reisorganisaties

• Cjom

Mijn tip: overwin misschien wat koudwatervrees en ga gewoon lekker zelfstandig, zonder reisorganisatie. Goedkoper, je hebt meer vrijheid en het is in India gewoon prima te doen.

• theo

Dank voor de tip, Cjom.

Nou moet ik zeggen, ik heb noot anders gedaan, dan m'n eigen gang gang en ik prijs me altijd diep gelukkig als ik per ongeluk zo'n groep tegekom.

Alleen ernaar kijken houd ik maar luttle seconden vol. :(:D:D:D

• theo

Hé, krijg nou wat, de lachebekjes zijn geel geworden. :D niet gek. ;)

• Nestor-F

Nou Theo, niet helemaal juist, ik heb ook vaak diep ongelukkige alleengaande reizigers gezien en gesproken. Geld op omdat alles toch veel duurder is dan vooraf ingeschat, ziek geweest, vervoer wat maar niet soepel ging en verschrikkelijke hotelkamers. Ikzelf heb in de afgelopen 30 tal jaren alle vormen van reizen beoefend in voornamelijk Azië en kan duidelijk stellen dat zelfstandig reizen over een langere periode maar voor weinigen is weggelegd. India en Nepal zijn hierin gunstiger dan de rest van Azië. Dus: groepsreizen zijn zo gek nog niet. De periode ligt vast, de kosten liggen vast, de reisroute is bekend, alle vervoer is voor je geregeld en je weet je verzekerd dat als er wat gebeurd er een organisatie achter je staat. En last but no least, je bent VRIJ OM TE GAAN EN STAAN tussen aankomst en vertrek in een plaats, dus volkomen gelijk aan een individueel reiziger. Nadeel is dat als je ergens wat langer wilt blijven dit niet kan, de groep gaat verder. Je bent natuurlijk vrij binnen een groep, de suggestie dat je als groep ergens heen gaat (moet) is volkomen onzin, je bepaald zelf wat je doet.

De kosten liggen vrijwel op het zelfde niveau. Als je een zelfde klasse van hotels die reisorganisaties hanteren als individueel reiziger ook wilt bereiken ben je vrijwel altijd meer geld kwijt. Immers, de organisaties huren vele tientallen kamers over een lange periode in wat een forse korting opleverd. Dat bereik je nimmer als eenling.

Ik heb natuurlijk ook wel enkele reizigers ontmoet die het geweldig naar hun zin hadden maar deze figuren reisden over vele maanden tot jaren.

• theo

Nestor-F schreef:

>

> Nou Theo, niet helemaal juist,

Leuk Nestor, deze reactie. :-)

Of ik het juist heb of niet, dat is mij wel duidelijk, want ik spreek natuurlijk alleen voor mezelf, en ik ervaar 't zo.

De grote massa doet graag anders, dat is me wel bekend. :D

Dolblij ben ik vaak dat ik daar niet bij hoor.;)

> ik heb ook vaak diep

> ongelukkige alleengaande reizigers gezien en gesproken. Geld

> op omdat alles toch veel duurder is dan vooraf ingeschat,

Ja, je hebt altijd mensen die niet kunnen inschatten hoeveel geld ze gaan gebruiken of ook in India hun gat in de hand hebben. ;-) Ik had altijd geld over, heel veel zelf, maar ja als je met €1 per dag rond kan komen, dan is dat wel logisch.

> ziek geweest,

Als je ziek bent en alleen reist: What is the problem?

In India heb ik altijd chronische diaree, 1x was het zo erg dat ik naar huis gegaan ben. In Afrika kreeg ik malaria tropica, middernacht uit de rimboe naar een ziekehuisje gebracht, daar aan de kinine en waarempel ik leef nog.

Ja als je daar bang voor bent, dan ga je lekker in een reisgezelschap?!

Dat helpt, nietwaar?!

> vervoer wat maar niet soepel ging

Wel zo leuk als het niet zo is, alle tijd man, :):)

De ongelukken, je vergeet ze nooit.

> verschrikkelijke hotelkamers

De meest geweldige herinnering aan juist die kamers, ratten die heel lief zijn, kakkerlaken die snachts op bezoek komen, etc. :D

> Ikzelf heb in de afgelopen 30

> tal jaren alle vormen van reizen beoefend in voornamelijk

> Azië en kan duidelijk stellen dat zelfstandig reizen over een

> langere periode maar voor weinigen is weggelegd.

Je moet ervan houden. Ik was in Rusland Siberie, Mongolie, China, Indonsie, India, Nepal, Israel, Egypte, bijelkaar 2½ jaar. Maar na bv 1 jaar Indiaase steden wil je wel eens wat anders. ;)

> India en Nepal zijn hierin gunstiger dan de rest van Azië.

Nepal wel is geweldig, zeker in de bergen, India vond ik minder gunstig dan bv Indonesië.

Dus:

> groepsreizen zijn zo gek nog niet.

Helamaal mee eens, maar niet voor mij.

> De periode ligt vast,

Als ik dat weet bbrrrrr, ik moet er niet aan denken, vrijheid blijheid, dan wanneer het mij uitkomt of zo de situatie het wil en niet een rooster, juist blij dat ik die in NL kan laten. :D

> kosten liggen vast,

Een groot nadeel is dat, je hebt nooit iets over om een talentvolle student een opleiding te geven.

> de reisroute is bekend,

zaai, (erg leuk programma;-)

> alle vervoer is voor je geregeld

Zelf als ik allen reis krijg ik dat voor elkaar.

> en je weet je verzekerd dat als er wat

> gebeurd er een organisatie achter je staat.

Wat zou die voor mij moeten doen wat ikzelf niet kan?

