Zuid-India kleding?

• Sundri

Klopt. In de Bengaalse zee is veel meer golfslag dan in de Arabische zee. In beide zeeën heb ik veel gezwommen, maar nergens met onderstroming te maken gehad. Wel een krachtige golfslag, vooral in de Bengaalse zee.

Met zee geldt inderdaad altijd dat je je verstand moet gebruiken, waar dan ook, ook in de Nederland. Niet zwemmen als het gaat onweren bijvoorbeeld. Maar mijn persoonlijke ervaring is dat de Nederlandse zee veel gevaarlijker is dan de zeeën rondom India. In Nederland heb je wel degelijk onderstroom en is bovendien de kans op onderkoeling vele malen groter en daardoor de kans op verdrinking ook. Voor alle duidelijkheid: ik weet waar ik het over heb, ik ben een geoefend zwemmer en ervaren sportduiker en weet daardoor veel van (onder)stroming, kans op onderkoeling of oververhitting, gevaar van onweer, e.d.

• Khan

Sundri schreef:

r

> alle duidelijkheid: ik weet waar ik het over heb, ik ben een

> geoefend zwemmer en ervaren sportduiker en weet daardoor veel

Wellicht was het beter geweest als je dat er direct bij had geschreven. Een algemeen advies “je kunt daar lekker gaan zwemmen” alsof iedereen zonder risico het water in kan duiken, vind ik een beetje link, als je begrijpt wat ik bedoel. ;-)

• p.rospere

Bij onderstroming maken veel mensen de fout dat ze proberen terug te lopen naar het strand en dat gaat heel moeilijk , en dan raken ze in paniek. Maar onderstroom of niet, de golven gaan altijd naar het strand en als je terug zwemt is er meestal niets aan de hand.

• Khan

p.rospere schreef:

>

> Maar onderstroom of niet, de golven

> gaan altijd naar het strand

Klopt, verdrinkt er een bij Scheveningen, kan spoelt het lijk een paar dagen later tussen Katwijk en Noordwijk aan. ;-)

• lobke

Dag allen,

Bedankt voor alle kleding-en zwemadviezen.

Aan jullie te horen is het prima mogelijk om mij zomers en toch op respectvolle wijze te kleden.

Ik heb er superveel zin in, groeten Lobke

• Sundri

Ook dat klopt. Kom ik in de branding terecht om uit het water te gaan, dan wacht ik op de volgende golf om (liggend in het water) vooruit te komen. Juist met lopen gebeuren de ongelukken, omdat je dan omkiepert en met de stroom wordt meegetrokken of zelfs over de kop gaat.

• Sundri

Ik wens je heel veel pret ;)

• Rob

Sundri,

Ik ben zelf geen geoefend zwemmer.

Maar heb in India een dusdanige onderstroom mee gemaakt dat ik bijna niet meer kon blijven staan, terwijl ik slechts tot mijn enkels het water inging.

Je zal daar maar met kleine kinderen zijn.

Rob

• Sundri

Dat is dus geen onderstroom! Waar jij op doelt, is een krachtige branding. Jouw definitie van onderstroom klopt dus niet.

Onderstroom is een andere stroomrichting in vergelijking met de stroming aan de oppervlakte. Die stroom kun je, als je zwemt, voelen als je “rechtop” in het water staat zonder dat je de grond raakt. Een dergelijke stroming kan tot gevolg hebben, dat je van de kust afdrijft.

Onderstromen ontstaan vooral bij een ongelijkmatige ondergrond. Ik duik regelmatig in de Oosterschelde. Daar zijn plaatsen met dijkvallen, waardoor er onder water gevallen dijken en putten zijn. Is het water bijvoorbeeld opkomend, dan kun je onder water op die plaatsen toch een tegengestelde stroming tegenkomen en zelfs ook neerwaartse stromingen. Dat wordt veroorzaakt door die hoogten en laagten in de ondergrond. Als duiker leer je daarmee omgaan.

In India heb ik al heel veel in zee gezwommen en nergens ben ik dergelijke onderstromen tegen gekomen. Als ik in de branding zwem, dan word ik als het ware langs het strand gesleurd in de stroomrichting. Daarom zwem ik altijd achter de branding en dan blijf ik vanzelf ter hoogte van de plek waar ik te water ben gegaan. Pas als ik uit het water ga, voel ik opnieuw de stroming van de branding, waardoor ik op een andere plek uit het water kom, dan waar ik erin gegaan ben. Naar mijn ervaring is daar de stroming bovendien altijd richting strand en niet andersom. En ik heb er in verschillende tijden van het jaar gezwommen. De stroomrichting is er altijd dezelfde als de windrichting (ook dat is in Nederland wel anders).

Rob schreef:

>

>> Maar heb in India een dusdanige onderstroom mee gemaakt dat

> ik bijna niet meer kon blijven staan, terwijl ik slechts tot

> mijn enkels het water inging.

>

• Sundri

Nog even ter aanvulling: let vooral op als er een aflandige wind is. In India heb ik dat nog niet meegemaakt. In Nederland wel, bijvoorbeeld bij een strand op het westen is dat bij oostenwind; bij een noordstrand bij zuiden- of zuidwestenwind (b.v. bij Domburg). Aflandige wind kan er voor zorgen, dat de stroming richting zee i.p.v. richting kust is. Daardoor kun je afdrijven. Overigens, zou je daarin terecht komen, dan is het zaak om schuin tegen de stroom in richting strand te zwemmen. Niemand kan tegen de stroom inzwemmen en dan toch de kust bereiken. Zou je in een neerstroom terecht komen, dan moet je daar zijwaarts uitzwemmen (dus niet naar boven, want dat lukt niet).