> na jullie opmerkingen kiezen we voor Kashmir en Ladakh.
>
> Huidig plan is (verblijf van 5 weken):
> *1. ofwel vliegtuig van Delhi naar Srinagar (online te boeken?)
> *2. ofwel trein Delhi - Amritsar
> en dan via Jammu naar Srinagar met bus
Ik zou kiezen voor de tweede optie! Zelf ben ik niet in Amritsar geweest, maar het staat nog steeds op m'n verlanglijstje. Je kunt ook vliegen vanaf Jammu naar Srinagar, maar zeker als je voor het eerst gaat zou ik overdag (!) over de weg van Jammu naar Srinagar gaan. Dat is een prachtige bergroute. Neem echter niet de bus, maar een gedeelde taxi: een Sumo (Dat is een soort jeep van Tata, zeer geschikt voor bergroutes). Dat is zeer gebruikelijk vervoer op die route, het comfortabelst en nauwelijks wachttijd. Die Sumo's staan overal (bij het busstation, maar ook bij het treinstation). Voor een gedeelde taxi betaal je circa Rs 300, misschien nu iets duurder vanwege de benzineprijzen. Ik zou proberen een frontseat te regelen, maar dat zijn er eigenlijk twee. Regel dan twee seats (anders is het wat krap) en betaal twee keer zoveel. Je hebt dan het beste uitzicht.
> Verblijf in Srinagar (houseboat of hotel?)
Verblijf op een houseboat! Niet in een hotel. Die houseboats zijn een aparte ervaring. Kies een houseboat op Dallake als je van levendigheid houdt en dicht(er) bij de stad wilt zitten; kies voor rust en reflectie een boot op Nageenlake. Kies je voor een wat kleinere boot, dan zijn de prijzen voordeliger. Er zijn ook heel dure boten. Ik heb wel een paar adressen op Dallake, mijn voorkeur is
Houseboat Umbrella, prop. Noor en Yousif Tathroo
Dallake Gate no. 2
Opp. Hotel Welcome
Srinagar
tel. 0091 9906844936
De kosten bedragen circa Rs 700 per nacht voor een kamer all inclusive, dus met alle eten erbij en ook tussendoor chai.
Het is een uiterst vriendelijke familie en je wordt goed verzorgd. Geniet van de gastvrijheid en neem de uitnodiging aan als ze je in hun huis uitnodigen. Zeg maar dat Sundri uit Nederland je heeft gestuurd.
Het tweede adres is:
Houseboat New Lorrine
Dallake Gate no. 2
Opp. Hotel Welcome
Srinagar
tel. 0091 990679372
De kosten bedragen circa Rs 600 per nacht voor een kamer all inclusive.
Ook deze familie verzorgt je goed. Eigenlijk geldt hetzelfde als voor de familie Tathroo. De boot is eenvoudiger en wat minder mooi dan houseboat Umbrella. Zeg ook hen maar dat Sundri uit Nederland je heeft gestuurd.
> Zijn er in de omgeving van Srinagar bezienswaardigheden?
> Hoeveel tijd uittrekken voor Srinagar (en omgeving)
Ik zou minimaal een week uittrekken voor Srinagar en omgeving. Ik heb er verschillende keren een maand gezeten. De voornoemde woonbooteigenaren kunnen van alles voor je regelen, zoals een (dag)tochtje met een shikara (een taxiboot) over Dallake en Nageenlake. Onderweg kun je het eiland in het midden van het meer bezoeken, een bezoek brengen aan Moghultuinen (symmetrische tuinen, 1 heeft een prachtig uitzicht over Dallake), de Hazratbal moskee en omgeving bezoeken, zwemmen ergens midden op de meren.
Je kunt ook een zogenoemde watertrekking doen, een meerdagentrekking naar Mansballake en Wularlake. Prachtige natuur en je kunt dan lokale autentieke dorpjes bezoeken.
Je kunt een dagtocht naar of paar dagen trekking doen in Sonamarg (globaal op een hoogte tussen 3000 en 4500 meter) of Pahalgam.
Huur een dagje een fiets en fiets rond Dallake, ongeveer 15 km is dat. Sinds 2006 loopt de weg helemaal rondom het meer. Onderweg is van alles te zien.
Ga naar oude delen van de stad, wandel langs Jhelumriver naar het centrum, of ook hier is het mogelijk om dat met een Shikara te doen (vraag de woonbooteigenaar).
Bezoek het oude stadsdeel waar de Jama Mashid staat.
> uiteraard ook de vraag omtrent veiligheid
Het is veilig om Kashmir te bezoeken. De situatie is enorm verbeterd sinds India en Pakistan on speaking terms zijn. Er zijn nog wel (Indiase) militairen, maar ze vallen je niet meer lastig en gedragen zich nu vriendelijk (dat was een jaar of 5 terug nog anders). Tussen Srinagar en Leh zijn wel verscheidene checkpoints, waar je je gegevens moet achterlaten. Ook als je verblijft in Srinagar, moet je je gegevens noteren t.b.v. de politie. De woonbooteigenaar zorgt daarvoor.
> Via Kargil naar Leh.
De reis over de weg van Srinagar naar Leh is fantastisch mooi. Je ziet het enorme verschil in omgeving. Waar Kashmir groen is, is Ladakh een bergwoestijn met oases. Onderweg kom je langs diverse dorpjes en het karakter daarvan in Ladakh is totaal anders dan in Kashmir. Kargil is de plaats waar je zult overnachten en die plaats houdt letterlijk het midden tussen Kashmir in Ladakh. Dat zie je in de bouwstijl, maar ook in de gezichten van de mensen.
> Rondreis, trekking… in Ladakh
Een trekking in Ladakh heb ik zelf niet gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen.
> Leh, Manali
Leh is overwegend boeddhistisch (75% boeddhisten en 25% moslims). Bezoek de prachtige boeddhistische kloosters. In sommige waan je je 1000 jaar terug. Ga ook gesprekken aan met monniken!
Als je de route Leh Manali over de weg doet, is dat de meest spectaculaire route in India, die gaat over een pas van meer dan 5000 meter. Ik heb er veel over gehoord en gelezen, maar het zelf niet gedaan. Dus kan daar weinig details over mededelen. Ga ook per Sumu!
Manali is een leuk bergstadje. Daar zou je zeker een dagje moeten blijven. Van daaruit is het ook mogelijk om een trekking te doen. Vliegen van Leh naar Delhi is ook mogelijk.
> *1.en via Amritsar (willen we zeker doen) terug naar Delhi
Op de terugweg is het niet voor de hand liggend om van Manali naar Amritsar te reizen. Amritsar zou ik op de heenweg bezoeken.
> *2.of via Dehra Dun en Haridwar terug naar Delhi
Dehra Dun is alleen maar een reisroute om van en naar Haridwar en Rishikesh te komen. Ik vond de beide plaatsen wel leuk om te doen, maar niet voor lang. Een paar dagen hooguit voor beide, tenzij je in Rishikesh en yoga- en of meditatiecursus wilt doen. Rishikesh is daarvoor het centrum. Overigens zou ik dat niet combineren als je een maand naar India gaat. Neem de tijd voor Kashmir en Ladakh. Zonde om dan nog tijd door te brengen in Haridwar en Rishikesh. Overslaan zou ik zeggen.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Ik wens je veel pret!!!