Treinreis Delhi Jaisalmer

• carine

Beste prikborders ,

zoals eerder vermeld reis voor het eerst naar India.Intussen ben ik volop deze reis aan het voorbereiden.Op het internet vond ik tal van angstvallige waarschuwingen,ik hoop dat we deze met een grote korel zout mogen nemen.

concreet enkele vragen :bij de treinreis Delhi - jaisalmer hebben we ( lees mijn vriendin en ikzelf 50+) enkele vragen .

*Is het moeilijk het juiste perron te vinden ?

*als er iemand voorsteld onze bagage te dragen mogen we dat vertrouwen ?

*Vermoedelijk zullen we ons slaapcabine delen met de plaatselijke bevolking , mogen gerust in slaapvallen of moeten we angstvallig op onze hoede zijn ?

*Is er op de trein gelegenheid om iets van eten of drinken te kopen of is het beter dat wij ons daarop voorzien?

*moeten wij voor lakens zorgen ?

Hopelijk heb ik verkeerde dingen gelezen op het internet, zodat wij nog wat kunnen genieten van onze onderneming .

Alle tips en/of ervaringen neem ik met de grootste dank aan.

Bij voorbaat dank ,

carine

ps: de treinreis werd geregeld door koningaap reizen.

• erik

*Is het moeilijk het juiste perron te vinden ?

Als je niet vijf minuten voor vertrek op het station arriveert zal datgeen probleem opleveren. En er lopen altijd wel mensen in uniformen die je even de weg willen wijzen.

*als er iemand voorsteld onze bagage te dragen mogen we dat vertrouwen ?

Officiele dragers hebben een kostuum (rood als ik het me goed herinneren in Delhi). Die mensen zijn zeker te vertrouwen.

*Vermoedelijk zullen we ons slaapcabine delen met de plaatselijke bevolking , mogen gerust in slaapvallen of moeten we angstvallig op onze hoede zijn ?

Gezonde argwaan is altijd nuttig, bij wat voor mensen je ook zit. Overigens stelen rugzaktoeristen net zo veel als Indiers. Er zijn domme mensen die 's nachts hun moenybelt afdoen er n ergens neerleggen, dat is vragen om mlilijkheden. Ik hou mijn geld altijd op mijn lichaam en gebruik mijn fototas als hoofdkussen. Met een kabeltje leg ik mijn rugzak vast aan het bagagerek of zo.

*Is er op de trein gelegenheid om iets van eten of drinken te kopen of is het beter dat wij ons daarop voorzien?

In de trein komt af en toe wat langs, op de stations is vaak tijd genoeg om iets te kopen. Maar een eigen fles water en wat te snacken is altijd wel lekker natuurlijk.

*moeten wij voor lakens zorgen ?

Lakens kun je in de trein huren, maar ik heb altijd een lakenzak bij me omdat ik dat frisser vind.

Als Koning Aap het regelt heb je de kans dat er een mannetje meegaat van het hotel tot de trein, maar dat heb even vragen. Het zou me in ieder geval niet verbazen, die Indiase reisbureas rennen en vliegen om het iedereen naar de zin te maken!

• yvonne

Carine, ik heb al veel met de trein gereisd, vooral ook in mijn eentje. Het lost zich altijd op: gewoon vragen, flexibel zijn en je overgeven. En vooral juist WEL genieten. Ook een kwestie van instelling.

Maar ook wel reeel zijn denk ik: de bagage even vastleggen met een kabeltje met slot(je). Een beetje allert blijven, je hersens en intuitie gebruiken. Maar niet krampachtig overal ‘gevaren’ gaan zien.

Ik begrijp al dat jullie met z'n 2en zijn: dat maakt het in ieder geval makkelijk in de trein als 1 van de 2 naar het toilet moet. Dan hoeft de bagage niet onbewaakt te blijven.

En met Koning Aap, dus een groepsreis: dan heeft de reisleider zoveel ervaring en zicht op alles, dat jezelf gewoon alle gelegenheid hebt om te genieten/observeren, opslorpen van de indrukken.

De reisleider geeft ook vantevoren duidelijk aan om wel of niet wat eten/drinken in te slaan. En zeker als je met een groep reist, kun je ook ‘veiliger’ wat eten in de trein lijkt me. Bovendien, op ieder perron kun je nog hapjes en altijd flessen mineraalwater kopen.

Ik hoop dat jullie juist de coupe delen met de plaatselijke bevolking: daar doe je het toch om, lijkt me???

Het vinden van het goede perron, de juiste cabine, daar draagt de reisleider zorg voor. Net als voor het veilig transporteren van de bagage.

