Zuid-India kleding?

• Lobke

Dag allen,

Over vijf weken ga ik met m'n partner 3,5 week naar Zuid-India (rondreis).

Na wat googelen en de lonely planet te hebben gelezen, vraag ik me af wat voor kleding ik mee moet nemen. Gezien de temperatuur zou ik (behalve een regenpak…) hempjes en rokjes mee willen nemen. Echter lees ik dat het als niet respectvol wordt gezien wanneer mijn schouders, knieën of enkels zichtbaar zijn.

In hoeverre is men ‘gewend’ aan toeristen en in hoeverre kwets ik mensen wanneer ik wel een korte broek/hempje aan heb? En in welke kleren zwemmen jullie? Ik pas me graag aan, maar om nou hier in NL een boerkini te gaan kopen om daar te kunnen zwemmen gaat me een beetje ver….

Ik hoor graag jullie gedachten/adviezen hierover.

Alvast bedankt, groeten Lobke

• danu

Als ik je goeie tip mag geven, luchtige kleding (ruimdragend, lucht doorlatend).

vermijd dat de zon direct op je huid komt, (dus bedekkend), niet vanwege gewoonte daar. maar gewoon voor jezelf.

In Bangalore kan je gewoon gaan zoals je wilt, van string tot noem maar op.

En voor de rest maak je je niet te druk over kleding.

Gewoon jezelf zijn,

• riez

Regenpak zou ik niet meenemen. Zweet je je naar in en na een regenbui ben je binnen 10 min droog door de zon. Kleding wat Danu zegt, bedekkend is fijner voor jezelf en respectvoller naar de mensen daar. Zwemmen gewoon in een badpakje. Bijd e teoristenstranden zijn ze wel wat gewend hoor!

• p.rospere

Mijn vrouw draagt altijd een “salwar kameez” bedekt alles en is toch heel luchtig!

• Kirsten

Ik draag inderdaad ook een salwar kameez. En zwemmen doe ik in een burkini of niet. Maar ja, ik ben dan ook een moslima :)

• Rob

Lobke,

Als man zijnde kleed ik mij het liefst zoals de Indiase mannen.

Een lange, wijdzittende pantalon met een overhangend overhemd.

's Avonds, na wat whiskietjes, soms een Salwar Kameez.

Een sari goed omdoen lukt dan niet meer.

Zwemmen doe ik nooit in India, meestal is de onderstroming te gevaarlijk.

Of is het water erg vervuild met olie en/of menselijke uitwerpselen.

Aangepaste kleding scheelt ook in geld.

Als voorbeeldje:

In Varanasi moest ik voor en boottochtje op de Ganges 50 roepies betalen.

Een echtpaar van mijn zelfde groepsreis, geldbuidel om de buik, camera om de nek, jeweetwel, maar liefst 500.

Toen ze de lijkverbrandingen wilden filmen bleek dit slechts voor een enkele reis te zijn. Na van hun camera's en geldbuidelsberoofd te zijn konden ze de terugtocht niet meer betalen. Ze moesten terugzwemmen, tegen de stroom in.

Het water in de Ganges stond zeer hoog, vanwege de moesson.

Langzaam aan dreven ze steeds verder af.

Gelukkig waren daar een paar rivierdolfijnen, die dat zagen.

Die hebben hun meegenomen en veilig aan de kant gezet.

Rob

• nelle

Ja Dat draag ik ook in aziatische landen of een driekwart linnen of katoenen broek met een shirt met korte mouwen Luchtig genoeg! Zwemmen in zwembaden kan gewoon in badpak en bikini . Maar in de zee is badpak goed! Kijk om je heen als je daar bent en draag wat de mensen daar dragen!

