Route

• Tom

Het kan. De kritiek dat je niets meemaakt van het leven daar is niet helemaal terecht, want travelling is half the fun, zeggen ze wel eens. Er zijn ook mensen die vinden, travelling is most of the fun.

Maar het is wel krap, en om dit te doen zal je de meeste reizen vooraf moeten boeken. Ik zou beginnen met de lhasa tour te boeken, doe je dit niet, en kom je in KTM aan om er dan achter te komen dat de eerstvolgende beschikbare dag 3 dagen later is, dan loop je al vast.

Heb je eenmaal die tour vast, dan de rest uitpuzzelen. Dus een aansluitend vliegticket Lhasa-ktm-Delhi, en een passende trein van Agra naar Varanasie.

Blijft wel dat je een staking kan treffen, of een kapotte bus, of dat je een dagje ziek bent en niet reizen kan. Maar als alles meezit, heb je het toch maar mooi gedaan.

• Bob

8 dagen Tibet zou ongeveer zo kunnen:

dag 1: reizen (Kathmandu - grens Tibet)

dag 2: reizen (grens Tibet - Shigatse)

dag 3: Shitgatse

dag 4: reizen + Gyantse (halve dag)

dag 5: reizen (Gyantse - Lhasa)

dag 6: Lhasa

dag 7: Lhasa

dag 8: terugvliegen naar Kathmandu

Dat is dus meer dan de helft reizen (hele dagen in de bus/landcruiser). Het is maar wat je leuk vindt om te doen… Plus dan heb je maar 2 dagen in Lhasa en de eerste dagen kun je bijna niets omdat je moet wennen aan de hoogte (koppijn + buiten adem).

• Bob

Het kan, als je nergens langer dan halve of hele dag wil blijven en hele dagen in de bus wil zitten, soms meerdere dagen achter elkaar. Qua logistiek zal het best kunnen, of het zinnig is is een tweede.

• Tom

Hier heb je gelijk, je hebt last van de hoogte in Lhasa.

Omdat San welhaast “rechtstreeks” van de laagten komt, en het feit dat er zo'n 10 dagen continue reizen aan vooraf zijn gegaan, dus vrijwel zeker ook uitgeput zal zijn, is dit alles misschien toch wat over the top.

• Sanne

Nou, bedankt voor jullie reacties. Zet me wel aan het denken!

Ik ga er gewoon heen en zie daar wel waar het schip strandt ;)

• Sundri

Jij wilt dus reizen als een Japanner. Pas als je thuis komt, weet je wat je hebt gezien. Traveling through the lens… Ik vind dat een afrader om meer dan 1 reden.

Ik heb het meegemaakt dat m'n reisbus in de Himalaya's in een greppel terecht kwam, de bus was gekanteld. Gelukkig waren er geen gewonden. Dan is het wachten op passerend vervoer, dat je bereid is om je mee te nemen. Met een bus vol mensen kan dat behoorlijk wat tijd kosten.

Verder zul je nauwelijks contacten kunnen leggen met de lokale bevolking en dat is heel jammer, want dat is juist in dit soort landen meer dan de helft van de pret.

• Sundri

Nog een aanvulling: reizen in de Himalaya's is behoorlijk vermoeiend! Hobbel bobbel wegen. Je denkt te gaan slapen als het donker is, totdat je gelanceerd wordt vanwege de volgende bobbel in de weg of vanwege de haarspeldbochten. Volgens mij ben jij na die maand gebroken, als je het al volhoudt. Ter illustratie lees het verhaal van Shirley.

• Tony

Zoals velen al aangeven is de tijd erg kort. Echter kun je vanuit Nepal alleen georganiseerd Tibet in. Tevens heb je in Tibet minimaal 3 volle reisdagen zonder stop nodig om in Lhasa te komen. Verder heb je geen trekkings in Tibet behalve Mount Kailash. Dus zou ik een trekking in Nepal maken. Houd ook rekening met hoogteziekte. Veel succes maar wel een afrader.

Tony

• herna

Volgens de krant The Hindu gaat vanaf 10 maart de grens van India naar Nepal dicht. Vanwege de verkiezingen in Nepal op 10 april.

Bron: www.nepal.pagina.nl. onder de kop: nieuws.

• Bob

Er zijn in Tibet meer trektochten te doen dan alleen Mt Kailash.