Beste India gange(r)s. Wie van jullie heeft ooit de reis aangedurft van Jaipur naar Benares per trein? Was dat leuk? Hebben ze 1e klas? Wat was bijzonder? Of is dat een te grote uitdaging? Ik hoor graag! KeesS
Niet die route, wel een heleboel andere treinen van trage boemeltjes die drie uur duren tot lange ritten van Calcutta naar Delhi of Delhi naar Udaipur. Ik heb nog nooit 1 treinrit vervelend gevonden, integendeel. Ook in het soms wat chaotische Inida is het een lekkere relaxte manier van reizen. Zodra je je plekkie hebt gevonden maak je hier en daar een babbeltje, je eet wat, koop af en toe een koppie thee op een station, je luistert naar het constante gedreun van de treinwielen (een geluid dat je voor de rest van je leven ergens in je systeem opgelsagen houdt en onmiddellijk uit duizenden herkent).
In de eerste klas heb je meer ruimte, in 2e klas AC is het stiller en dat slaapt wellicht beter. Nadeel van AC is dat de ramen potdicht zitten en je dan amper contact hebt met de buitenwereld. 1e Klas NonAC vind ik persoonlijk fijner om die reden. Goedkoopste klasse vind ik leuker voor minder lang stukken, als ik 14-15 uur in de trein zit kies ik daar niet voor, ritjes van een uur of 4 overdag wel.
http://www.indiagroove.com/trains/train_finder/search
Handige site om treinen uit te zoeken (Benares heet er nog Varanasi).
Beste beknopte overzicht van de klassen in India:
http://www.seat61.com/India.htm
De First Class niet-A/C (FC) bestaat overigens nauwelijks meer. Het is ook de enige klasse die ik tot nu toe niet heb gehad in India.
Varanasi is overigens al sinds 1947 de naam van deze stad. Grappig is dat de stationcode (die je ook op je treinkaartje zal zien) is afgeleid van de oude benaming. BSB = Varanasi Jn. (was Benaras Cantt.). Dat zie je bijvoorbeeld ook bij BZA = Vijayawada (was Beziawada), PA = Pune (was Poona).
Rob, ik heb 2 keer een (korte) treinreis gemaakt in India. Beide keren van een uurtje of 8. Eerlijk gezegd vond ik dat lang genoeg. De 1e keer hadden we een goede trein, ik weet absoluut niet meer wat voor een klasse. De 2e keer in Zuid India zaten we op houten bankjes vlak bij de wc's. Was overigens georganiseerd. Het treinreizen op zich is wel leuk. Als ik dan lees dat ik van Jaipur naar Varanasi er zo'n 15 uur over doe krijg ik toch mijn bedenkingen Temeer als ik lees dat je bovenin met je hoofd in de airco ligt of gescalpeerd kan worden door de fan. Heb je het bed beneden zit iedereen op je bed. Kun je niet eens even liggen. Kijk als ze nu 2 persoonscoupe tjes hebben die je kunt reserveren dan ligt het al een stuk anders. Helaas ligt Varanasi erg ver uit de route van Jaipur, vliegen kan wel maar dan via Delhi en met de auto heb ik geen idee hoe lang je onderweg bent. Wanneer ga jij weer naar India? Gr. KeesS
In 2000 een treinrit afgelegd van Jaisalmer naar Varanasi, in een stuk. Prima te doen, net als andere reizen. En dat na een “aambeien-rit” van 3 dagen op de kameel door de Thar. De wereld trekt aan je voorbij, een juiste instelling is het enige wat je zelf mee moet brengen voor treinreizen in India! Vervolgens van Varanasi naar Bombay; die reis was voor mij en mijn reisgenote een stuk minder nadat we in Varanasi beiden ziek zijn geworden!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?