Global Day of Action voor Tibet op de Dam!

• theo

Beste Tibet vriend,

Maandag 31 maart is het Global Day of Action. Tibetanen en Tibet-groepen in de gehele wereld willen deze dag aangrijpen om hun solidariteit uit te spreken met het Tibetaanse volk.

Vanaf 10 maart, toen wereldwijd de Volksopstand in Lhasa in 1959 werd herdacht, heeft de situatie in Lhasa en in andere delen van Tibet zich dramatisch verslechterd.

Tibet heeft meer dan ooit uw steun nodig. In de afgelopen weken hebben we gezamenlijk getoond dat de mensenrechtensituatie in Tibet een zaak van iedereen is. Door de wereldwijde steun is er een momentum ontstaan waarin een duurzame en vreedzame oplossing gevonden moet worden voor Tibet.

31 maart: Protesten over heel de wereld tegen Chinese optreden in Tibet.

International Campaign for Tibet Europe, de Tibet Support Groep Nederland en de Tibetaanse Gemeenschap in Nederland roepen u daarom op om naar de Dam te komen uit solidariteit met de protesten die nog steeds in Tibet gaande zijn tegen de bezetting van Tibet en de onderdrukking van het Tibetaanse volk door China.

Plaats:

Tijd: de Dam in Amsterdam

maandag 31 maart van 18.00 - 20.00 uur

Informatie: Tsering Jampa

Shiba Degenhart

Kantoor

06 29004547

06 41012687

020-3308265

• p.rospere

Jullie hebben mijn sympathie, maar geloof je nou werkelijk dat china de ontwakende reus zich iets aantrekt van pak 'm beet 1000 mensen die reageren. Ver van mijn bed, er staan te veel economische belangen op het spel, denkt de nederlandse regering, naar buiten spelen ze bezorgdheid, maar de kassa moet rinkelelen! Toen kosovo de onafhankelijkheid afriep was heel europa meteen daar, maarja kosovo is ook een strategisch belangrijke plek. Maar nogmaals theo mijn sympathie hebben jullie maar geloof mij er zal niets veranderen, zelfs als er een algehele boycot komt van de olympische spelen,weet je nog rusland en afganistan, heeft ook niets uitgehaald!!!

• theo

p., waarom zo zwaarmoedig?

Dit is een onderdeel van een internationale actie. Tibet moet eindelijk eens echt in de picture.

Er is al jarenlang stille diplomatie tussen de Tibetaanse regering in ballingschap en China. Tibet is nb al een Autonome provincie van China, wat de Dalai Lama ook voorstaat. Nu alleen nog het weer thuis laten komen met z'n gevolg en een aantal vooraanstaande Tibetanen opnemen in de provincievertegenwoordiging.

Zou moeten kunnen in de komende jaren.

• p.rospere

Natuurlijk moet dit onder de aandacht gebracht worden theo, maar de tibetaan leefd in “relative” vrijheid in zijn bezet land. Er is werk er is eten en niemand wordt er afgeslacht, terwijl dit wel op dagelijkse basis gebeurt in dafur, en ik vind het maar akelig stil omtrent dit probleem. Zo nu en dan komt cnn weer met horror plaatjes, hup weer een vergadering bij de U.N. en en verder gebeurt er niets!! Ja theo ik word langzamerhand zwaarmoedig, de wereld gaat naar de k.lote door het opwarmen van de aarde, vinden we allemaal zwaar k.lote, maar als we eerlijk zijn wie gebruikt er spaarlampen, ect ect. Ik hou mij vast voor de toekomst als china en india eens echt gaan ontwaken, in de stad peking worden elke dag 1200 (bron cnn) nieuwe kentekens voor auto's afgegeven. Elke 2 seconden gaat er een kind dood van de honger terwijl er in de westerse wereld miljarden worden uit gegeven aan allerlei afslankmiddeltjes. In de E.U. worden dagelijks tonnen voedsel vernietigd om de prijs laag te houden, want de boer word zwaar gesubsidieerd door die zelfde E.U. ja theo ik wordt zwaarmoedig. Ik wil eindigen met een citaat van Heinrich Heine “Das leben ist eine krankheit, die ganse welt unser lazaret, und der tod ist unser arts”

Gegroet prosper de zwaarmoedige,

• roy

actie

effe niet chinezen

denk TIBET

• p.rospere

Zeker roy niet chinezen, beter bekent als “basen” is heel ongezond!!!

gegroet prospere de anti chinezer (coke roken)

• theo

Nix over Darfur???

En dit dan:

Darfur: Crazy technicals

door Linda Polman

van www.onzewereld.nl

Op hun veroveringstocht naar de hoofdstad N'djamena, begin februari, maakten Tsjadische rebellen tussenstops in vluchtelingenkampen langs de route. Ze sloegen er eten voor onderweg, satelliettelefoons, geld, medicijnen, verbandmiddelen en radio's in, geroofd van internationale hulporganisaties die werken in de kampen.

Met de buit aan boord, stoven ze uiteindelijk de hoofdstad binnen en omsingelden het paleis van president Déby. Tegelijkertijd trokken rebellen uit Darfur naar N'djamena om Déby juist te helpen. Met 140 km per uur raceten ze door de woestijn in hun ‘crazy technicals’, voertuigen met afgezaagde daken en machinegeweren erin gemonteerd. Bijna al hun rollend materieel stroopten ze van internationale hulporganisaties. Zo werd de slag om N'djamena ondersteund met hulpgoederen. De winnaar was bij het ter perse gaan van deze editie nog onzeker.

