nog een vraag: klamboe

• Lobke

Dag allen,

Zoals in eerder berichten gaan we volgende week naar Zuid-India.

We overnachten in middenklasse hotels. Is het nodig om een klamboe mee te nemen of kunnen we die eventueel daar kopen? En hoe hang je die dingen eigenlijk op in een hotel?

Wederom alvast bedankt, groeten Lobke

• nelle

Wij hadden een klamboe bij ons in Zuid India en ook gebruikt!

• Kirsten

Ik heb de klamboe daar gekocht, een voorgevormde, met 4 hoeken en daar dan lussen. Wij hebben met touw door de lussen die klamboe aan de gordijnen vastgemaakt.

• Ineke M

Zelf gebruik ik nooit een klamboe, maar heb gezien dat iemand ‘duck’tape bij zich had om de klamboe overal aan vast te maken. Vond ik wel grappig (en het bleef goed zitten!)

Ineke

• Sundri

Ik gebruik ook nooit een klamboe. Weleens een kamer gehad, waar er één was. Dat is echt veeeeel te benauwd. Mij niet gezien dus. Ik hou het bij de fan om de muggen te laten wegwaaien. Je wordt trouwens toch meestal gestoken 's avonds in het donker als je ergens zit te eten ofzo. Buiten dus. Eigenlijk word ik binnen nooit gestoken. Steken gebeurt vooral rond de enkels; je kunt bij eettentjes vragen of ze anti muggen wierook branden op de grond; dat helpt erg goed. Verder insmeren en armen en benen zoveel mogelijk bedekken. Wil je DEET gebruiken, koop dan Odomos in India, dat is daar spotgoedkoop (nog geen euro voor een tube). In Nederland is DEET erg duur. De Indiërs gebruiken zelf ook Odomos.

• Tom

Je kan altijd een hotel uitzoeken waar een muggennet al hangt.

Zelf eentje meeslepen is erg onhandig, want die dingen zijn groot en zwaar. Je hebt lichtgewicht synthetisch spul, maar die zijn klein, benauwd en inderdaad, je bent wel even aan het prutsen voor het hangt, en dan hangt ie in de weg voor de fan, zodat je helemaal stikt.

Je kan muggenverdrijvertjes op stroom kopen in india (40rs, matje dat erin gaat 1rs) en die werken erg goed. Alle muggen vallen dood neer binnen 5 minuten.

• Sundri

Ja, die elektrische muggendoders gebruik ik ook wel. Ook een goede optie. Er zijn er trouwens nog veel meer. Zou je eens op moeten zoeken via de zoekmogelijkheid hier op het prikbord. Er is al vaak over geschreven.

• Kannadiga

Kacchua (schildpad) is een nietgiftige muggenwierook. Werkt altijd.

• Sundri

Ja precies, die wierook bedoel ik, werkt inderdaad perfect. En dan plaatsen op de grond bij je voeten. Het stinkt wel een beetje… Rondom de schemering is het altijd het ergst met de muggen. Vaak ga ik rond die tijd naar binnen om bij volledig donker weer naar buiten te gaan.

• Lobke

Dag allen,

Bewapend met wierook, electrische muggenverdrijvers, odomos en deet moeten we die beesten wel van ons af kunnen houden :-)

Bedankt voor alle adviezen!

Groeten Lobke