reisorganisaties

• Cali

Hallo,

Wij willen in september of oktober dit jaar naar Rajastan. We twijfelen over met welke organisatie. Opties zijn shoestring, djoser en baobab. Wie heeft ervaringen met deze organisaties? Ik lees van djoser nog al eens de woordne betuttelend, verplicht een dagboek bijhouden enzo? Baobab ken ik helemaal niet. Shoestring zouden we in februari al mee gaan, maar die reis werd gecanceld vanwege te weinig aanmeldingen. Achteraf gezien logisch, als ze iedere week willen gaan, zul je niet al die weken volgeboekt krijgen natuurlijk :S Ik heb bij hen een beetje een vervelend gevoel. Voor februari waren we met vier mensen en dat was te weinig, nu staat er een reis op in november met drie mensen en dat is al genoeg om de reis definitief te maken. Toch een vervelende bijsmaak…

Of hebben jullie nog tips voor andere, misschien wat minder bekende reisorganisaties? (zitten we trouwens in september al goed wat de regen betreft, of is het dan nog wel regenperiode daar?)

Alvast bedankt voor de reacties!

• Ineke M

Oktober en november zijn populaire maanden om naar Rajasthan te gaan. Als Shoestring nu al 3 aanmeldingen heeft kan ik me voorstellen dat deze reis ook definitief doorgaat (waarschijnlijk straks volgeboekt). Bij alle reisorganisaties kan het voorkomen dat een reis niet doorgaan als er te weinig deelnemers zijn.

Zelf ben heb ik (jaren geleden) met alle 3 de organisaties gereisd. Niet echt te vergelijken, omdat er b.v. een reis naar Tibet bij zat (Baobab). Maar goed, als ik ze dan naast elkaar leg, zijn ze allemaal goed, laten je allemaal vrij, etc.

Djoser ging echt alleen van A naar B zonder omwegen. Met name bij Baobab vond ik het vervelend dat ze het hele alfabeth langs gingen om nog weer naar een klooster te gaan en de reisdagen daardoor veel langer werden als noodzakelijk. Kan meespelen dat dit in Tibet was. Ik weet dus niet of ze dat in India ook zo doen.

Het ‘verplichte’ dagboek bij Djoser valt nog al mee (althans 12 jaar geleden). Mijn man zag dat helemaal niet zitten en heeft het niet gedaan. Aan de andere kant, met een groep van 20 man hoeft je maar 1 of 2 verslagen te maken en het is een leuk naslag werk (kan b.v. nu nog opzoeken in welk hotel we hebben gezeten).

Bij Shoestring was een ‘groepsgevoel’, waar wij niet aan meededen (tenzij we er echt niet onderuit konden). Of dat nou aan Shoestring of de groep lag weet ik niet, maar van mij hoeft dat niet zo. Verder was alles prima geregeld net als bij de andere 2 organisaties

Kortom: kijk vooral naar de route!

Overigens kun je India heel erg goed zelfstandig doen. Is een stuk rustiger, je hebt geen last van een groep en kan je eigen tempo volgen. Gewoon een ticket boeken en de hotels via internet. Je kan een auto met chauffeur huren (zie de site van Rob) die de hele route bij je blijft. Zelf blijf ik meestal langer in 1 plaats en regel dan een taxi naar het volgende hotel.

succes,

Ineke

• Nestor-F

Er zijn een behoorlijk aantal organisaties die reizen naar India organiseren. Elk heeft zijn voor en nadelen en prijzen.

De meest “gangbare” zijn:

Shoestring, een goede organisatie met veel vrijheid voor de reizigers. Ken deze organisatie vanaf het begin. Ken persoonlijk een aantal mensen en zeer positieve ervaringen met reizen.

Koning Aap, evenzo als Shoestring, maar er gaan meer reizigers “kouwe kak” mee mee. Geeft soms wat strubbelingen. Ook reiservaring mee opgedaan, ervaring: uitstekend.

Baobab. Goede organisatie, ken persoonlijk een aantal reisbegeleiders en sta in voor hun betrokkenheid.

Summum, de “moeder” van Shoestring, iets duurder maar gerieflijker.

Djoser, grote organisatie die zich richt op de onervaren reiziger. 1x mee mee geweest, een tweede maal is onwaarschijnlijk, zeer betuttelend, er worden “trips”georganiseerd waarvan verwacht wordt dat je meegaat, NEE dus. Na 5x Delhi eerder heb ik geen rondrit Delhi nodig. En het dagboek, voor mij nee, ik heb geen groepsgevoel.

Dit zijn de grootste spelers op de reizen naar India.

Buiten deze zijn er nog:

Krasl

NRV Holiday

Becking Tours

Fox

SNP

Kuoni

Hotels.com

Travel XS

Couples only

Bex.nl

India online

Vamonos

VNC Asia Travel

Passaat

Bex

HT Wandelreizen

En nog een redelijk groot aantal die te vinden zijn via GOOGLE!

Van belang voor India is de periode waarin je gaat en naar welk deel. Vergis je niet, India is groot, heel groot, eigenlijk wel een werelddeel opzich. En dus ook met de nodige klimaatverschillen en bevolkingseigenschappen.

• erik

“Summum, de ”moeder“ van Shoestring, iets duurder maar gerieflijker.”

De moeder was Sawadee, daar liepen mensen weg die Summum en Shoestring hebben opgericht. Die zijn nu ok weer weg, de oprichter van Shoestring is nu de directeur van Koning Aap.

En ik snap dat een organisatie nu al aan kan geven dat een reis met drie mensen doorgaat. Er zullen er bij komen, dat weten ze, en in die periode is er ongetwijfeld een reisleider in India. In februari wellicht niet en dan loont het niet voor 4 mensen een ticket voor een reisleidr te betalen.

En er vallen veel reizen uit hoor, bij organisaties. De ex- eigenaar van Summum vertelde me dat ze in het eerste seizoen blij waren als er van alle reizen in de folder eentje per jaar door ging…..

O ja, je vraag. Ik zou ook naar de route kijken, misschien net ergens een vrije dag waar jij dat graag wilt. Verder ontloopt het elkaar niet zo heel veel en kan je, als je wilt, toch wel je eigen gang gaan.

• Ger

Je verwijst naar een site van Rob. Ik zoek voor de periode juli/aug een auto met chauffeur. Ik begrijp dat Rob hier ervaring mee heeft. Wat is de site van Rob

Alvast bedankt voor je reactie

• Ineke M

Er zal vast een makkelijker weg zijn, maar ik ga via de startpagina:

- hotels in India (van Robert)

- autoverhuur

groetjes,

Ineke

• PeterB

http://www.xs4all.nl/~devarosa/index.shtml

• John

Djoser zou ik proberen te mijden.

Erg kleuterachtig hoor!

De reisleiders die ik heb meegemaakt waren voornamelijk uit op eigen gewin,

zowel in winkels als in restaurants.

Baobab is naar mijn mening iets minder commercieel.

Djoser is uit zijn jasje gegroeid en kan de beloften niet meer waarmaken.