vragen Rajasthan

• Lonneke

Hallo,

We hebben ons oog laten vallen op een reis naar India en zodoende zijn we ons nu aan het orienteren. Voordat we de hele reis gaan samenstellen heb ik nog een paar voorafgaande vraagjes.

Kan iemand mij vertellen of december een geschikte periode is om naar Rajasthan te gaan? (weer, temperatuur, etc)

Is dit gedeelte goed individueel te bereizen of is een georganiseerde reis aan te bevelen? (met het oogpunt op ziektes, vervoer, etc.)

Kunnen we alles (accomodaties, excursies, treinen) ter plekke regelen of is het beter deze vooraf te boeken?

Bij voorbaat dank,

Lonneke

• Ben

De plaats, de tijd en de reis zijn perfect.

Zelf doen en niet teveel plannen heeft mijn overduidelijke voorkeur, zeker als je al wat gereisd hebt. Heb je weinig ervaring dan wordt je de eerste week geregeld genept, dat kost een paar centen, lach daarom en zie dat als leergeld. Laat dat vooral je plezier niet bederven.

Het nadeel van alles tevoren plannen is dat het daar altijd anders loopt dan geplant. zodat het schema al snel in de soep loopt waardoor je genoodzaakt alle reserveringen te gaan omboeken, zit je uren in een heet internercafe. Dat is een stressvolle, arbeidsintensieve en te vermeiden klus.

Wij plannen altijd een globale route, bijv. vanuit Delhi clockwise. Boeken soms online een hotel bij aankomst (zeker als die 's nachts is) en een slaaptrein voor de eerste etappe.

Voor de rest gewoon gaan, vind je het leuk blijf je wat langer, vind je het niks vertrek je de volgende dag weer. Je bent flexibel en kunt je aanpassen daar waar het nodig is, dat reist wel zo relaxed.

Lees dit forum en The Thorntree op www.lonelyplanet.com goed voor de nodige tips.

Koop een Planet en een Trains in a Glance (spoorboekje) en je hebt een geweldige reis.

Succes,

Ben

• Lonneke

Hallo Ben,

Bedankt voor je info! Dat spoorboekje koop je neem ik aan in India zelf? Of kan ik dit ook vanuit NL bestellen (via internet)?

Hoe is jouw ervaring met de treinen? Moet je dit toch even van te voren vast leggen (in december), of slechts een paar dagen van te voren?

Hoe zijn de treinreizen op zich? Zijn het doorgaans nachttreinen die je neemt, hoe slaap je, etc? Wij hebben een aantal treinreizen in Thailand en China gedaan.

Alvast bedankt,

Lonneke

• Tony

Treintickets kun je in Nederland reeds boeken via de websita van de Indiase spoorwegen hierop staan ook de dienstregelingen. Je kunt boeken vanaf zes weken van te voren behalve op de drukke routes is enkele dagen vantevoren meestal voldoende plaats behalve rond feestdagen. website http://www.irctc.co.in/ Trienen op zich is goed ik neem normaal hardsleeper, 3 bedden boven elkaar te vergelijken met China.

Tony

• Khan

TAAG (Trains at a glance) staat op internet.

http://www.indianrail.gov.in/ linker kolom

of directe link

http://www.indianrailways.gov.in/Tag0708/index.htm

Tony schreef:

> hardsleeper, 3 bedden boven elkaar te vergelijken met

> China.

Het hele begrip hardsleeper is Chinees, en in India onbekend.

Alles over de treinen en klassen staat op http://www.seat61.com/India.htm

Voor de rest kun je nog je hart ophalen op http://www.irfca.org/faq/faq-web.html

De ware “traveller-cum-train die-hard” vermijdt natuurlijk de exprestreinen met hun gereserveerde plaatsen en stort zich in de langzame en soms gevaarlijk drukke passengerstrain, die overdag rijdt. Deze staan niet in de TAAG, maar alleen in het regionale spoorboekje. Helaas beschik ik niet over de versie voor North Western Railways, dus kan je daarover niet raden.

