fotograferen/filmen bij bezienswaardigheden

• Lonneke

Wat mag je meenemen naar de Taj Mahal; fotocamera, statief, filmcamera? Ik heb nl. gelezen dat filmen vanaf een bepaald punt niet toegestaan is en dat statieven om veiligheidsredenen ook niet naar binnen mogen. Wat is hiervan waar?

En moeten we dan onze apparatuur ergens achterlaten of mag je het wel bijv. ongebruikt meenemen in een tas? Aangezien wij aardig wat (dure) spullen hebben laten we die niet graag zomaar ergens achter.

Zijn er nog meer bezienswaardigheden waarbij je niet mag filmen/fotograferen? Dan horen we die graag… (Plaatsen die we willen gaan bezoeken; Udaipur, Luni, Jodhpur, Jaisalmer, Pushkar, Jaipur, Agra, Khajuraho, Varanasi)

Lonneke

• erik

Met stip op 1: de ghat in Varanasi waar ze overledenen verbranden. Daar zwermt allerlei volk omheen dat erg moeilijk doet zodra er een camera in beeld is (of zelfs als ze er eentje vermoeden). En dat zijn geen familieleden, van wie je zo'n reactie normaal zou vinden, maar mensen die er een slaatje uit willen slaan.

Ze gingen me 1 keer bedreigen met naar de politie gaan “just around the corner”. Ik zei dat dat prima was, maar dat ik dan het politiebureau ging uitkiezen waar we heen zouden gaan………….. weg waren ze.

Verder doet de politie wel eens moeilijk bij bruggen.

Over filmen kan ik je weinig vertellen, behalve dat kaartjes voor een video camera duur zijn, maar ik ben nog nergens geweest waar iemand naar een kaartje gevraagd heeft of in mijn tas wilde kijken wat voor spullen er in zitten.

De regels zijn er strenger dan de controle, zal ik maar zeggen.

• Khan

erik schreef:

>

> Verder doet de politie wel eens moeilijk bij bruggen.

Fotograferen van of vanaf bruggen is verboden ivm militair belang (ik ga hier geen discussie aan mbt de waarde van zo'n verbod).

Hetzelfde geldt trouwens voor fotograferen op stations.

> Over filmen kan ik je weinig vertellen, behalve dat kaartjes

> voor een video camera duur zijn, maar ik ben nog nergens

> geweest waar iemand naar een kaartje gevraagd heeft of in

> mijn tas wilde kijken wat voor spullen er in zitten.

Heb ik wel meegemaakt. Het was duidelijk dat de controlerende personen er erg happig waren om een vreemdeling (om niet te zeggen, de enige vreemdeling daar) met een verkeerd kaartje te grazen te nemen, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)

• Sundri

Khan schreef:

>

> erik schreef:

> >

> > Verder doet de politie wel eens moeilijk bij bruggen.

>

> Fotograferen van of vanaf bruggen is verboden ivm militair

> belang (ik ga hier geen discussie aan mbt de waarde van zo'n

> verbod).

> Hetzelfde geldt trouwens voor fotograferen op stations.

Tunnels fotograferen mag ook niet, zoals ik zelf mocht ervaren bij de Jawahartunnel tussen Jammu en Srinagar. Inderdaad vanwege militair belang.

• Sundri

Ik heb de Taj Mahal gewoon gefotografeerd binnen de poorten. “No problem”.

• nelle

Bij de Taj Mahal mag je na de ingang wel foto's maken , maar geen video of film maken na het hek op het bordes bij de ingang!. Je filmcamera moet je in een kluisje doen! Mag je dus niet in de fototas meenemen! Je moet overigens wel een klein bedrag betalen om dat beetje film te maken!

• Kannadiga

Fotograferen van stations, bruggen en tunnels is verboden.

Dit is natuurlijk al lang achterhaald. Dit is een wet van 50 jaar geleden en maar officieel nog steeds van kracht.

Om problemen te voorkomen kun je het beste maar aan houden.

• Sandra

Wij hebben kunnen gewoon kunnen fotograferen maar allerlei snoertjes e.d. die bij de camera horen en extra geheugen moesten we afgeven bij een soort “kluis”.Wij hebben een andere ingang genomen en daar werd je gefouilleerd en je moest de inhoud van je tassen laten zien. Ook werd er iemand met geweld tegen de grond gedrukt omdat hij stiekem sigaretten en een aansteker in zijn sok had verstopt.

Toen was de sfeer wel even wat grimmig…………

• Lonneke

Bedankt allemaal voor de reacties!

Het fotograferen bij de Taj Mahal is dus geen probleem, alleen filmen. Iemand nog een idee over het statief wat niet mee zou mogen?

Wat moet ik me voorstellen bij de kluisjes? Is dat bewaakt en is het veilig om dure apparatuur in op te bergen?

groetjes,

Lonneke

• Lonneke

O ja,

De lijkverbrandingen van Varanasi zijn dus absoluut niet vast te leggen op foto wil je geen gedonder krijgen? Niet vanaf een bootje op de Ganges?

Lonneke