devaluatie van de roepi

• PeterB

In korte tijd van plm. 57 naar 62

1.00 EUR = 62.4215 INR

• theo

Wat is de oorzaak?

Wij kunnen steeds maar meer doen met onze dure €€€'s.

• Shirley de Munnik

behalve hier dan….

• PeterB

De oorzaak ? geen flauw idee. zal wel iets te maken hebben met de dollar en de krediet crises. dat soort dingen heb ik nooit veel van begrepen.

Maar een inflatie van 10 % is wel veel in korte tijd.

• Tom

Kan een maatregel van de Indiaase regering zijn om de export te steunen, en de import duurder te maken (waardoor weer meer in India wordt geproduceert).

• Rudi

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat de indiaase roepi gekoppeld is aan de amerikaanse dollar, en aangezien de waarde van de dollar daalt ten overstaan van de euro, is dit automatisch ook het geval voor de indiaase roepi.(en ander aziatische en zuid amerikaanse munten)

• Tom

Dat is niet zo. De koers begin 2007 was ongeveer 58.

Daarna ging de koers omlaag naar 53 rond julie 2007 (terwijl de dollar dus juist minder waard werd in die periode).

Vervolgens ging op 1 augustus 2007 de koers overnacht naar 62, en staat daar sindsdien.

De euro op 1 aug 2007: 1,37 dollar : 61,6 roepies

De euro op 20 mrt 2008 1,54 dollar : 61,6 roepies

Sommige banken geven wat meer, andere wat minder, maar het lijkt me dat de munt is vastgezet door de overheid?

• Sundri

De roepie is niet gekoppeld aan de dollar of de euro. De roepie is de laatste tijd t.o.v. de dollar sterker (steeds minder roepies voor je dollar) en meestal, maar niet altijd zwakker t.o.v. de euro (momenteel dus meer roepies voor je euro). Feit is dat op het ogenblik de Indiase banken liever euro's dan dollars accepteren. Ik zou zeggen: allemaal op naar India. In januari 2007 kreeg ik 56/57 roepies, in juni “maar” 53 roepies per euro, in december/januari weer 56/57 roepies en nu dus nog 6 roepies meer. Dus we kunnen er nu nog meer mee doen. :)

• Ineke M

Klopt niet helemaal (of helemaal niet??):

Ik ben o.a. in aug. ‘07, okt.’07 en jan.'08 in India geweest en heb nog nooit 62 Rs voor een euro gekregen, maar meestal tussen de 54 - 57 (jan.'08).

Pas vorige week was het voor het eerst ongeveer Rs. 62 toen ik geld overmaakte naar India. De weken daarvoor was het minder.

Ineke

• Tom

Ik was te snel, het klopt niet.

Sundri geeft het correct weer, ik heb even op mijn bankafschriften gekeken en er een calculator bijgehaald in jan 2007 en 2008 was ik daar, en beide keren was de koers ongeveer 56-57. Daarmee vervalt wel de stelling dat de roepie aan de dollar is gekoppeld.

Omdat ik niet wist hoe het ertussen zat, keek ik even op het web (eerste link) en daar stond een foute grafiek, tja, en toen dacht ik, zal wel zo wezen.

Een blijkbaar goede weergave van de koersontwikkeling geeft misschien deze site (koersen van de laatste 180 dagen, lijkt wel te kloppen, maar ja, internet blijft internet)

http://www.exchange-rates.org/history/INR/EUR/G