fooi chauffeur

• lotte

Hallo, wij hebben voor 17 dagen een auto met chauffeur gehuurd in rajasthan. Hoeveel fooi is normaal voor een chauffeur? We doen de bekende rajasthan cirkel: delhi, ranthambore, jaipur, bundi, udaipur, jodhpur, jaiselmer, bikaner, mandawa delhi.

Hierna gaan we nog een paar dagen naar Goa, misschien heeft iemand nog leuke tips om te verblijven?

bedankt!

• Rob

Lotte,

Volgens mij is de route die je beschrijft geen cirkel.

Meestal adviseer ik het andersom.

Te beginnen bij Jhunjhunu (Mandawa is erg toeristisch geworden).

Van Delhi gelijk naar Ranthambhore?

Hoe lang is dat wel niet rijden?

Over hoeveel fooi “normaal” is: in India is niets “normaal”.

Dat is gewoon eigen keus.

Rob

• Ineke M

Mij is ooit verteld dat Rs. 100 p.p. per reisdag ‘normaal’ is. Ook ik doe de route liever andersom (Rob, waarom eigenlijk??) en geef de voorkeur aan Jhunjhunu. Erg mooie tempel ook!

Ineke

• Paul Broekman

Tjeetje, alles hangt af van hoe hij jullie rondreed.

Was het waardeloos volgen jullie norm, geef de man vooral niets en zeg het hem. (De tweede dag, liefst, zo heeft ie nog een kans)

Was ie goed, ga tot de tien procent die wereldwijd geldt.

• p.rospere

Fooi moet je verdienen, dus ben het met paul eens! Ik heb dan wel nooit met een taxi rondgereist maar heb wel, ware horror verhalen gehoord van mensen die dit deden, b.v. roekeloos rijden, of het bekende “my cosin has a shop ” spelletje, waar hij veel ccomissie opstrijkt.

Een vriend van is taxi chauffeur in madras en we hebben dit spelletje eens bewust gespeeld, ik als niets vermoedende toerist bij de grote kasmir winkels naar binnen kwartiertje rondlopen en alles bekijken, en hij aan de achterkant van de winkel de commissie opstrijken, op een halve dag hebben we zo 1500 roepen “opgehaald”, hahaha daarna zijn we behoorlijk dronken geworden!

• erik

:)

Zo heb ik me in Agra ook eens een dag laten rondrijden omdat ik niets te doen had. We hebben ons toen prima geamuseerd.

• Khan

p.rospere schreef:

>

>, ik als niets vermoedende

> toerist bij de grote kasmir winkels naar binnen kwartiertje

> rondlopen en alles bekijken, en hij aan de achterkant van de

> winkel de commissie opstrijken, op een halve dag hebben we zo

> 1500 roepen “opgehaald”, hahaha daarna zijn we behoorlijk

> dronken geworden!

Rs 1500 zonder dat je iets gekocht had? Dan waren die winkeliers filantropen. ;-)

Heb je wel wat gekocht, dan heb je die centen direct kunnen opzuipen, want die heb je als “klant” dan zelf betaald…

• p.rospere

Nee hoor nix gekocht, elke taxi chauffeur krijgt automatisch een bedrag voor elke potentiele klant die ze afleveren, of die iets koopt of niet maakt niets uit!!!

Moet wel zeggen het was heeeeeel moeilijk om niets te kopen die kasjmiri's zijn wel heeeeeel vasthoudend!!!!!

• Rob

Khan en anderen,

Onderdeel van de Indiase economie is dat rickshawrijders, taxichauffeurs en allerlei loslopende mensen je naar winkeltjes et cetera proberen brengen, omdat ze 10 roepie per klant krijgen of die wel of niets koopt.

Koopt de klant wel wat dan krijgen ze een percentage van de winst.

In onz Nederlands economie zijn we dat niet gewend.

Als je werkloos bent krijg je een uitkering.

In India niet.

Mensen als Prosper vind ik zelf dan ook irritante, onbenullige bloedzuigers.

Die staan niet stil bij waar het werkelijk om draait voor de helft van de bevolking in India. Dat is proberen te overleven.

Rob

• Rob

Ineke,

Ik adviseer de route “andersom” omdat je dan na de hectiek van aankomst in Delhi een rustig begin hebt.

Met als hoogtepunt, aan het eind van de trip de Taj Mahal.

Als je gelijk van Delhi naar Agra en daarna naar Jaipur gaat is het begin wel erg hectisch allemaal en kunnen aan het eind Bikaner en Shekhawati tegenvallen.

Rob