Fathepur Sikri en godsdienst

• Nestor-F

Fathepur Sikri, (Stad van de overwinning gelegen nabij Sikri) is een 16e-eeuwse hoofdstad gebouwd door de Mogoelheerser Akbar de Grote 37 km ten westen van de stad Agra. De stad is uniek in zijn opzet en architectuur. En daarom tegenwoordig ook zeer vaak een onderdeel van een reis naar N. India.

Een zeer bijzonder gebouw in dit complex is het Ibadat Khanna (huis van aanbidding), waar onder keizer Akbar inter religieuze dialogen werden gehouden. Vanaf 1582 deden ook de christenen mee, namelijk rooms-katholieke jezuïeten. Nog altijd zichtbaar is deze ontmoeting tussen godsdiensten in de inscriptie op het zuidelijke portaal van de grote moskee. Er staat in het Arabisch:

Jezus, over wie vrede zij, heeft gezegd:

De wereld is een brug,

Ga er overheen

Maar blijf er niet op wonen.

Misschien niet voor een ieder interessant maar hier een tastbaar bewijs dat een uitwisseling van gedachten tussen christendom en islam al vele eeuwen geleden heeft plaatsgevonden. Overigens is deze vermelding van Jezus in India beslist niet de enige. Daarover een andere keer meer.

• p.rospere

Er is veel geschreven over de jeugd van Jezus, en over zijn tijd na zijn derstigste, daar tussen is er helemaal niets bekend over die goeie man, heel veel mensen zijn overtuigd dast Jezus die tijd in india heeft doorgebracht.

• Kannadiga

Dat Jezus in India geweest zou zijn is vele malen weerlegd. Het boek van Holger Kersten heb ik toevallig gelezen. Er staan veel onwaarheden in.

Dan wordt er steeds de Bhavishyapurana aangehaald. Daar staat van alles in over Jezus en Mohammad. Maar dat boek is maar enkele eeuwen oud. Helemaal geen voorspellingen dus.

Je mag geloven dat Jezus in India is geweest, maar het blijft een geloof.

• p.rospere

Om nog maar wat namen in de strijd te gooien, het schijnt dat de apostel thomas de ongelovige, van het 52 tot het jaar 78 in madras heeft gewoont. Hij heeft een kerk gesticht op het einde van marina drive. Hij werd vermoord op een berg, in de buurt waar nu het vliegveld ligt de berg heet nog altijd St Thomas Mount !

Je hebt gelijk kannadiga het is en blijft geloof, maar technisch was het mogenlijk dat een jongen genaamd jezus naar india is gereisd op zijn ezeltje! Marco polo ( er zijn mensen die ook twijfelen aan de waarheid van zijn reizen), of Ibn Battuta hebben wel grotere afstanden afgelegd!

• Khan

p.rospere schreef:

> Je hebt gelijk kannadiga het is en blijft geloof, maar

> technisch was het mogenlijk dat een jongen genaamd jezus naar

> india is gereisd op zijn ezeltje!

Techniek is natuurlijk absoluut niet van belang ;-)

“Bij mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want alle dingen zijn mogelijk bij God.” Marcus 10:2

(En laten we in dit verband de nachtelijke reis van de Profeet Mohammed niet vergeten, die naar Jerusalem werd meegenomen, Soera 17)

Daar zou dan tegen in te brengen zijn dat techniek wel degelijk een rol speelt, omdat deze reis plaatsgevonden zou hebben voor het neerdalen van de Heilige Geest (Marcus 1:10).

Tja, even (theologisch) doorredenerend wordt het hele “Jezus leert inzichten in India” verhaal dan wel erg opmerkelijk, omdat je dan de hele Johannes de Doper, de doop in de Jordaan en de Heilige Geest uit de evangelien kunt schrappen.

(Ik zie overigens weer brood voor een mooi boek waarin uitvoerig betoogd gaat worden dat “Jordaan” de Ganges is, en die hele Johannes een of andere Guru in India. Of is dat boek soms al geschreven ;-) - wel even Mattheus 11:1-19 en 14:1-12 wegpoetsen in deze theorie, natuurlijk)

De weinige gegevens die touwens uit de documenten zijn te ontlenen over de “historische Jezus” wijzen eerder op een zeer locaal operende gebedsgenezer, dan een wereldreiziger.

(Of zijn die vissers op het Meer dan toch handelaars die de zee tussen Arabie en India oversteken ;-) )

Voor alle duidelijkheid: mensen mogen wat mij betreft vrijelijk met de tussen de haakjes vermelde tips voor een nieuw spiritueel boek aan de slag. Ik claim geen auteursrechten, noch claim ik enige originaliteit :-)

• Khan

Nestor-F schreef:

>

> tastbaar bewijs dat een uitwisseling van gedachten tussen

> christendom en islam al vele eeuwen geleden heeft

> plaatsgevonden.

Wellicht goed om niet uit het oog te verliezen dat Jezus (Isa bin Maryam) een profeet is binnen de Islam en op verschillende plaatsen in de Koran genoemd wordt.

Het grote verschil is natuurlijk dat de kruisdood (en opstanding) - zijnde het fundament van het Christendom - geen plaats heeft in de Islam.

• p.rospere

je bent goed op de hoogte khan, ik heb er ook nog een voor jou

“ beter een gat in je hand, dan een hand in je gat” prosper 47.11

• Khan

Dat is een mij geheel onbekende apokrief ;-)

Ach, ik heb wel eens wat colleges bestemd voor studenten van de theologische faculteit gevolgd. M.b.t. de Islam verlaat ik mij ook liever niet op bronnen uit de sfeer van YouTube, zoals in het huidigtijdsgewrocht de mode lijk te zijn, maar sla er graag het origineel op na, met dien verstande dat ik helaas het Arabisch niet machtig ben, evenmin als het Hebreeuws of Aramees overigens.

Overigens vind ik de persoon van Thomas in India wel erg fascinerend. Ik heb (in twee etappes) alle locaties van de Thomas pelgimage in Chennia bezocht. Ik mij zelfs laten verleiden tot het nuttigen van het helige water uit de bron op St. Thomas Mount. Helaas heeft men de St. Thomas Cathedral een paar jaar geleden herschapen in een ode aan goedkope RK kitch. Het Maria beeldje dat elke dag een nieuwe saree krijgt (gelijk een Hindoe Idool) is wel altijd moeite waard om te bekijken. Ik weet echter niet of daar Haar ook kokosnoten geofferd worden, zoals ik elders in het Rijke Indiase Roomse leven wel heb kunnen waarnemen.

• theo

Er zijn vele wegen waar Islam en Christendom aansluiten. Vrede is er een.

Jezus, over wie vrede zij, heeft gezegd:

De wereld is een brug,

Ga er overheen

Maar blijf er niet op wonen.

Heel mooi, deze spreuk, aansluitende hierop zou ik het Thomas evangelie er eens op na slaan, alle koptische Nag Hamedi geschriften gevonden in Egypte.

Zeer boeiend om meer aan de weet te komen hierover.

Dat ook Christendom en Hinduïsme op elkaar aansluiten, kan uit veel van deze teksten worden geconcludeerd.

Er zijn redenen om de verschillen in godsdiensten te accentueren en daar (wereld) oorlogen om te beginnen, er zijn minstens evenveel redenen te bedenken over de overeenkomsten en in vrede met elkaar te leven en het goede van elkaars cultuur en religie te integreren.

Aan ons de keuze welke weg we willen gaan.

• Khan

Theo, wereldoorlogen ontstaan alleen als het gaat over schaarse stoffen, olie bijvoorbeeld.

Religie moordt slechts locaal uit.