Temperaturen in Ladakh/ Zanskar

• Marco

Ik ga tussen 1/2 juni en 1/2 augustus naar India. Tussen eind juni en begin augustus zal ik gaan trekken in Ladakh/Zanskar. Ik ken het klimaat in Leh (3500m) in deze periode uit de reisgidsen (5-25 oC), maar weet iemand hoe koud/warm het is tijdens de treks (3500-5200m)? En: ik begrijp dat er geen regen zal zijn, maar hoe staat het met de wind?

Graag jullie antwoord in verband met de aanschaf van een slaapzak, mat en tent. Bedankt!

PS: ik ben nog op zoek naar individuele reisgenoten

• Bob

Hoi Marco,

Ik ga ook naar Zanskar deze zomer. Ik ben al een keer in Ladakh geweest rond dezelfde tijd. Het was toen erg heet! 30-35 graden. In ieder geval heter dan in de boekjes. Ik hoorde van Ladakhi's dat zij ook merken dat het klimaat verandert. En geen regen gaat ook niet meer altijd op. Ik heb in Ladakh toen een paar keer een beetje regen gehad, niet veel, geen echte plensbuien, maar toch. Voorheen viel er echt geen drup.

Maar voor Zanskar weet ik ook nog niet precies wat ik moet verwachten. Dus ik hoor ook graag van mensen die er geweest zijn. Zanskar ligt toch wat hoger dan Ladakh, dus koeler? Ik houd rekening met hitte, kou, regen (niet te veel hopelijk). Ik vermoed dat het overdag ook in Zanskar erg heet kan zijn. Zeker een brandende zon. Maar dat het op bewolkte dagen een stuk kouder kan zijn. En dat het 's nachts ook behoorlijk kan afkoelen (tegen vriespunt?). Gelukkig heb ik een goede slaapzak.

Sowieso geldt in deze regio dat er grote verschillen zijn tussen dag / nacht, wel zon / geen zon. Dus ik denk dat je rekening moet houden met hoge en lage temperaturen.

Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat het in Zanskar ook flink kan waaien. Dus een windstopper lijkt me goed om mee te nemen, zeker voor de passen op 5000m. Daar kan het vaak goed waaien. Toen ik in Ladakh was, viel de wind mee overigens.

Ik ga een trektocht doen van Lamayuru naar Darcha (via Lingshed, Padum, Phuktal). Dwars door Zanskar dus. Via een georganiseerde reis. Wat zijn jouw plannen, heb je al een specifieke trektocht op het oog?