Globalisering

• Rob

Beste mensen,

Gisteren was ik mijn keukenkastjes aan het opruimen en vond een ongebruikt blikje chocoladevlokken.

Die had ik vorig jaar gekregen voor mijn **ste verjaardag gekregen, vanwege een halve eeuw De Ruijter hagelvlokken.

Vergeten mee te nemen naar India afgelopen keer.

Vandaag dacht ik: zijn die inmiddels ook te koop in India?

De globalisering gaat snel, maar soms voor mij niet snel genoeg.

Dropjes, pindakaas, appelstroop en hagelvlokken, zijn die inmiddels ook in India te koop?

Dan hoef ik dat de volgende keer niet meer mee te nemen.

Rob

• erik

In 1983, toen was ik voor het eerst in India, was er al pindakaas te koop.

Maar laat de rest ook maar thuis, heb je nog iets om naar uit te kijken bij thuiskomst.

• p.rospere

Je hebt gelijk Erik pinda kaas is al heel lang te verkrijgen in india, ik kocht er altijd “skippy” dit is amerikaanse pinda kaas perfect om sate saus te maken, ook appelstroop wist ik uit te halen in madras, ik denk als je de weg weet in een stad zoals madras dat er bijna alles te koop is, alleen drop heb ik nog nooit gezien, maar b.v. hagelslag, kappertjes,olijven,gulpener mosterd, verkade chocolade, douwe egberts koffie, pasta, pastasaus, enz enz… genoeg te krijgen, maar ik moet eerlijk zeggen het heeft zeker een jaar geduurd tot ik een beetje de weg( op winkel gebied) wist in madras.

• Sundri

In Chennai verkopen ze ook Goudse kaas en rode rijst (vergelijkbaar met niet voorgekookte bruine rijst). Ikke blij, kan ik eindelijk iets anders eten dan witte rijst. Skippy pindakaas kan je in Zuid-India overal kopen.

• Kannadiga

Van de andere kant: thogare (thuvar), karibesoppu (karivepillai), verse koriander en tamarinde in de meeste steden in Nederland verkrijgbaar.

Alleen rijst: de bekende Ponni-rijst (ponniyarisi) ben ik slechts eenmalig een paar jaar geleden tegengekomen.

• erik

verse koriander kun je gewoon in de tuin kweken. Waarom weet ik ook niet, ik vind niets viezer dan dat…..

• Kannadiga

erik schreef:

>

> verse koriander kun je gewoon in de tuin kweken. Waarom weet

ik ook niet,

Potjes met koriander zijn duur en na een paar dagen op. Vers kopen, gedeelte in de koelkast en een gedeelte in de vriezer. Voor een paar Euro kom je de winter door.

>ik vind niets viezer dan dat…..

Niet zo vies als pindakaas.

• p.rospere

Het heeft een tijdje gekost tot ik koriander kon waarderen, maar nu ben ik er gek op, trouwens hier in thailand is er geen ontkomen aan!! Om koriander te kweken zie ik ook niet zitten, maar toen ik in india woonde had ik wel veel basilicum in mijn tuintje staan, basilicum deed het bijzonder goed in India, later hoorde ik dat basilicum zijn oorsprong heeft in India wist ik niet, een ander gewas met veel groene blaadjes en topjes, als je weet wat ik bedoel :) deed het ook bijzonder goed in mijn tuintje hahaha.

• erik

Dat vind ik ook niet lekker, maar minder vies dan koriander.

• Sundri

Dan woonde jij zeker in Kashmir. Daar groeit het onuitroeibaar als onkruid. Toen ik het voor het eerst zag zonder bloei, dacht ik dat ik me misschien vergiste. Maar nee, later kwam ik in de zomer toen het wel bloeide. En het was het wel degelijk. Overigens houd ik het maar bij tuinkruiden, dat heeft toch mijn voorkeur :)