Sikkim/Darjeeling

• Marielle

Ik wil dit najaar naar Sikkim/Darjeeling (en wie weet nog meer in die buurt) afreizen. Wat is de beste periode (september al, of later?)? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom. Gr. Marielle

• Anita

September is een goede tijd. Ik was er in november en zag er weinig, veel dikke mist… en ook al koud (vooral in de avond/nacht) en in Sikkim had ik ook een keer een hele dag regen.

Het is dan wel hoogseizoen (toeristen uit Calcutta) dus geen kortingen bij hotels, ze zitten dan wel vol(ler) dus wellicht bijtijds aankomen of telefonisch van tevoren boeken? (een dag van tevoren).

Darjeeling is West-Bengalen, net als bijv. Kalimpong. Erg mooi daar, maar Sikkim is ook erg mooi. Bij het aanvragen van je visum moet je aangeven dat je naar Sikkim gaat. Er komt dan nog een of ander stempeltje bij (voor 2 weken bezoek), het is kosteloos. Je moet je langs de weg even met je paspoort met visum (en stempel) bij zo'n kantoortje melden als je Sikkim binnenrijdt.

• boefje12

Hoi, wij hadden het bedrijf NatureBeyond gebruikt. Heel erg professioneel en wij hebben goede ervaring. Zij regelen visum e.d. Mijn contactpersoon was Pallab en zijn emailadres is pallab@east-himalaya.com. Heel erg behulpzaam.

Groetjes

• Mirjam

Hoi Marielle

Wij zijn afgelopen november in Sikkim en Darjeeling geweest vanuit Kolkata. In Darjeeling hebben we aardig wat regen en mist gehad. In Sikkim was de lucht juist wel heel helder en geen regen! Wij zijn ook naar het noordoosten (Lachung, Yumtang en Lachen) geweest, waar nauwelijks toeristen komen, helemaal top. Je visum kun je verlengen in Gangtok, kost niets en is zo gebeurd. Goed hotel met aardige mensen is Sonam Delek, via hen hebben we veel excursies geregeld en is veel goedkoper dan via de toeristenbureautjes.

Via ‘Sikkim tours and travels’ hebben we een trekking van 5 dagen richting de Kangenjunga gemaakt, onvergetelijk! (met overigens wel zeer koude nachten…)

Veel plezier!

gr. Mirjam

• Marielle

Hallo Mirjam,

Was dat te doen in één maand? Ik ben aan het bekijken hoelang ik zal blijven, wil ook nog iets meer naar het noordoosten (rhino's kijken). En je bent via Calcutta gevlogen? Ik zie tickets rond de 900 euro, klopt dat?

Marielle

• Mirjam

Hoi Marielle

Ja, dat was zeker te doen in 1 maand. We zijn naar calcutta gevlogen met Lufthansa, volgens mij voor ong. 800 euro. We zijn daar 3 dagen gebleven en toen een nachttrein genomen naar Siliguri. Van daaruit naar Darjeeling gegaan en na 3 dagen met een jeep door naar Gangtok. Eigenlijk hebben we van daar uit alle ‘highlights’ bezocht. Dagexcursies, maar ook 3 dagen naar NO-Sikkim, en de trekking van 5 dagen vanuit Yuksom. Volgens mij zijn we ong. 20 dagen in Sikkim geweest. Sinds okt. is er trouwens een nieuwe lonely planet van NO-India.

gr. Mirjam