• Nestor-F

Voor de dames gewoon een badpak, en bedoeld wordt een badpak in de ouderwetse zin. Voor de heren een zwembroek en short. Persoonlijk vindt ik de short niets maar in deze streken is dit de mode. Bescherming tegen de regen, een paraplu. Meer zou ik niet aanraden. Overdag is het in toeristische gebieden de gewoonte om in badkleding over het strand te flaneren. Bij eten 's avonds wordt toch verwacht dat je redelijk gekleed bent. Je kunt er overheerlijke verse vis eten, je wijst maar aan welke vis of deel van een vis je wilt en het wordt voor je klaar gemaakt.

Al met al, kleedt je niet als de “standaard” westerse toerist, laat je niet mijlen ver herkenbaar zijn aan je kleding, vooral de dames! Draag gewoon een lange broek als man en als vrouw een rok tot over de knie.riez schreef:

>

> Regenpak zou ik niet meenemen. Zweet je je naar in en na een

> regenbui ben je binnen 10 min droog door de zon. Kleding wat

> Danu zegt, bedekkend is fijner voor jezelf en respectvoller

> naar de mensen daar. Zwemmen gewoon in een badpakje. Bijd e

> teoristenstranden zijn ze wel wat gewend hoor!

• Sundri

In zee kun je gerust zwemmen. Dat doe ik ook altijd. In tegenstelling tot wat Rob zegt, is er nauwelijks onderstroming. Wel is er een krachtige branding, waarin regelmatig Indiërs verdrinken. Eenmaal door de branding kun je prima zwemmen. Ben ik in Zuid-India, dan zwem ik elke dag in zee.

Ik zwem in bikini, dat is echt geen probleem zolang je op het strand bent. Echter als ik vertrek, dan bedek ik me altijd met een of meer sarongs. Dan heb je minder bekijks.

T.a.v. ander kleding in Zuid-India raad ik je aan om zeer luchtige kleding te dragen, die niet strak om je lijf zit. In deze tijd van het jaar is de luchtvochtigheid zeer hoog en zweet je constant. Een strak zittend shirtje of zelfs topje wordt en blijft dan kletsnat van je eigen zweet. Draag dus vooral dunne katoen. Best is om je benen tot onder de knie bedekt te houden. Aan de kust is het dragen van een topje OK, ga je het binnenland in of naar de stad, dan zou ik een shirt dragen dat de schouders bedekt. Handig is verder om altijd een sarong of een sjaal behorend bij salwaar kameez te dragen. De functies daarvan zijn talloos: eventuele blote schouders bedekken, handdoek (op het strand of om het zweet van je voorhoofd te vegen), jurkje of rok, tas, enz. Ik ga in India nooit op stap zonder sarong of sjaal.

Zelf krijg ik van het zweten soms uitslag. Vooral in het begin als ik aan de hitte + hoge luchtvochtigheid moet wennen. Remedies daarvoor zijn poederen met talkpoeder (wat in India veelal wordt gebruikt als deo; in India in iedere winkel/supermarkt te koop van zeer kleine tot grote verapkkingen). En krijg je uitslag, dan is het aan te raden om babyzalf te gebruiken op de aangedane plekken (b.v. sudocreme), daarmee wordt de huid droog gehouden en gaat het sneller over.

• Khan

Sundri schreef:

>

> In zee kun je gerust zwemmen. Dat doe ik ook altijd. In

> tegenstelling tot wat Rob zegt, is er nauwelijks

> onderstroming. Wel is er een krachtige branding, waarin

> regelmatig Indiërs verdrinken. Eenmaal door de branding kun

> je prima zwemmen. Ben ik in Zuid-India, dan zwem ik elke dag

> in zee.

>

Als kustbewoner zeg ik:

- de ene kust is de andere niet, dus dit algemene advies voor “Zuid-India” (wat dat ook moge zijn, want je hebt ook nog eens een Oost en een West kust) lijkt mij te straf.

- Dat er op Scheveningen regelmatig Duitsers uit het water gehaald worden (levend, maar als het tegenzit ook dood) wil niet zeggen dat een Nederlander met een gerust hart bij een golfbreker kan gaan ronddobberen… Het advies om je verstand te gebruiken geldt wereldwijd.