noorden tijdens juli

• Rudi

hallo

Deze zomer reizen wij naar india.

Onze voorkeur route is als volgt

29 juni Delhi - Haridwar

ongeveer een week voor Rishikesh en Gangotri

Dan ongeveer twee weken voor Himachal Pradesh (Lahaul & Spiti district)

Graag via Amritsar terug naar Delhi

op 31 juli terugvlucht vanuit Delhi

Alternatieven zijn eventueel Sringagar en Ladakh, doch het liefst bovenstaande route.

Graag jullie mening en advies aub

groeten

Ann en Rudi

• theo

Heerlijk als je van +45°c houdt.

Ik verkies persoonlijk iets van 25 graden frisser. En Ladakh komt daar wel in de buurt. :)

• Tom

Kies voor een rechtstreekse doorvlucht naar ladakh en srinagar, en geniet.

Echt, Juli is geen prettige maand in de rest van India, te heet, te nat.

Tel daarbij op dat door het weer de wegen wel eens onbegaanbaar kunnen worden, je zit een klein beetje in de bergen in uttaranchal (maar niet hoog genoeg voor koelte, wel hoog genoeg voor aardverschuivingen ed)

Bedenk dat de Indiers zelf ook last hebben van de hitte dan, en alles wat langzamer gaat (of helemaal niets gaat). Het is gewoon puffen en muggen doodslaan dan.

Voordeel van deze tijd: je hebt geen last van andere toeristen, want die zijn er nauwelijks.

• Sundri

Ik bevestig wat Theo en Tom zeggen: ga naar Kashmir en Ladakh. Dat is qua temperatuur perfect in de zomer. Bovendien zijn in mijn ogen Kashmir en Ladakh heel veel mooier en bijzonderder. En ik heb beide bezocht, dus kan het weten…

• Rudi

bedankt voor jullie reacties

na jullie opmerkingen kiezen we voor Kashmir en Ladakh.

Huidig plan is (verblijf van 5 weken):

*1. ofwel vliegtuig van Delhi naar Srinagar (online te boeken?)

*2. ofwel trein Delhi - Amritsar

en dan via Jammu naar Srinagar met bus

Verblijf in Srinagar (houseboat of hotel?)

Zijn er in de omgeving van Srinagar bezienswaardigheden?

Hoeveel tijd uittrekken voor Srinagar (en omgeving)

uiteraard ook de vraag omtrent veiligheid

Via Kargil naar Leh

Rondreis, trekking… in Ladakh

Leh, Manali

*1.en via Amritsar (willen we zeker doen) terug naar Delhi

*2.of via Dehra Dun en Haridwar terug naar Delhi

We zijn ons bewust dat reisroute¨*2 heel wat meer energie vraagt, om enkel Haridwar (Rishikesh) aan de reisroute toe te voegen, dit omwille van interesse in hindoeisme.

uw mening over de reisroute en actuele tips zijn van harte welkom

Ann en Rudi

• Paul Broekman

Gangotri is heel bijzonder en ik zou daar zeker naar toe gaan. Het is er prima weer dan omdat het zo hoog ligt.

Gangotri is per jaar maar een half jaar open.

Het verhaal gaat dat er in de tempel een klein olielampje wordt aangestoken dat dat hele halve jaar, als niemand er meer is blijft doorbranden.

Vanaf Gangotri kun je een 17 kilometer lange tocht maken naar een van de gletsjers waaruit de Ganges ontspringt. Er mooie wandeling.

En dan nog een van mijn favorieten op dat traject:

Devaprayag waar twee rivieren samen de Gages vormen, bijzondere plek

tehri.nic.in/TOURIST/DEVPRAYAG.htm

Haridwar is ook leuk en de moeite waard.

Warmte went

• Sundri

> na jullie opmerkingen kiezen we voor Kashmir en Ladakh.

>

> Huidig plan is (verblijf van 5 weken):

> *1. ofwel vliegtuig van Delhi naar Srinagar (online te boeken?)

