Dat is dus geen onderstroom! Waar jij op doelt, is een krachtige branding. Jouw definitie van onderstroom klopt dus niet.
Onderstroom is een andere stroomrichting in vergelijking met de stroming aan de oppervlakte. Die stroom kun je, als je zwemt, voelen als je “rechtop” in het water staat zonder dat je de grond raakt. Een dergelijke stroming kan tot gevolg hebben, dat je van de kust afdrijft.
Onderstromen ontstaan vooral bij een ongelijkmatige ondergrond. Ik duik regelmatig in de Oosterschelde. Daar zijn plaatsen met dijkvallen, waardoor er onder water gevallen dijken en putten zijn. Is het water bijvoorbeeld opkomend, dan kun je onder water op die plaatsen toch een tegengestelde stroming tegenkomen en zelfs ook neerwaartse stromingen. Dat wordt veroorzaakt door die hoogten en laagten in de ondergrond. Als duiker leer je daarmee omgaan.
In India heb ik al heel veel in zee gezwommen en nergens ben ik dergelijke onderstromen tegen gekomen. Als ik in de branding zwem, dan word ik als het ware langs het strand gesleurd in de stroomrichting. Daarom zwem ik altijd achter de branding en dan blijf ik vanzelf ter hoogte van de plek waar ik te water ben gegaan. Pas als ik uit het water ga, voel ik opnieuw de stroming van de branding, waardoor ik op een andere plek uit het water kom, dan waar ik erin gegaan ben. Naar mijn ervaring is daar de stroming bovendien altijd richting strand en niet andersom. En ik heb er in verschillende tijden van het jaar gezwommen. De stroomrichting is er altijd dezelfde als de windrichting (ook dat is in Nederland wel anders).
Rob schreef:
>
>> Maar heb in India een dusdanige onderstroom mee gemaakt dat
> ik bijna niet meer kon blijven staan, terwijl ik slechts tot
> mijn enkels het water inging.
>