soms kom je berichten tegen....

• erik

On my last day in setrawa(my home town 110 kilometer from Jodhpur), 2 days back,it is on Jodhpur-Jaislmer highway, half a kilometer off the national Highway road, I was taken by some localmen to see a lady tied to a tree, she has been tied to the tree for last 4 years, they said she is mentally disabled, she is a young girl and i think not more then 22 years old, her child died 4 years back, just after 1 and half month of birth, her husband and his family left her because she got ill and was sent to her mothers home, this is where we saw her tied to the tree outside her own home where she grew up, She spoke to us nicely, later asked for some water, her mother came with a jug of water in one hand and in the other hand a stick, the girl got very frightend and started to scream and shout, we couldnt stay there any longer and had to leave. I am really very upset, i wish i could do something for her, her maternals said if she is set loose she attacks right away. kindly help me with wise information to help her out.

• Paul Broekman

Begin jaren ‘80 liep ik in een dorp in de buurt van Jaiselmer. Ik liep een open deur binnen die toegang gaf tot een binnenplaats van een lemen huis. Opeens werd ik besprongen door een jongen. Ook hij ’lag aan de ketting' en bleek geestelijk niet in orde.

Hier in Ibrahimpasa, Cappadocie, Turkije, zit op een balkon van een huis niet ver van ons ook een mentaal zieke vrouw. Ze komt er nooit vanaf.

Ik weet niet welke keuzes de ouders hebben. Opvang voor mentaal gestoorden is niet overal goed geregeld en de opties die dan overblijven zijn moeilijk.

Helaas

• Rob

Doet mij denken aan die vrouw uit Assen in Drenthe of zo iets.

Een aantal jaren geleden was daar nogal ophef over in de kranten.

Die was naakt vastgebonden.

Niet thuis, maar in een tehuis voor mentaal gehandicapten in Nederland.

Rob

• erik

Ja, nou je het zegt, Jolanda Venema.

• riez

Er zijn wel degelijk zeer goede instituten in India te vinden voor verstandelijk gehandicapten, maar helaas is India nogal groot en zijn deze niet voor iedereen bereikbaar. Hoe het in Jodhpur e.o zit weet ik niet. Ik, ga straks mijn zwager bellen…wij hebben nl een centrum voor verstandelijk gehandicapten in Kashmir. Niet dat hij deze vrouw zou kunnen helpen, (beetje ver weg..)maar misschien heeft hij wel weer contacten met organisaties in deze regio? Helaas is het allergrootste probleem dat mensen niet weten dat hulp voor deze mensen zo belangrijk is en waar ze dat dan moeten vinden

• Ineke

Tja, om de wereld te verbeteren hoef je echt de grens niet over. In ons eigen land is nog heel veel werk te verrichten op dat gebied.

• erik

Diegene die dit bericht op een andere site heeft geplaatst kreeg daar al veel adviezen over centra in de buurt (van andere Indiers). En daarnaast het advies om het van haar af te laten glijden, omdat er op iedere straathoek wel iets mis is en je kan niet het leed van de hele wereld op je schouders laten rusten.

Het is inderdaad overal (bij Paul, bij ons in Nederland) maar als ik dan zo'n verhaal met foto tegenkom word ik er toch weer mee geconfronteerd en denk ik hetzelfde als de dame die het plaatste: ik moet mijn ei even kwijt.

• theo

Inderdaad, in India is er zelf een instutuut voor mensen die blind én doof geboren zijn.

In Nepal niet. Het kind bij ons in het dorp ook blind en doof, daar, hebben we een schommel gegeven.

Overal vind je ze, waar je ook gaat.

Het centrum van Amsterdam liep tot voor kort ook vol met psychopaten vooral verslaafd. Ik weet niet hoe dat nu is.

• riez

nee, kunt niet iedereen helpen, niet hier en niet daar. Maar als iedereen er zo over zou denken, zou het leed in de wereld nog veel groter zijn. Al kun je maar 1 iemand helpen…

• Khan

theo schreef:

> Het centrum van Amsterdam liep tot voor kort ook vol met

> psychopaten vooral verslaafd. Ik weet niet hoe dat nu is.

“Im Westen nichts Neues”