Carine, ik heb al veel met de trein gereisd, vooral ook in mijn eentje. Het lost zich altijd op: gewoon vragen, flexibel zijn en je overgeven. En vooral juist WEL genieten. Ook een kwestie van instelling.
Maar ook wel reeel zijn denk ik: de bagage even vastleggen met een kabeltje met slot(je). Een beetje allert blijven, je hersens en intuitie gebruiken. Maar niet krampachtig overal ‘gevaren’ gaan zien.
Ik begrijp al dat jullie met z'n 2en zijn: dat maakt het in ieder geval makkelijk in de trein als 1 van de 2 naar het toilet moet. Dan hoeft de bagage niet onbewaakt te blijven.
En met Koning Aap, dus een groepsreis: dan heeft de reisleider zoveel ervaring en zicht op alles, dat jezelf gewoon alle gelegenheid hebt om te genieten/observeren, opslorpen van de indrukken.
De reisleider geeft ook vantevoren duidelijk aan om wel of niet wat eten/drinken in te slaan. En zeker als je met een groep reist, kun je ook ‘veiliger’ wat eten in de trein lijkt me. Bovendien, op ieder perron kun je nog hapjes en altijd flessen mineraalwater kopen.
Ik hoop dat jullie juist de coupe delen met de plaatselijke bevolking: daar doe je het toch om, lijkt me???
Het vinden van het goede perron, de juiste cabine, daar draagt de reisleider zorg voor. Net als voor het veilig transporteren van de bagage.
Puur je dagrugzakje en je waardevolle zaken zelf in het oog houden. Maar dat wordt ook een tweede natuur. Althans, die ervaring heb ik.
Ik heb me nooit onveilig gevoeld en juist enorm genoten van de drukte, hectiek in en om het treingebeuren. De contacten met de mensen in de trein zijn hartverwarmend. Je hoeft je niet te vervelen.
Ik nam altijd het upperbed en sliep altijd goed genoeg. Uiteraard niet zoals thuis in bed. Maar dan was ik wel thuis gebleven.
Ik hoop dat je de voorpret niet laat bederven door piekeren.
In zo'n land als India zul je, naast geweldige ervaringen wel eens een moment van:'het hoeft niet even niet meer voor me' meemaken. Je zult misschien een/een paar daagjes ziek zijn. Maar, het hoort er gewoon een beetje bij. Niet bij voorbaat tezeer mee bezig zijn, lijkt me.
Je groeit er vanzelf in. En iedere dag is weer anders. Heerlijk, toch??!!
Yvonne