fooi chauffer ???

• carine

Ook wij hebben dezelfde vraag. Als ik het goed begrijp is 100 roepie s nog geen €1 per dag ? Of heb ik dit verkeerd voor ?

Moeten wij ook bang zijn om van de ene naar de andere shop gebracht te worden ? wij reizen van Delhi , jaisalmer ( trein ), Jodhur, Luni, Udaipur, Bundi, Puskar, Jaipur, Agra, ( trein ) jhansi Orccha, ( trein ) Delhi.

als ik de kontekst goed begrijp komen de chauffeurs goed ( goed in normen van India ) aan hun boterham. Misschien kunnen we beter wat voorzien aan de plaatselijke bevolking , maar wat ? en aan wie ? zodat het niet in verkeerde handen komt…

We reizen zonder mannelijk gezelschap moeten we daardoor extra op onze hoede zijn ?

Wat de treinreis betreft daar tasten we nog in het duister , elke ervaring of tip is hartelijk welkom.

Intussen zijn we volop onze reis aan het voorbereiden met als voorpagina het prikbord.

Een ding staat vast we vertrekken, nog enkele maanden aftellen .

Ik sluit af met een koude Belgishe paasgroet

carine

• PeterB

100.00 INR = 1.62463 EUR

• p.rospere

“Misschien kunnen we beter wat voorzien aan de plaatselijke bevolking , maar wat ? en aan wie ? zodat het niet in verkeerde handen komt…”

Vind ik een goeie en moeilijke vraag om te beantwoorden. Ik heb me er overheen gezet. India is een heel rijk land maar, met een groot deel van zijn bevolking die in armoede leeft!!! Af en toe bied ik een arme sloeber een maaltijd aan maar daar houd het bij ook mee op, na een paar keer behoorlijk besodeieterd zijn te worden (veel geld) door indiase mensen met zogenaamde projecten, ben ik harder geworden en zie de armoede niet als mijn probleem maar als het probleem van india!!! In je eentje zal je toch niets kunnen veranderen en als je 10 mensen iets geeft vind de elfde jou de grootste k.lootzak van de wereld omdat hij niets krijgt. Geniet gewoon lekker van je vakantie, en probeer je geweten niet af te kopen door roepen gaan uit te delen!!!

veel plezier met het voor bereiden van je reis!!

• p.rospere

Hee peter ik heb nog wat roepen liggen kan ik die ruilen bij jou?

• peter

Ik ben het helemaal met je eens. India is een heel rijk land en ik denk niet dat het aan de toerist is daar zozeer verandering in te brengen. ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de (hele) rijke indiers ligt en bij de regering.

blijft wel dat er heel veel mensen zijn die niet geholpen willen worden omdat bedelen meer oplevert.

Als toerist denk ik dat je sowieso al een bijdrage levert aan het land en de economie doormiddel van het bezoeken monumenten (tig keer de prijs van die van een indier) en het geld dat je al uitgeeft.

• Tom

Hoeveel mensen in India hebben een inkomen van onder de 3000 rs per maand? Veel, heel veel.

Het is goed je daarvan bewust te zijn, maar om nu ook met de gedachte te gaan om wat geld aan individuele mensen uit te gaan delen, daar ga je toch fout. Dat lost namelijk niets op, hoogstens bevorder je het bedelen in het algemeen, en daarmee ondergraaf je de eigenwaarde van de mensen daar. Niet doen dus.

Wil je wat bijdragen aan armoedebestrijding en zelfredzaamheid, doe dan een donatie aan een bonafide non-profit instelling. Om zeker te zijn dat je geld goed aankomt, bekijk wat er aktief is in belgie (of nederland) mbt samenwerkingsprojecten in India.

Om van de ene shop naar de andere gebracht te worden, daarvoor hoef je niet bang te zijn, gewoon duidelijk aangeven dat je dat niet wil.

Aan de andere kant zou het wel kunnen zijn dat jullie groepje erg graag gaat sjoppen, en de ene prul na de andere koopt, in de ene winkel na de andere. Dan wordt het voor de chauffeur misschien wel moeilijk om je niet van de ene naar de andere shop te rijden

• Rob

Carine,

Een fooi is naar eigen keus.

Die is afhankelijk van de service van de chauffeur.

Brengt die je ongevraagd naar hotels of shops, zeg dan gewoon dat je daar niet van gediend bent.

Soms wat makkelijker gezegd dan gedaan in India.

Rob