> En last but no

> least, je bent VRIJ OM TE GAAN EN STAAN tussen aankomst en

> vertrek in een plaats, dus volkomen gelijk aan een

> individueel reiziger.

Kijk eens aan, toch nog wat ik wil :):)

> Nadeel is dat als je ergens wat langer

> wilt blijven dit niet kan, de groep gaat verder.

Ja.

> Je bent natuurlijk vrij binnen een groep, de suggestie dat je als

> groep ergens heen gaat (moet) is volkomen onzin, je bepaald

> zelf wat je doet.

Oh, is dat zo? Zo.

> De kosten liggen vrijwel op het zelfde niveau.

Idem, is dat zo? Zo.

> Als je een zelfde klasse van hotels die reisorganisaties hanteren als

> individueel reiziger ook wilt bereiken ben je vrijwel altijd

> meer geld kwijt. Immers, de organisaties huren vele

> tientallen kamers over een lange periode in wat een forse

> korting opleverd.

En die organisatie doet dat verder gratis, voor Aziatische tarieven?

aan mij mogen ze best wat meer verdienen, maar een eenvoudig verblijf is voor mij prima.

> Dat bereik je nimmer als eenling.

Is ook niet mijn wens noch bedoeling.

> Ik heb natuurlijk ook wel enkele reizigers ontmoet die het

> geweldig naar hun zin hadden maar deze figuren reisden over

> vele maanden tot jaren.

Daar heb ik een poosje bij gehoord. Maar wat doe ik nu, ik ga gewoon terug naar mijn favoriete plekken, en weet daar alles. En ik ben erg gelukkig.

Voor elk wat wils natuurlijk, ik geef alleen MIJN mening, natuurlijk.

En ik ben één van die uitzonderingen op de regel.

Alle lof voor de reisorganisaties die zich inzetten om mensen een prettige reis te bezorgen.

Groetjes, Theo.

• Tom

Een lofzang voor de georganiseerde reis, maar niet helemaal juist voorgesteld.

Als je 3-4 weken wil gaan, veel wil zien, het hele land nog niet kent, en je het handig vind dat bovendien het meeste reeds voor je geregeld is, dan is een georganiseerde reis misschien wel wat voor je.

Maar wat als je langer wil?

Of als je het leuk vind je eigen plan te trekken?

Laten we wel wezen, je bent vrij om te gaan en te staan waar je wil??, ja, maar dan zou je evt dus de georganiseerde reis groep moeten verlaten, en dat is juist niet de bedoeling, want dan moet je alles alsnog zelf gaan regelen.

De kosten zijn ook een punt, voor 1800 euro kan je een 24 daagse reis boeken.

Ik ga zelf, en de vorige keer was in voor 4 maanden precies dat bedrag kwijt, inclusief ticket, visum, telefoonkosten en dingetjes daar gekocht. Erg veel ging op aan bier, en eten, dat betaal je extra bij een georganiseerde reis, dus een koopje is het echt niet.

En ja, ongelukkige reizigers kom je overal tegen, want iedereen zit wel eens in de put, of ze nu individueel reizen, of alleen. En er zijn ook groepsreis mensen die erg ongelukkig zijn, en zich de hele tijd opwinden over de groep, of enkele mensen eruit, bijv de leukste wokkel uit de groep wil niet met je naar bed, of erger nog, hij of zei doet het met de reisleider of de meest sullige uit de groep. Over frustraties gesproken. En dan heb je maar 3 weken, zit je je daarom druk te maken.

• theo

Dat laatste stukje, Tom, ik lig echt in een deuk. :D

Nog een reden om je eigen keus te maken, wat een toestanden heb je dan met zo'n groep. :D

Ps onze vrijwilligers zijn voor 4 maanden klaar met €1600 in Nepal, excl bier.

www.ontwikkelingswerktheokiewiet.nl

• erik

Ja, ergernissen kunnen er genoeg zijn :) Maar ik heb ze ook in groepen gehad die eerst de reis meededen en na afloop nog een tijdje zelf gingen rondkijken. Geacclimatiseerd, zonder stress wat highlights gezien en dan nog even zelf op avontuur.

Maar het kan mis gaan inderdaad. Ik heb 1 reis gehad dat ik echt de knop om moest zetten en denken: ik krijg hier voor betaald, ik maak het leuk voor de positief ingestelde mensen en die paar anderen bekijken het maar. Was een vreemde reis, de enige ooit dat ik op Schiphol bepaalde mesnen niet eens dag heb gezegd.

Maar eigenlijk waren al mijn andere reizen erg gezellig, dit was echt een uitzondering.

• theo

Leuk vak Erik, je krijgt mijn vriendin Annemarie Teuben erbij.

Zij heeft zoveel gereisd dat ze nu ook reisleidster is geworden, bij een van de bekende organisaties.

• Frank

Aan de beide formules zijn voor- en nadelen.

Groepsreizen zijn uitermate geschikt voor de meeste personen die minder taalvaardig zijn, of willen steunen op een organisatie, die misschien prefereren van in gezelfschap te reizen, die niet zo veel tijd hebben …

Wie zeer veel tijd heeft kan alles natuurlijk individueel doen en dan heb je effectief de vrijheid die je wil. Maar je kan nooit zo veel doen op korte tijd als wanneer je in groep reist.

Ik geef de voorkeur aan de vrijheid van individueel reizen en het comfort van een organisatie, maar langer dan 2.5 weken mag ik niet reizen (werk). Ik stippel daarom zelf mijn reis uit en zoek dan ter plekke een touroperator die er voor zorgt dat dit uitgevoerd wordt. En aanpassingen ter plekke zijn steeds mogelijk. Dit is een ideale formule omdat je al doet en laat waar je zin in hebt en toch kan je op korte tijd heel veel doen. Nadelen aan deze formule: geen.

Groeten,

Frank