Puur je dagrugzakje en je waardevolle zaken zelf in het oog houden. Maar dat wordt ook een tweede natuur. Althans, die ervaring heb ik.

Ik heb me nooit onveilig gevoeld en juist enorm genoten van de drukte, hectiek in en om het treingebeuren. De contacten met de mensen in de trein zijn hartverwarmend. Je hoeft je niet te vervelen.

Ik nam altijd het upperbed en sliep altijd goed genoeg. Uiteraard niet zoals thuis in bed. Maar dan was ik wel thuis gebleven.

Ik hoop dat je de voorpret niet laat bederven door piekeren.

In zo'n land als India zul je, naast geweldige ervaringen wel eens een moment van:'het hoeft niet even niet meer voor me' meemaken. Je zult misschien een/een paar daagjes ziek zijn. Maar, het hoort er gewoon een beetje bij. Niet bij voorbaat tezeer mee bezig zijn, lijkt me.

Je groeit er vanzelf in. En iedere dag is weer anders. Heerlijk, toch??!!

Yvonne

• erik

Yvonne, ik denk dat Carine een individuele reis heeft laten regelen door Konign Aap. Geen groep, geen reisleider.

Verder heb je gelijk.

• yvonne

Tja, ik had er niet bij stilgestaan dat je ook individuele reizen kunt laten verzorgen door een Reisorganisatie.

Erik heeft gelijk: de officiele dragers zijn duidelijk herkenbaar (als je ze al nodig hebt; als je met een riksja/tuc-tuc aankomt, hoef je meestal niet ver meer te lopen, die zetten je vlak voor het station af); maargoed, stel wel, Maak je maar geen zorgen hoor: ze bieden zich wel aan; ze ‘ruiken’ het gewoon als er Buitenlanders aankomen; je loopt gewoon langs de dragers af, lijkt me. Ik heb dit nooit gedaan. Wel inderdaad een beetje op tijd naar het station gegaan, mijn weg gezocht. Maar zoals ik zei: het lostte zich altijd van zelf op. Er lopen ook meestal wel wat andere backpackers rond met hetzelfde reisdoel (Jaisalmer: is genieten hoor!!). Bovendien: de aankomst van treinen wordt duidelijk, in Hindi en Engels ruim van te voren en heel vaak (je herkent de trein aan de naam en het nummer) afgeroepen, met tijd (uiteraard wel eens Indiase vertragingen, maar ok lang niet altijd) en perron). Daar kun je niet omheen, dat gaat aan 1 stuk door. Die echte omroepstem klonk me steeds weer als muziek in de oren, als ik eindelijk weer in India was. Heel monotoon, maar wel zo duidelijk: "ik ben er weer!!'

Grappig: ik sliep ook altijd met mijn hoofd op mijn cameratas; en heb trouwens 2 kabeltjes: ik maakte ook nog meestal m'n dagrugzak aan de backpack vast (die dan aan een stang vastlag). Maar dat doe ik pas sinds ik echt in m'n eentje reis. Voor als ik naar het toilet moet; of tandenpoetsen, of gewoon lekker even aan de open deur wilde hangen.

In de sleeperclass zijn trouwens geen lakens; maar ik gebruikte ook, als het al nodig was mijn eigen lakenzak. Of even een extra t-shirt aan. Ach, het kon heel verschillend zijn. Als ik een nachttrein had en mijn schoenen op de ventilator zette als ik ging slapen, deed ik zelfs wel eens een stel sokken aan. Als je stil ligt, koel je toch wel wat af.

Ikzelf heb altijd wel wat flippo's (die koop ik vantevoren op een rommelmarkt) bij me: gaf ik vaak na een tijdje aan de kids in de wagon: dan heb je het ijs vlug gebroken. De ouders reageerden dan meestal ook heel leuk.

Gelukkig kan ik over 2 en halve maand weer gaan.

• carine

Bedankt voor de tips en de hartelijkheid. Ik vertrek half juli, ik zie er echt naar uit , hoewel ik met een klein hartje vertrek naar het onbekende. Ik heb wel wat reiservaring , maar toch …

Verdere tips of verhalen hoor ik graag.

Hoogstwaarschijnlijk komen er nog vragen , ik bekijk nu trip per trip.

Nogmaals dank, dit prikbord is voor mij van onschatbare waarde.

carine

• Tom

Ik wil je pret niet helemaal drukken, maar je weet dat het werkelijk bloed en bloedheet is dan? Reken op 40-45 graden in de schaduw (als je die vinden kan). Snachts kan je rekenen op 26-30 graden (Jaisalmer) Delhi is wat koeler met tegen de 40 graden max, maar is snachts ook warmer met tegen de 30 graden

.

