aan ‘Mike’ voorstelde is een prima route waar je gerust een maand voor uit kunt trekken.

Aldus:

Mijn advies is: volg de treinlijn Delhi <> Bombay.

Je passeert dan op een makkelijke manier een aantal interessante steden en dorpen.

Ik noem ze in de volgorde op:

Mathura. De geboortestad van Krishna, ligt prachtig aan de Jamuna (Agra hotel)

Agra Taj Mahla, de tombe van Akbar, Fatehpur Sikri, vogelreservaat Bharatpur, met ook veel grootwild.

Gwalior. paleis

Jhansi. op 19 km afstand ligt de parel van India, het dorp Orchha.

Vanuit Orchha zijn o.a. twee tours te maken: 1.) naar de Jain Sonagiri tempels en Datia. 2.) En naar de schitterende tempels van Kajurahoo (in een dag met taxi te doen maar beter is met de MP Touristbus die vanuit Jhansi vertrekt er drie dagen voor uit te trekken)

Bhopal, veel te zien, o.a. het zeer interessante ‘museum of mankind’ (een openlucht museum met nagebouwde indiaase tribal dorpen, tribal kunst en prehistorische muurschilderingen) en het Bharat Bhawan (moderne kunst vergeleken met primitieve kunst)

Op vier uur rijden met de taxi (8 uur met de bus) licht mijn favoriete dorp: Pachmari. Erg veel te zien en schitterende omgeving. Idiote grottempels, reservaat met o.a. tijgers, watervallen, oude engelse huizen en prachtige vogels.

Van Bhopal naar Aurangabad voor Ajnata en Elora. zie je boek. Beide schitterend.

Dan door naar Nasik, ook leuk en eindigen in Bombay.

Daar van uit eventueel nog naar Goa, naar het rustige Mandrem. Het zou mij niets verbazen als je vanuit Goa terug kunt vliegen.

sites:

www.indianwildlifeportal.com/wildlife-sanctuaries/bharatpur-wildl…

www.tourism-of-india.com/orchha.html

datia.nic.in/

shivpuri.nic.in/tourists.htm#Lake

www.mptourism.com/dest/bhop_ms.html

datia.nic.in/sonagiri.htm

www.mptourism.com/dest/pachmarhi.html

www.ranjitslakeview.com/

www.nashik.com/travel/index.html

www.museumofmankindindia.gov.in/

Vanaf Kajurahoo kun je ook naar Varanassi (m.i. wat overschat) en dan naar Lucknow en vervolgens naar het noorden, de bergen in vanwege het warme weer.

Ik zou Varanassi laten vallen en mijn voorstel volgen.

De minst toeristische plekken in mijn rijtje zijn ongetwijfeld Bhopal (zwaar onderschat) en Pachmari.

Of ga vanuit Bombay naar het zuiden.

• Ineke M

In aug. is het regentijd in het noorden. Dat betekent dat ook daar de luchtvochtigheid hoog is. Ik vind het er niet echt heel warm (rond de 30 - 35 gr), maar je kunt beter 42 gr. in april hebben (droog) dan 35 in aug.

Ineke

• Anita

wat is het ‘noorden?’ zoals Sundri al zo vaak heeft gezegd, is het perfect in Kashmir en Ladakh qua weer en oh wat is het mooi………. maar is het wel ‘echt’ India??

Voor mij wel………pas je route aan aan de TIJD dat je er bent! dat lijken veel mensen te vergeten……………

• esther

Dankje Paul voor je informatie! Ik ga er zeker wat mee doen.

Hartelijke groet.

• esther

Hallo Paul,

Bedankt voor je tips!

We zijn 2 weken geleden teruggekomen uit India maar door ziekte was ik niet in staat eerder te reageren. Ik ben nogal verzwakt teruggekomen en moest eerst aansterken.

We hadden erg veel aan je tips. Wij zijn meestal van het reizen: “we kijken daar wel waar we belanden en plannen niks vooruit”. Maar in India vonden we dat toch lastig. Vaak zaten treinen bijvoorbeeld al dagen vol. Vandaar dat we een aantal keer een vlucht hebben geboekt en veel met de bus hebben gedaan (ook lollig: 250 man in een bus waar er normaal maar 60 in passen!). Op een gegeven moment hebben we de reis daardoor maar alvast vooruit gepland met jouw tips.

We zijn naar Varanasi gweest, ik vond het echt geweldig daar, maar na wat andere steden te hebben gezien is dit toch wel de gekste en smerigste stad van Noord India denk ik. Al die gekke kleine straatjes, de mooie mensen met mooie kleuren door de straten en bij de Ganges. Erg apart.

We zijn in Delhi geweest, dit vond ik echt een rot stad, een vermenigvuldiging van Peking en Bangkok vond ik. Zo enorm druk en je wordt de hele dag lastig gevallen. Ik vond het er vreselijk. We zijn gauw naar het noorden getrokken, naar Haridwar. Dat was een leuke stad, rustig, weinig tot geen touristen, mooi tegen de Himalaya aan.

Agra: de Taj is echt werkelijk heel mooi. Agra is een leuke stad, vooral het gedeelte waar wij zaten bij de Taj.

Mumbai hebben we ook aan het begin en einde bezocht, dat vond ik een erg leuke stad, wel vreselijk veel armoede daar, maar je kunt er als toerist redelijk rustig rondlopen en alles rustig bekijken.

Omdat we op een gegeven moment toch wat tot rust wilden komen zijn we na Khajuraho te hebben bezocht (erge mooie tempels inderdaad!) naar Pachmari gegaan. Dit had jij voorgesteld en we zijn hier heerlijk tot rust gekomen. Dat was een goede tip.

In Bhopal hebben we het museum of man bezocht en dat vonden we ook zeer de moeite waard.

Bedankt voor al je goede tips in ieder geval!

Hartelijke groet,

Esther