> *2. ofwel trein Delhi - Amritsar

> en dan via Jammu naar Srinagar met bus

Ik zou kiezen voor de tweede optie! Zelf ben ik niet in Amritsar geweest, maar het staat nog steeds op m'n verlanglijstje. Je kunt ook vliegen vanaf Jammu naar Srinagar, maar zeker als je voor het eerst gaat zou ik overdag (!) over de weg van Jammu naar Srinagar gaan. Dat is een prachtige bergroute. Neem echter niet de bus, maar een gedeelde taxi: een Sumo (Dat is een soort jeep van Tata, zeer geschikt voor bergroutes). Dat is zeer gebruikelijk vervoer op die route, het comfortabelst en nauwelijks wachttijd. Die Sumo's staan overal (bij het busstation, maar ook bij het treinstation). Voor een gedeelde taxi betaal je circa Rs 300, misschien nu iets duurder vanwege de benzineprijzen. Ik zou proberen een frontseat te regelen, maar dat zijn er eigenlijk twee. Regel dan twee seats (anders is het wat krap) en betaal twee keer zoveel. Je hebt dan het beste uitzicht.

> Verblijf in Srinagar (houseboat of hotel?)

Verblijf op een houseboat! Niet in een hotel. Die houseboats zijn een aparte ervaring. Kies een houseboat op Dallake als je van levendigheid houdt en dicht(er) bij de stad wilt zitten; kies voor rust en reflectie een boot op Nageenlake. Kies je voor een wat kleinere boot, dan zijn de prijzen voordeliger. Er zijn ook heel dure boten. Ik heb wel een paar adressen op Dallake, mijn voorkeur is

Houseboat Umbrella, prop. Noor en Yousif Tathroo

Dallake Gate no. 2

Opp. Hotel Welcome

Srinagar

tel. 0091 9906844936

De kosten bedragen circa Rs 700 per nacht voor een kamer all inclusive, dus met alle eten erbij en ook tussendoor chai.

Het is een uiterst vriendelijke familie en je wordt goed verzorgd. Geniet van de gastvrijheid en neem de uitnodiging aan als ze je in hun huis uitnodigen. Zeg maar dat Sundri uit Nederland je heeft gestuurd.

Het tweede adres is:

Houseboat New Lorrine

Dallake Gate no. 2

Opp. Hotel Welcome

Srinagar

tel. 0091 990679372

De kosten bedragen circa Rs 600 per nacht voor een kamer all inclusive.

Ook deze familie verzorgt je goed. Eigenlijk geldt hetzelfde als voor de familie Tathroo. De boot is eenvoudiger en wat minder mooi dan houseboat Umbrella. Zeg ook hen maar dat Sundri uit Nederland je heeft gestuurd.

> Zijn er in de omgeving van Srinagar bezienswaardigheden?

> Hoeveel tijd uittrekken voor Srinagar (en omgeving)

Ik zou minimaal een week uittrekken voor Srinagar en omgeving. Ik heb er verschillende keren een maand gezeten. De voornoemde woonbooteigenaren kunnen van alles voor je regelen, zoals een (dag)tochtje met een shikara (een taxiboot) over Dallake en Nageenlake. Onderweg kun je het eiland in het midden van het meer bezoeken, een bezoek brengen aan Moghultuinen (symmetrische tuinen, 1 heeft een prachtig uitzicht over Dallake), de Hazratbal moskee en omgeving bezoeken, zwemmen ergens midden op de meren.

Je kunt ook een zogenoemde watertrekking doen, een meerdagentrekking naar Mansballake en Wularlake. Prachtige natuur en je kunt dan lokale autentieke dorpjes bezoeken.

Je kunt een dagtocht naar of paar dagen trekking doen in Sonamarg (globaal op een hoogte tussen 3000 en 4500 meter) of Pahalgam.

Huur een dagje een fiets en fiets rond Dallake, ongeveer 15 km is dat. Sinds 2006 loopt de weg helemaal rondom het meer. Onderweg is van alles te zien.

Ga naar oude delen van de stad, wandel langs Jhelumriver naar het centrum, of ook hier is het mogelijk om dat met een Shikara te doen (vraag de woonbooteigenaar).

Bezoek het oude stadsdeel waar de Jama Mashid staat.

> uiteraard ook de vraag omtrent veiligheid

Het is veilig om Kashmir te bezoeken. De situatie is enorm verbeterd sinds India en Pakistan on speaking terms zijn. Er zijn nog wel (Indiase) militairen, maar ze vallen je niet meer lastig en gedragen zich nu vriendelijk (dat was een jaar of 5 terug nog anders). Tussen Srinagar en Leh zijn wel verscheidene checkpoints, waar je je gegevens moet achterlaten. Ook als je verblijft in Srinagar, moet je je gegevens noteren t.b.v. de politie. De woonbooteigenaar zorgt daarvoor.

