zwanger

• sjors

Mijn vraag is kun je als je zwanger bent 3mnd ook goed reizen door noord india backpacken

• Shirley de Munnik

Ik zou niet weten waarom niet. Als je je goed voelt….gewoon gaan.

• roy

nooit van een huisarts gehoord.

dom dom dom om zo'n vraag hier te plaatsen.

stel je krijgt 50% is oke en 50% niet verstandig, wat moet je met zo'n antwoord.

niet doen India is onhygienisch land.

• p.rospere

Typisch nederlandse reactie Roy opgeheven vingertje!! Waarom zou je niet naar India gaan als je drie maanden zwanger bent, gewoon je gezonde verstand gebruiken, en goed naar je lichaam luisteren, zwangerschap is geen ziekte maar de normaalste zaak ter wereld!!! Trouwens Roy de Indiase vrouw verlaat die dat onhygienisch land als ze zwanger is???

• roy

p,

De vraag is kan men met vakantie in India vertoeven waar de leefnormen behoorlijk anders zijn dan die van ons hier.

Het betekent dat het lichaam zal daar wennen met wat negatieve reacties.

Zoals krijgen van buikgriep wat kan leiden tot tijdelijke ondervoeding voor zo'n kindje in het buikje.

Het is geen Belgie maar India waar de leefnormen voor de plaatselijke bevolking geen probleem oplevert.

• surya

Zelf vind ik het een moeilijke vraag. Want ik ben het denk ik wel een beetje met Roy eens. Het is denk ik moeilijk te beoordelen. Als ik kijk naar me eigen ervaring ben ik altijd wanneer ik ben geweest wel ziek geweest, meestal 1 x. Maar het is toch anders ziek dan dat ik hier ooit de griep heb gehad. Ik wil geen horror verhalen vertellen,alleen wel laten weten wat de risicos zouden kunnen zijn. Namelijk toen ik ziek was had ik zulke hoge koorts dat ik ook dingen begon te zien in mijn kamer. Dat dit was gebeurd had niet te maken met dat ik niet naar mijn eigen lichaam had geluisterd. En ook let ik op wat ik drink en waar ik eet. India is natuurlijk groot en het hangt er ook vanaf waar je naartoe gaat. Bij een vochtig heet klimaat heb ik het idee eerder ziek te worden, dan wanneer ik naar Rajasthan reis. En is het de eerste keer India? Is het de eerste keer naar een ver land? Ben je de hitte gewend? De drukte en de chaos? Hoe ga je daarmee om etc…

Zelf zou ik denk ik niet het risico nemen, want het kindje is nog heel klein. Niet denk ik als het me eerste keer zou zijn naar India. Maar als je naar Kerala gaat,Goa, Rajasthan dan denk ik dat het misschien wel meevalt. En ook afhankelijk hoe je reist.

Anders kun je ook wachten tot de baby er is. Je kunt jezelf ook niet vergelijken met de plaatselijke bevolking vandaar, want het is gewoon echt anders als hier. En aan je vraagstelling lijkt het of je er nog niet bent geweest.

Toch zou ik het aan een tropendokter vragen, want zij weten het het best in te schatten neem ik aan. Er zit volgens mij in rotterdam eentje speciaal daarvoor. Ook in amsterdam dacht ik.

http://www.travelclinic.com/

Openingstijden en adres

Vaccinaties/inentingen en malaria advies

Maandag - Woensdag - Donderdag 8:30 - 17:00

Dinsdag en Vrijdag 8:30 - 21:00

Zaterdag 9:00 - 13:00

Uitsluitend op afspraak

tel: 0900-5034090

Keuringen en bedrijfsadviezen

Maandag - Vrijdag 8:30 - 17:00

Uitsluitend op afspraak

tel: 0900-5034090

Adres : Haringvliet 72 3011 TG Rotterdam Lees verder…

Dit is van het havenziekenhuis in Rotterdam, Travel Clinic

• Bob

Ik ben ook altijd wel een keer “ziek” als ik ga. Met ziek bedoel ik, een dag (of twee) beroerd voelen, diarree hebben, misschien zelfs overgeven, in ieder geval volledig leeg lopen. Ik weet niet hoe een baby in je buik dat ervaart :) Eerlijk gezegd lijkt het me geen prettig idee, als ik me indenk hoe beladderd ik me zelf dan al voel.

