vraagje,
is er iemand die weet of er in Orcha kamers verhuurd worden, of kleine hoteletjes?
Ik ga zo wie zo naar Orcha, heeft er iemand tips, wat ik zeker moet zien of doen.
Mag ook in de buurt zijn.
Dank bij voorbaat
Marc
Volgens mij is dit toch echt een dorpje??? Zo dorps als het maar zijn kan.
Ik zat in Sri mahant guesthouse, klein beetje buiten het dorp (er is er ook een van dezelfde naam/eigenaar in het centrum). Ik zat vlakbij de tempel die buiten het dorp lag.
Erg goed,schoon guesthouse, lekkere ruime kamer en de jongen die kookt,maakt alles vers en erg lekker. Ze hebben ook een dakterras.
Heerlijk als je bij wilt komen van al die drukte en die vieze (luchtverontreiniging) steden.
Lekker op een terrasje zitten, de mooie oude tempels/paleizen bekijken!!
Wanneer ga je?
Orchha is een van mijn favorieten in India. (mijn bureaublad is een foto van Orchha)Je kunt er op verschillende plekken verblijven (ik verbleef er meestal een aantal weken)
Er zijn een aantal dure hotels maar ook enkele goedkope.
Het mooiste in natuurlijk de Shees Mahal, het paleis dat tussen de Jehangir paleis en een ander inligt. Schitterend uitzicht en doodstil 's nachts. Veel vogels waaronder de aasgier, pauwen etc. Ze hebben er een eenpersoonskamer die niet al te duur is. Kamer 4 is mijn favoriet. De Betwa bungalows, ook van MPtourism zijn ook prima met mooit uitzicht op de brug en de Betwa
In Orchha zelf is erg veel te zien, niet in de laaste plaats de huizen en vooral de portalen van de oude dorpshuizen. Veel paleizen, en een van de meest fijne beschilderde en gebeeldhouwde tempels van de streek, de Laxminarayan Temple. Elke keer weer verwonder ik me over de schoonheid van deze tempel, het preciese schildererk (ook op de binnenplaats omhoog kijken.)
In de omgeving van Orchha is het goed wandelen en zelfs zwemmen in de Betwa rivier en haar zij rivieren. In de bossen rondom Orchha zijn veel schitterende vogels en apen te zien. Ik wandel er graag en bezoek de omringende dorpen.
Niet ver van Orchha liggen nog twee plekken die je op een dag kunt bezoeken met een gehuurde taxi. Dat zijn:
Sonagiri, een Jain tempel complex. Ongeveer 64 spierwitte tempels op een heuvel met als je goed oplet soms kleine modrne kunstwerkjes aan de ijkanten van de tempelingangen. Mooi uitzicht en een spectakel, al dat wit (zonnebril meenemen)
Hiervandaan rijdt je terug over Datia waar volgens mij het mooiste paleis uit de omgeving staat, zoieso een pracht dorpje met paleisjes in prive bezit.
De gids van het paleis is de aardigste, leukste en meest vermakelijke gids die ik ooit in mijn leven ben tegen gekomen. Hij zingt, hij danst en brengt zo op subtiele wijze het oude paleisleven weer even terug in de verbeelding van de bezoekers.
Ook vanuit Orchha te doen is Sivpuri. Daar vind je een natuurreservaat, een meer met een wel erg eigenaardige bootclub, en enkele mooie paleizen en gebouwen. Het reservaat is leuk en niet toeristisch. Je kunt in de bootclub op aanvraag overnachten en dat wilde ik altijd graag nog een keertje doen.
Orchha ligt op de route Jhansi Kajuraho. Het beste is, als je naar Kajuraho wilt gaan en dat zou je moeten willen vanwege de schooheid van deze goed bewaard gebleven tempels, dat je de MPtourism bus neemt die 's ochtends vertrekt vanuit Jhansi. Doe het niet met een taxi want het wegdek is een regelrechte ramp.
Kajuraho is overigens ook een plek om langer te blijven. 's Avonds is het er rustig. In de omgeving is veel te zien: op de fiets!
Site's:
www.mptourism.com/dest/orchha.html
www.mptourism.com/accomm/fo4.html#ORCHHA
www.tourism-of-india.com/orchha.html
http://datia.nic.in/
http://datia.nic.in/sonagiri.htm
http://shivpuri.nic.in/tourists.htm#Lake
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?