lonely planet

• p.rospere

Ik heb het niet zo op lonely planet, zie onderstaande bericht. Geef mij maar footprints, beter nog gewoon geen reisgids, op mijn enfield stappen en beginnen te rijden en zie wel waar het schip strand!

Wat knip en plan werk van nu.nl

Lonely Planet-schrijver bekent plagiaat

Uitgegeven: 13 april 2008 07:23

Laatst gewijzigd: 13 april 2008 07:29

MELBOURNE - Eén van de schrijvers van de populaire reisboekenserie Lonely Planet heeft toegegeven dat hij grote delen van zijn boeken heeft bedacht.

Ook zou hij plagiaat hebben gepleegd en drugs hebben verkocht om zijn salaris aan te vullen. Dat meldden Australische media zondag

De bekentenissen van schrijver Thomas Kohnstamm hebben in Australië een hoop stof doen opwaaien. Lonely Planet is één van de meest vermaarde reisgidsenseries ter wereld.

De boeken gaan jaarlijks wereldwijd meer dan zes miljoen keer over de toonbank.

Colombia

Kohnstamm heeft naar eigen zeggen aan meer dan een dozijn Lonely Planet boeken gewerkt. In één geval heeft hij het land waar hij over schreef niet eens bezocht. “Ze betaalden me niet genoeg om naar Colombia te gaan”, aldus de auteur.

Kohnstamm heeft een boek geschreven over zijn ervaringen. Volgens de reisboekenuitgever geven zijn uitlatingen geen goed beeld van Lonely Planet.

Geen fouten

De reisboeken waar Kohnstamm aan heeft gewerkt zijn inmiddels door de uitgever onder de loep genomen. Er zouden geen fouten zijn gevonden.

• theo

Ze hebben een goed verslagje van mijn vriends guesthouse geplaatst, naar waarheid. Mijn vriends vrouw wordt er boerin genoemd, daar lachen we nog om.

En acht al die onthullingen, wie zonder zonde is werpe de 1e steen.

• theo

En hij bleek gratis tickets te hebben gehad. Nou nou.

Welke organisaties hebben personeel die op eigen kosten vliegen?:?

Ik ken er 1. :(

• Khan

Volgens mij weinig spannend, die reisgidsen worden samengesteld en up to date gehouden door reacties van reizigers. Heeft er ooit iemand een volgens hem smakelijke somosa naar binnen geslagen, dan wordt zonder enig probleem een half ondergronds gelegen hol, dat vooral vliegen aantrekt met stip als culinair paradijs aangeprezen. Niet kenmerkend voor LP.

• Sundri

Van mij is er ook weleens een update over Kashmir in de LP van India opgenomen. Kijk achterin de LP-gidsen, daar staan waslijsten met namen van reizigers die actuele info hebben geleverd voor de betreffende gids.

• erik

De, vermoed ik, meest succesvolle reisgidsen serie ter wereld, kun je toch niet ophangen aan 1 schrijver die wat heeft gesjoemeld (of dat zegt om met modder te gooien)?

Bill Dalton, schrijver van de meest geroemde reisgids van indonesie, zat ook in backpackerscafees meningen van reizigers over te schrijven voor de volgende uitgave.

In Kathmandu wordt 1 hotel altijd weer geprezen en toen ik in het gastenboek keek stond de auteur er tussen. Niets menselijk is de schrijvers vreemd.

Ik blijf gewoon fan van de LP, als handige hulpmiddel over van alles en nog wat onderweg.

• theo

Ik heb de Nepal- versie ook thuis staan.

Voor mezelf heb ik het nooit gebruikt, maar het geeft veel info voor anderen. :)