O, ja rond Delhi(waar je zo vermoed ik naartoe vliegt) kan het in december/januari in de ochtend knap koud en mistig zijn.

• Lonneke

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Helaas toch nog wat vragen ;-)

- Het liefst zouden wij ter plekke de treinreizen willen regelen, maar dit is in december rond de feestdagen dus niet echt aan te raden?

- Wat zijn de drukke routes, die je al langer van te voren moet vastleggen?

- En het is in ieder geval dus niet zo dat je een treinkaartje kan kopen voor de volgende dag? (altijd minstens een paar dagen van te voren?)

- Wij willen zoals gezegd Rajasthan bezoeken. Met het oogpunt op de treinreizen rond de feestdagen (eind december); hoeveel tijd zouden we nodig hebben voor deze reis?

We willen de normale gebruikelijke bezienswaardigheden zien. (Delhi, Agra, Varanasi, Jodhpur, Udaipur, Jaipur, etc.) Zou drie weken hiervoor voldoende zijn of is dit echt te kort? (NB; wij hebben doorgaans een redelijk hoog tempo…)

Groetjes en wederom bedankt,

Lonneke

• p.rospere

Lonneke, persoonlijk zou ik nooit de treinkaartjes in nederland regelen, want je legt je dan meteen vast, 4 dagen hier 3 dagen daar enz enz, terwijl je mischien langer op een plek wilt blijven. Een uitzondering, ik weet niet hoeveel tijd je hebt, ben je beperkt in je tijd zeg 3/4 weken dan zou ik wel in grote lijnen alles vast leggen maar, als je langer gaat, gewoon terplekke regelen, treinen, hotels enz enz.

Veel plezier bij de voorbereidingen.

• p.rospere

Sorry ik had je vorig bericht niet goed gelezen niet goed gelezen, ik had niet gezien dat je voor drie weken ging, dan zou ik persoonlijk wel mijn route precies uitstippelen en alvast de treinen van uit nederland regelen,met hotels vinden heb ik nog nooit een probleem mee gehad, soms is het niet wat je je had voorgesteld,maar heb nog nooit zonder kamer gezeten.

• Lonneke

Ok, bedankt!

Dus voor 3 weken toch maar wel alle treinreizen vastleggen? Hoe lang van te voren is dat nodig als we in december willen gaan?

De overnachtingen kunnen we dus wel altijd ter plekke regelen?

Groetjes en als iemand anders een andere mening heeft hoor ik die natuurlijk ook weer graag!

Lonneke

• Khan

Nog een opmerking over het reserveringsysteem, je kunt altijd, zelf tot een paar uur voor vertrek, je reservering wijzigen. Ik heb dat ooit 2x op een dag moeten doen aangezien de zaken waarvoor ik naar Chennai gegaan was nog niet waren afgerond. Door deze praktijk is het mogelijk dat er op korte termijn weer plaatsen vrijkomen in een trein.

Ik heb India nooit een land gevonden voor een strakke planning, al was het alleen maar omdat je bagage op een vliegveld (Heathrow is berucht) achterblijft, en je dus een extra dag (of bij BA extra dagen) nodig hebt om je bagage in ontvangst te nemen. Mij is dat 2x overkomen in 5 jaar, en vorig jaar kon mijn zwager nog eens met de bus 400 km terug (en per trein terug) om zijn bagage op te gaan halen.

Voorts zijn treinen niet het enige vervoermiddel. Je hebt ook bussen in allerlei soorten en maten.

Je kunt trouwens op de site indianrailways.gov.in uitvoerig “spelen” met de quota en zo een indruk krijgen welke treinen snel vollopen. Ik heb zelf geen ervaring in de regio Delhi, dus kan je niet raden m.b.t. de drukte in treinverbindingen daar in december..

Wat je trouwens ook nog kan doen, als je problemen hebt om nog een plaatsje te krijgen, is voor een keer uitwijken naar 1AC. Heb ik ook een keer gedaan, toen de rest vol zat. Is tamelijk duur, maar wellicht is het een charme om ook eens alle klassen uitgeprobeerd te hebben, en niet alleen in SL klasse te gaan reizen.