Vliegen in India wel veilig?

  • Anita

    Piloten drinken zich moed in

    NEW DELHI -

    Elk jaar worden in India ongeveer 50 piloten geschorst omdat zij alcohol nuttigen voordat zij gaan vliegen. Dat hebben luchtvaartautoriteiten in India gezegd.

    De algemeen directeur van de DGCA, het instituut dat de luchtvaart in India controleert, zei dat de meeste piloten tegen de lamp lopen tijdens medische controles die zij jaarlijks moeten ondergaan.

    India is een van de snelst groeiende luchtvaartmarkten in de wereld, waar het aantal, al dan niet dubieuze, luchtvaartmaatschappijen bijna dagelijks groeit. Dat leidt tot een enorme concurrentie, waardoor piloten vaak op korte termijn te horen krijgen dat zij moeten vliegen. Het land telt op dit moment tussen de 4500 en 5000 piloten in de burgerluchtvaart, terwijl er nog eens 2500 een opleiding volgen.

    Volgens de regels mogen piloten en cabine-personeel vanaf 12 uur voor de vlucht geen alcohol gebruiken. “We treden er streng tegen op, maar ook de luchtvaartmaatschappijen kunnen hun personeel straffen bij overtreding”, aldus een woordvoerder van DGCA. Een piloot kan drie maanden geschorst worden en bij herhaling zijn vergunning verliezen.

    Een vlucht van Bombay naar de oostelijk gelegen stad Patna werd zaterdag geannuleerd nadat bij een routine-controle gebleven was dat de piloot gedronken had. Wellicht wilde hij zich moed indrinken.

  • Wieteke

    Piloten in slaap gevallen

    MUMBAI - In de verkeerstoren van de luchthaven van Mumbai in India hielden ze hun hart vast: een vliegtuig dat daar had moeten landen, vloog over het vliegveld heen \onder ook maar een meter te dalen. De twee piloten van het toestel, dat ruim honderd mensen vervoerde, bleken in slaap te zijn gevallen, schrijft dagblad The Times of India.

    Het vliegtuig stond op de automatische piloot. Vijftien mijl van de luchthaven schrokken de piloten wakker van het automatische waarschuwingssysteem aan boord.

    Het vliegtuig was ’s nachts onderweg van het Noord-Indiase Jaipur naar Mumbai, het vroegere Bombay. Door de zwijgzaamheid van de bemanning dacht de verkeersleiding eerst aan een kaping.

    De directeur van de luchthaven van Mumbai spreekt tegen dat de piloten sliepen. Volgens hem haperde de communicatieapparatuur.

    Het incident heeft in India een discussie ontketend over de rusttijden voor piloten. Pauzes van slechts een paar uur tussen twee lange vluchten zijn volgens de pilotenvakbond geen uitzondering.

    zie: http://www.ad.nl/buitenland/2401018/Piloten_in_slaap_gevallen.html

  • Anita

    Ha ha, weet je nog dat verhaal van die piloten die niet wisten dat er in Bangalore een nieuw vliegveld was gekomen?

    Toch ontneemt het de India gangers niet van binnenlands vliegen, gezien de laatste berichten. Alleen jammer dat die vluchten niet te boeken zijn…….. Overigens was dit gedoe vorig jaar ook aan de hand om ‘veiligheidsmaatregelen’ (weigering buitenlandse creditcards). Later mailt de maatschappij je dan persoonlijk dat het wel weer kan en nu is hetzelfde gezeur aan de gang………. vervelend. Hopelijk vallen ze dan niet in slaap of zijn ze dronken, hihi.

  • theo

    Toch handig zo'n automatische piloot! :D:(

    In Afrika gaat het soms nog leuker, maar dan ligt het vaker aan de kwaliteit van het toestel.

    De Congolese bakken worden vliegende doodskisten genoemd. :(

    De autowegen in de randstad vind ik altijd nog onveiliger, moet je eens kijken hoe ze zich daar gedragen.:D

  • Anita

    Er is inderdaad weer zo'n Afrikaanse bak naar beneden gekomen, brrrrrrrrrrr. Maar ik vlieg ook nog steeds en ik ben ook elke dag blij dat ik heel ben aangekomen, fietsend door de grote stad met honderden mensen die niet kunnen fietsen/levensgevaarlijk gedrag vertonen! Dan maar de piloten vertrouwen en ze hebben toch altijd een ‘automatische piloot’………