ervaringen mediteren

• sylvia

hallo,

Twee jaar geleden ben ik 3 maanden wezen backpacken in thailand, toen heb ik iemand leren kennen die ook aan het rondreizen was en die was oa in India geweest, daar had hij 10 dagen een meditatie cursus gedaan, hij was er heel enthousiast over en heeft mij toen het internetadres gegeven, VIPASSANA MEDITATION COURSES.

Nu ga ik over twee maanden voor vier maanden naar India en Nepal en wil eigenlijk dezelfde cursus doen. Natuurlijk heb ik al uitgebreid de site bekeken maar nu vraag ik me af er er misschien nog meer mensen zijn die dezelfde of een soortgelijke cursus hebben gedaan in India en wat hun ervaringen en meningen zijn….

Alvast bedankt.

• Kannadiga

Het gaat niet om wat voor cursus je wilt doen.

De eerste vraag is wat je wilt bereiken met meditatie, wat is je doel?

Wat versta je onder meditatie?

• KeesS

Of is de medidatie het doel?

• Kannadiga

Meditatie is een middel. Je doet iets om iets te willen bereiken.

Mijn ervaring is dat de meeste Europeanen mediteren voor ontspanning. Mijn ervaring is dat ontspanning maar een bijzaak is.

Zelf heb ik geen ervaring met Vipashyanam (of Vipassana in het Pali), wel met Sandhyopasanam.

• theo

Ik mediteer vooral horizontaal op Ameland.

Ook in India: Brahma Kumari in Mt Abu sprak me het meest aan.

Sai Baba in Whitefield was een belevenis.

Bij mij is meditatie het ontdoen van de drie drijveren van handelen (slechte daden, actieve daden en goede daden) om Het doel te bereiken.

• sylvia

hoi

Het idee dat ik er bij heb is dat ik kan leren om helemaal tot mezelf te komen, mijn gedachte leeg kan maken, een bepaalde zelfbeheersing kan ontwikkelen, leer te ontspannen en dat ik me dat eigen kan maken zodat ik er verder in mijn leven ook wat aan heb, dat ik dat dan ook kan als ik weer in het gewone leven sta.

maar misschien zit ik er nu helemaal naast, en heb ik er een heel verkeerd beeld van maar dat zal ik dan waarschijnlijk vanzelf wel horen van jullie.

alvast bedankt.

• Kannadiga

Hoi Sylvia,

Je zit er helemaal niet naast. Zonder zelfbeheersing en zonder ontspanning kom je nergens, zelf niet in het dagelijkse leven. Ik denk wat je zegt gewoon de basis is.

• surya

vipassana meditatie zoals onderwezen Goenka. JKun je in belgie ook doen, nederlandse cursus. En Brahma Kumaris zit ook in nederland

En ik raad je aan om het in nederland te doen. Maar dat is meer omdat eht in je eigen taal is, de mensen van je eigen cultuur etc en als er iets is je in je vertrouwde omgeving bent. En dan daarna ergens anders te gaan doen. En het maakt niet uit bij meditatie waar je het doet, want het zit in jezelf.

liefs en veel plezier

• tru

ik heb de site bekeken en vraag me af wat het verschil is tussen de “giri” “pattana” en de “tapovana” meditatiecursussen

Ikzelf zit ook na te denken over een meditatie en yoga cursus evt. in een Ashram. Iemand daar ervaringen mee/tips?