Het argument dat een zwangere Indiase vrouw met dezelfde slechte hygiene te maken heeft vind ik geen goed argument. Indiers zijn beter opgewassen tegen de bacterien daar. Sterker nog, ze hebben er geen last van. Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld net als de Indiers het water uit de kraan gewoon te drinken. “Zij kunnen het immers ook”.

• Kirsten

Ja hoor, dat kan, of het ook verstandig is, dat is een andere vraag.

Ik ben 2 x zwanger naar India gegaan, 1 keer was ik ongeveer 3 maanden zwanger en 1 keer was ik ongeveer 4 maanden zwanger. Ik heb gewoon de injecties (vaccinaties) kunnen krijgen die ik hoorde te krijgen.

Maar ik ging op familiebezoek, waar we dus makkelijk thuis konden koken en ik heb niks van ‘buiten op straat’ gegeten. Via mn schoonfamilie wisten we wat redelijk hygienische restaurantjes waren en daar zijn we een paar keer naartoe gegaan. Ook ik ben ziek geworden en lag een dag voor pampus op bed. Blij was ik met de doptone die ik bij me had zodat ik kon checken of het hartje nog klopte. Natuurlijk kunnen er veel meer dingen met je ongeboren baby gebeuren, los van een hartje, maar toch was het een fijn idee dat ik dat kon checken. Ook had ik thuis al een ziekenhuis uitgezocht waar ik eventueel naartoe zou gaan als ik bloed zou verliezen oid.

Maar als je gaat backpacken dan lijkt me dat wat lastig. Ik zou dat persoonlijk niet doen. Ook had ik me na mn 1e reis voorgenomen nooit meer zwanger naar een grote stad te gaan daar ivm de luchtvervuiling (kan nooit goed zijn voor de baby in je buik), ivm familieomstandigeheden zijn we wel gegaan, met inmiddels een baby én weer zwanger. Als die familieomstadigheden niet aan de orde waren geweest dan was ik niet gegaan, zowel omdat ik zwanger was als omdat het ook voor een baby van 7 a 8 maanden niet super gezond kan zijn. We hadden hem 1 dag meegenomen de stad in en vanaf toen heeft ie een paar nachten piepend in zn bedje gelegen.

Kortom, als je het mij vraagt zeg ik, nou, ík zou het niet doen.

• p.rospere

Kirsten je hebt altijd voor en tegen, natuurlijk goed checken van te voren bij je dokter. Maar als mijn vrouw zwanger zou zijn zou ik het wel doen maar iedereen denkt anders over bepaalde dingen. Goeie vrienden van mij zijn over gekomen naar india om hun kindje geboren laten worden in india. Zij was 4 maanden zwanger en hebben een kern gezonde baby gekregen in Chidambaram!

En Bob ik denk dat het heel goed voor je is om in het begin van je vakantie eens te drinken uit de kraan, je zal wel stront ziek worden maar je geeft je imuunsysteem een enorme boost!!! Jullie worden in Nederland verzwakt door allerlei hygiene regeltjes waar de mens alleen maar zwakker van wordt. Vorige week heb ik het nog gehad over die water paranoia wat veel reizigers hebben als ze naar india komen. Een vriend van mij, eigenaar van een heel goed lopend restaurant in mammalapuram, was bij mij op bezoek hier in thailand, en hij verwonderde zich erover dat iedere toerist ijs in zijn drankje had! Hij zei, bij mij hoor ik alleen maar, no ice, no ice, terwijl wij ijs maken van mineraal water, ik begrijp er iets van!!

Maar sjors om nog eens een op jou vraag terug te komen, ik zou wel gaan maar, andere mensen denken er anders over, de uiteindelijke beslissing ligt toch bij jou!!!

• Shirley de Munnik

Je bent niet ziek. Gewoon zwanger. En veiliger als diep binnenin jouw buik zal je kindje nooit meer worden na de geboorte. Ook in India zijn eventueel goeie dokters, mocht er iets zijn. Maar als jij je goed voelt, gewoon naar je lichaam luistert, is er niets aan de hand. En ook al ben je niet zwanger, je let toch altijd al op wat je eet en drinkt? En twijfel je, informeer dan inderdaad bij de tropenarts.