Je moet wel zeker weten dat je daar tegen kan. Een optie die je kan overwegen is om zo veel mogelijk airco te doen, maar dit heeft als nadeel dat je telkens als je de airco van je vervoer of hotelkamer uitgaat (om wat rond te kijken, daarvoor ga je erheen) je een forse klap krijgt omdat het temperatuur verschil zo groot is.

• erik

Na weer een veel te koude zaterdag langs de sportvelden van mijn kinderen klinken die temperaturen me als muziek in de oren :)

• Irene

Beste Carine,

Omdat ik het niet kan uitstaan dat je je zoveel zorgen lijkt te maken wil ik me aansluiten bij de andere reactie:

JA; neem wat voorzorgsmaatregelen (die je trouwens in Ned. ook zou nemen) en

gebruik je gezond verstand.

Nee: maak je geen zorgen over de mensen die je in trein en bus tegenkomt. Wat mij juist altijd is bij gebleven zijn de warme zorg en aandacht die ik vaak heb gekregen. Bijvoorbeeld het krijgen van eten, midden in de nacht wakker gemaakt worden door iemand die onthouden had waar ik er uitmoest, horloge dat ik was verloren werd teruggebracht, en de vele aardige/rare/vrijpostige gesprekken die ik heb gevoerd met mensen die hun nieuwschierigheid niet langer konden bedwingen. Probeer, als het lukt, contact te krijgen met de vrouwen die je tegenkomt. Veelal zullen het eerst en vooral mannen zijn die je aanspraken. Dat is het enige waar ik spijt van heb, Dat ik met zo weinig vrouwen heb gesproken.

Ik zal niet ontkennen dat de contacten die je hebt niet altijd zo idylisch zullen zijn. Ik doel dan op de mensen die iets van je willen, en omdat jij nu eenmaal iets te vergeven hebt, en zij niet, en zeer aanhoudend/opdringerigheid zullen zijn. Maar ook dit hoort er toch ook echt bij in een land als India. Ik weet zeker dat wanneer je na aantal dagen een soort van ontspanning en flexibiliteit kunt opbrengen jullie de tijd van je leven zult hebben.

Veel plezier,

Irene

• surya

Hoi,

Als ik goed begrepen heb ga je naar jaisalmer, ik heb niet alles gelezen, dus misschien schrijf ik dubbel op. Vanaf Delhi is dit OLD delhi train station, spoor aan de zijkant. De trein vertrekt als goed is 5 uur in de middag. Bij je kaartje weet je dit nog zeker, want dit is inf van afgelopen zomer.

Als je vervelend vindt met de mensen, neem bv, upper sleeper inside. Dus dan lig je niet boven aan het gangpat en kun je je soms terug trekken voor het geval je moe bent of dergelijke. Want de onderste bank zit iedereen op die daar een plaats heeft, deze komt meestal vrij rond tien uur als iedereen gaat slapen, net als het tweede bed wat tot die tijd is opgeklapt. Dit geldt trouwens voor 3 tier (3 bedden)

Het is fijn om voor de eerste keer in ac te slapen, het is echt niet nodig om eerste klas te reizen. Je krijgt bij deze ac gewoon lakens en deken, als het te koud is gewoon vragen aan de TT die rond loopt of je nog een deken mag. Roken kun je in de wc of tussen de wagons. Als je dit doet.

Verder naar jaisalmer, komen er meestal na jodhpur jongens in de trein, die met je gaan praten, leuk leuk, uiteindelijk is de bedoeling dat je voor hun hotel gaat. Dan weet je dat. Omdat er bij treinstation veel vhotels vertegenwoordigd zijn door jongens met bordjes, net als filmsterren achtig.

Wees niet bang voor vervelende mensen, die kun je overal tegen komen. Als er iets is gewoon naar TT gaan, die mensen die werken in de trein. Desnoods geven ze je een andere plaats.

Veel Indiers zijn gewoon heel vriendelijke aardige mensen, net als hier, en irritanten heb je overal dus ook daar.

In jaisalmer woont een goede vriend van mij, hij heeft een internet cafe, je kunt je fotos evt op schijf branden als je cart vol is of dergelijke. Ook heeft hij veel muziek, ook bv doe maar en andere nl muziek. Voor als je heimwee hebt ;-)

Azi bytes, vlakbij Ghandi chowk. Vlakbij de juice center ook, heel lekker in de ochtend vers.

Het is idd heet, maar zeker wel te doen. Je kunt naar gharia (zoiets dacht ik ) lake gaan.

mooie tijd daar, liefs