De opslagplaatsen, kantoren en huizen van internationale humanitaire organisaties zijn voor rebellen en milities in de regio winkels van sinkel geworden, waar ze komen halen wat ze voor de strijd nodig hebben. De VN deden een voorzet om roofovervallen op hulporganisaties tussen januari en september 2007 te inventariseren en kwam tot 105 kidnappings van hulpverleners met losgeld als inzet, 61 kaalgeplunderde hulpkonvooien en 98 gekaapte voertuigen.

Niet alleen de hulporganisaties zijn slachtoffer van hun eigen weerloosheid. De bevolking lijdt er ook onder. In januari maakte het World Food Program (WFP) bekend dat die maand alleen al 22 WFP-voertuigen waren aangevallen en gestolen met in totaal 369.000 kilo voedsel aan boord. Een tekort aan vrachtwagens is ontstaan, waardoor het aantal voedseltransporten naar Darfur met de helft is verminderd. Er dreigt zelfs (weer) honger in de kampen.

Als strijdende partijen zich met hulp voeden en zich in hulpvoertuigen verplaatsen, dragen hulporganisaties dus bij aan de oorlog - niet alleen aan de voortzetting, maar ook aan de escalatie ervan. Steeds meer lokale bandieten zien dankzij hulpgoederen mooie kansen. ‘Iedereen die drie auto’s heeft gestolen, komt tevoorschijn en zegt: Ik ben een rebellengroep,' sneerde Terab Abdullah, een commandant van de verzetsbeweging JEM in Darfur. Als hulp wordt gebruikt als oorlogswapen, maakt dat hulporganisaties dan tot wapenleveranciers? Het is een vraag waarover de hulpwereld zich vandaag nog zou moeten buigen."

En Darfur en de geschetste situatie, dit was wel te verwachten, beetje naiëf…Een tegengesteld effect…

Veilige en vruchtbare gebieden creeëren en de mensen daarheen brengen, is prioriteit nummer 1.

Hulp zal moeten gaan met bewapende convooien.

Vooral AU beveiliging is vee goedkoper.

Nog meer zwaarmoedigheid nu? :D:D:D

Relax babe, je kan niet de hele wereld in je eentje doen,

gewoon tachtig dorpen, is genoeg. ;)

www.ontwikkelingswerktheokiewiet.nl

• theo

Hoewel de gebeurtenissen in Tibet op het moment van schrijven nog in volle gang zijn, behoeft het geen betoog dat deze protesten en onlusten in Tibet de belangrijkste zijn sinds de Dalai Lama zich in 1959 gedwongen zag het land te ontvluchten.

De omvang en het bereik van de demonstraties hebben zich uitgebreid van de monniken tot de rest van de bevolking, van Midden-Tibet tot Oost-Tibet, en nu ook tot Tibetaanse studenten in heel China. We zijn getuige van een verbazingwekkende demonstratie van solidariteit tussen Tibetanen uit alle windstreken van Tibet.

Een van onze grootste zorgen is het welzijn van de mensen die deelnemen aan de protesten. Tenzij we onmiddellijk actie ondernemen en China manen terughoudendheid te betrachten, zullen de komende weken honderden, zo niet duizenden Tibetanen worden gearresteerd en gemarteld.

Daarom heeft ICT een petitiecampagne gelanceerd om de Chinese president Hu Jintao tot terughoudendheid en een onmiddellijke dialoog met de Dalai Lama te bewegen. U vindt de petitie aan president Hu Jintao bijgesloten in de brief die ik u zojuist heb gestuurd.

U kunt meehelpen het aantal ondertekenaars van de petitie in korte tijd te vergroten als u hier klikt

http://support.savetibet.org/site/PageServer?pagename=Petitie_aan_de_HuJintao

en de online versie van de petitie ondertekent en doorstuurt.

In deze petitie wordt de Chinese president met klem verzocht uiterste terughoudendheid te betrachten met betrekking tot de demonstranten, buitenlandse journalisten toe te laten en een dialoog aan te gaan met de Dalai Lama om de Tibet-kwestie geweldloos op te lossen.

Reageer nu! Roep de president van China op de mensenrechten te respecteren en terughoudendheid te betrachten.

De petities zullen door ons zo snel mogelijk worden overhandigd aan de Chinese ambassadeur in Den Haag. We hopen op een overweldigend groot aantal ondertekende petities. Daarom hoop ik dat u uw vrienden, familie en collega's zult mailen om hen te vragen de petitie ook te ondertekenen. Nadat u de petitie hebt ondertekend, verschijnt er een Tell-A-Friend link die u hiervoor kunt gebruiken.

U hebt ons de afgelopen jaren gesteund. Op dit moment verkeert Tibet in crisis. De Dalai Lama en het Tibetaanse volk hebben uw hulp nu dan ook meer dan ooit nodig.

Het Tibetaanse volk lijdt al tientallen jaren. Nu is hun moment gekomen om hun vrijheid en mensenrechten terug te winnen. Uw hulp is daarbij zeer gewenst.

Reageer dus alstublieft zo snel mogelijk als u binnenkort mijn brief ontvangt.

Voor de vrijheid,

Tsering Jampa, directeur

ICT Europe