> Via Kargil naar Leh.

De reis over de weg van Srinagar naar Leh is fantastisch mooi. Je ziet het enorme verschil in omgeving. Waar Kashmir groen is, is Ladakh een bergwoestijn met oases. Onderweg kom je langs diverse dorpjes en het karakter daarvan in Ladakh is totaal anders dan in Kashmir. Kargil is de plaats waar je zult overnachten en die plaats houdt letterlijk het midden tussen Kashmir in Ladakh. Dat zie je in de bouwstijl, maar ook in de gezichten van de mensen.

> Rondreis, trekking… in Ladakh

Een trekking in Ladakh heb ik zelf niet gedaan, dus daar kan ik niets over zeggen.

> Leh, Manali

Leh is overwegend boeddhistisch (75% boeddhisten en 25% moslims). Bezoek de prachtige boeddhistische kloosters. In sommige waan je je 1000 jaar terug. Ga ook gesprekken aan met monniken!

Als je de route Leh Manali over de weg doet, is dat de meest spectaculaire route in India, die gaat over een pas van meer dan 5000 meter. Ik heb er veel over gehoord en gelezen, maar het zelf niet gedaan. Dus kan daar weinig details over mededelen. Ga ook per Sumu!

Manali is een leuk bergstadje. Daar zou je zeker een dagje moeten blijven. Van daaruit is het ook mogelijk om een trekking te doen. Vliegen van Leh naar Delhi is ook mogelijk.

> *1.en via Amritsar (willen we zeker doen) terug naar Delhi

Op de terugweg is het niet voor de hand liggend om van Manali naar Amritsar te reizen. Amritsar zou ik op de heenweg bezoeken.

> *2.of via Dehra Dun en Haridwar terug naar Delhi

Dehra Dun is alleen maar een reisroute om van en naar Haridwar en Rishikesh te komen. Ik vond de beide plaatsen wel leuk om te doen, maar niet voor lang. Een paar dagen hooguit voor beide, tenzij je in Rishikesh en yoga- en of meditatiecursus wilt doen. Rishikesh is daarvoor het centrum. Overigens zou ik dat niet combineren als je een maand naar India gaat. Neem de tijd voor Kashmir en Ladakh. Zonde om dan nog tijd door te brengen in Haridwar en Rishikesh. Overslaan zou ik zeggen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips. Ik wens je veel pret!!!

• Rudi

bedankt Sundri voor al die informatie, een prachtige handleiding

Hoe meer ik lees mbt tot Kashmir, hoe meer ik overtuigd geraak dat we voldoende tijd moeten uittrekken om die regio te bereizen.

De meningen omtrent de veiligheid zijn echter heel verschillend. Het is een lastige knoop die moet doorgehakt worden, want ik wil natuurlijk geen roekeloos risico lopen.

Zal nog enige bezinning vragen en misschien wel een keuze op het laatste moment, ter plaatse.

De pelgrimages in Kashmir (pahalgam en in de buurt van Jammu) tijdens juli vind ik ook heel aantrekkelijk om deel te nemen.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de info

Ann en Rudi

• Ton

Beste Sundri,

Op welke wijze kan ik in contact komen met de 2 genoemde adressen van de houseboats om een aantal nachten te boeken. Is het mogelijk om met 3 personen te overnachten op de genoemde houseboat (pa-ma-dochter)?

Ben jij op de hoogte van data's van festivals in July te Srinagar?

Groet Ton

• Marlène

Lieve mensen,

wie kan mij adviseren, ik ga met 2 vriendinnen voor het eerst naar India, was al jaren op mijn verlanglijst.

Wij vliegen met Finnair op 7 november nar Delhi en komen op 26

november via Mumbai terug.

Plaatsen welke wij willen bezoeken zijn Delhi-Jaipur-Amritsar met de trein(kunnen wij treintickets in Delhi kopen)?

Daarna Goa,vliegen van Delhi, dit moeten we nog uitzoeken.

Banglore en Cochin en dan dan heb ik een vriendin die graag van Trivandrum naar Male wil, ik weet niet hoe ze haar vliegticket

naar Malediven moet boeken, kan iemand ons helpen.

Vast bedankt, vriendelijke groeten Marlène