Katra

• Ann en Rudi

Op onze weg naar Kashmir hadden we ook een bezoek aan Katra gepland met onder meer een beklimming naar de tempel van Vaishno Devi. Kan iemand inschatten of het de moeite waard is om deze “omweg” te maken tijdens de maand juli.

We gaan ook nog naar Pahalgam om daar de tocht te ondernemen naar de Amarnath grot.

zijn er forumleden met ervaring bij deze pelgrimstocht; we hebben vragen omtrent belang van reservering hotel in pahalgam, is een permit aanvragen noodzakelijk voor deze pelgrimstocht?…

Alvast bedankt voor de info

Ann en Rudi

• riez

Hallo Ann en Rudi,

Voor Amarnath heb je een permit nodig. Deze kun je in Srinagar bij het toeristen kantoor aanvragen. Ik denk dat voor Katra wel de moeite waard is. het is wel erg warm in juli daar zegt mijn man. Ik ben zelf nog nooit geweest, maar mijn man komt uit Srinagar.. Mijn man zegt dat het in juli wel hoogseizoen is in Pahalgam en omgeving., Van te voren reserveren is wel erg handig, omdat er in die periode veel toeristen zijn,.

• Kannadiga

Zelf ben ik eens met een schoolklas naar Vaishnav Devi geweest. Ik vind het fantastisch. Het zal wat minder warm zijn omdat Vaishnav Devi in de bergen ligt.

Redelijk veel lopen om boven op de berg te lopen

Het is mij niet bekend of je als niet-hindoe in de grot mag.

Amarnath raad ik af omdat elk jaar moslimterroristen vanuit de bosjes op pelgrims schieten. Elk jaar zijn er doden. Als er een bom ontploft kan het dodental hard stijgen. De laatste jaren gaat er bewaking mee, maar die moet door de pelgrims betaald worden.

• dagmar

Hallo Ann en Rudi,

ik ben zelf in Katra en Vaishnoe Devi geweest 2003 in oktober. Het is zeker zeer de moeite waard. De weg is ongeveer 12 km, je kunt kiezen uit een makkelijke weg of via trappen. Alles is supergoed onderhouden, geasfalteerd. Veel mensen lopen op blote voeten. Het is er erg schoon en wordt continu schoon gehouden, veel plekken waar rustplaatsen zijn, je kunt eten en drinken, een erg mooie omgeving en prachtig uitzicht. En ja, je mag zeker in de grot, want ik ben er geweest en kreeg zelfs extra uitleg, want zo veel buitenlanders zien ze daar denk ik niet. Heb ook de hele weg geen gezien. Ik was er met mijn (indiase) man en vond het erg bijzonder. Fantastische sfeer onder al die pelgrims. Wij willen graag weer eens gaan, maar wachten nog even tot ons zoontje iets groter is. Dit gebied is nu trouwens ook wat malaria betreft veiliger: je hoeft volgens de ggd niets meer te slikken. Heel veel accommodaties en je kunt al van te voren een ticket kopen om de tocht te maken, dat is voor iedereen verplicht.

• surya

En je kunt ook met de indianrailway gaan, die hebben all incl Vaishno Devi packages. Met eten trein verblijf en andere religieuze aangelegenheden.

volgens mij was het iets van drie dagen

Je gaat dan samen met Indiase pelgrims erheen