Fathepur Sikri en godsdienst

• Nestor-F

Het boek van H.Kersten staat ook in mijn boekenkast. Gekocht in Cochin voor 295 roepies. Van Cochin is belangrijk te vermelden dat in deze plaats de enige Synagoge van India staat, Pardesi in de Straat van Jood. Volgens de overlevering zouden deze Joden in India zijn aangekomen rond de tijd van de vernietiging van de Tweede Tempel in 70 v.Chr. In de loop der geschiedenis komen zij vele malen voor in geschriften uit en op India betrekking hebbende. Heden ten dage zijn er nog maar enkele oorspronkelijk Cochin joden die ik (alle) de hand heb kunnen schudden.

Dit gegeven ondersteunt de mogelijkheid van de theorie van Jezus in India.

• p.rospere

Khan ik weet niet of je al eens je “toekomst” hebt laten voorspellen door zo,n man met zijn vogeltje, vogeltje kiest kaart met een god er op, tussen de kaarten zit ook altijd een kaart met Jezus. Een kritische kantekening aan het adres van het katholieke kerk in india, ze helpen alleen katholieken. De zigeuners die rond mammallapuram wonen hebben zich masaal laten “bekeren”, om hulp te krijgen na de tsunami!

• theo

Ach, loop even door de geschiedenis heen, pick and choose.

Je doelt op de Irak oorlog, daar kun je olie de schuld van geven.

Je kunt het ook de laatste kruisvaart noemen van Christenfundametalist Bush.

Het is maar net, waar leg je accent of wat geef je de schuld.

Religie, onder hem mom van, Twin towers, of Gaza, Amsterdam west of Darfur, Mardrid of Tibet.

Echt Religie is wat geweldloos is, de oorlogen die eruit voorkomen is de vergissing in de manier van uitvoeren.

WO I + WO II ontstonden uit schaarse grondstoffen?:?

• Khan

theo schreef:

>

> WO I + WO II ontstonden uit schaarse grondstoffen?:?

Zeker weten:

Ik kan in dit bestek natuurlijk slechts wat kort door de bocht opmerkingen plaatsen, maar je wat verdiepen in de economische achtergronden van oorlogen is heel verfrissend.

De situatie rond 1900 zag er voor Duitsland minder rooskleurig uit omdat Engeland en Frankrijk inmiddels wel hun koloniale rijk hadden kunnen uitbreiden (komen we toch weer op India ;-) ). Er was dus wel iets meer aan de hand dan alleen een ruzie tussen achterneven.

De hele “lebensraum” doctrine van Nazi-Duitsland bouwt daarop voort, en dat ging echt niet om het feit dat Duitsers wat ruimer wilden gaan wonen ;-)

De inval in Noorwegen (die aanvankelijk niet gepland was, werd begin 1940 zeer urgant omdat Duitsland anders afgesneden zou worden van het broodnodige ijzererts. Noord-Frankrijk was erg interessant vanwege de kolenvelden. In het aanvankelijk met rust gelaten Vichy Frankrijk had je dat niet. In Rusland lagen “wat” interessante olievelden en andere delfstoffen.

Je moet natuurlijk “jan modaal” wel een politiek/cultureel/religieus verhaaltje voorhouden, anders gaat 'tie echt niet voor je de loopgraven in… Maar dat is een mooi sausje.

• Kannadiga

Ook is de het hele verhaal van Thomas een mythe. Ik heb daar eens een studie over gelezen.

Na even zoeken kwam ik iets anders tegen waarin zeer uitgebreid op die mythes wordt ingegaan.

http://hamsa.org/index.htm

Dit heb het zelf nog niet gelezen.

Wat ik wel herinnerde van wat ik toen gelezen had is dat het om een hele andere Thomas ging. Kwam uit Syrie. Waarschijnlijk gevlucht voor de oprukkende Islam.

Dus heel wat eeuwen later. Toen de Portugezen in Kerala aankwamen zagen ze Christenen. Nu nog wordt die Kerk de Syrische orthodoxe Kerk genoemd.

• p.rospere

En wie zegt dat die studie die jij gelezen hebt gelijk heeft, en zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Alexander de grote is is met meer dan hoderd duizend mensen naar india gereisd, dus waarom zou het niet kunnen dat thomas of Jezus ook india hebben bereisd??

Je hebt altijd sceptische mensen en, iedereen denkt dat hij gelijk heeft, in de verhalen van marco polo zitten een paar behoorlijke gaten, hij heeft het nooit over thee gehad, in zijn verhalen en thee was zeer populair in die tijd in china, verder heeft hij het nooit gehad over afgebonden voeten bij vrouwen ook zeer populair in die tijd, en het belangrijkste hij heeft nooit de grote muur vermeld, ben zelf vaker in china geweest en aan de muur is geen ontkomen aan, en toch geloof ik dat hij in china is geweest!!!

• theo

Nou, deze redenatie snijdt hout! :D

• Khan

p.rospere schreef:

>

> Je hebt altijd sceptische mensen…

Juist daarom vind ik die (bijbelse) Thomas zo fascinerend. ;-)

Interessante link overigens over Thomas en India. Ga die eens doorspitten.