Route

• San

Hoi,

Ik hoor graag jullie mening/tips omtrent de route die ik wil afleggen van India naar Tibet. Ik heb een maand de tijd.

Vanuit Delhi eerst naar Agra en door naar Varanasi. Iemand enig idee hoe lang de (trein)rit duurt van Agra naar Varanasi?

Vanuit Varanasi richting het noorden: Nepal. Lijkt mij handig om eerst naar Chitwan te gaan. Is dit ook haalbaar? Is een tussenstop tussen Varanasi en Chitwan een idee en waar kan ik het beste de grens dan over gaan?

Na Chitwan richting Kathmandu. Kan iemand me vertellen hoelang ik hier ongeveer over zal doen?

Na Kathmandu is het de bedoeling verder naar boven te trekken en ondertussen nog wat plaatsen aan te doen. Liefst de wat minder toeristische plekken, om uiteindelijk in Tibet (Lhasa) aan te komen. Vanuit Lhasa terugvliegen naar Delhi (Welke maatschappijen bieden goedkope vluchten?)

Heeft iemand ervaring met liften in deze landen? Lijkt me gaaf om eens mee te maken namelijk, maar of het ook veilig genoeg is?

Bedankt vast!

• Bob

Een maand voor India, Nepal en Tibet?? Lijkt me erg krap, zo niet ondoenlijk tenzij je overal langs wil racen.

In je plannen noem je ook niets van Tibet, behalve eindigen in Lhasa. Weet je wel hoe groot Tibet is en hoeveel daar te zien is? Het is niet een klein bergstaatje zoals veel mensen denken.

Ik zou zeggen, hou het bij India en Nepal. Dat is genoeg voor een maand. Zeker met de dingen die je allemaal opnoemt. Overigens, je kunt niet terugvliegen van Lhasa naar Delhi. Dat zou via Kathmandu moeten.

• San

Ja, een maand voor deze drie landen inderdaad.

Eh ik hou van racen ;)

Zonder gekheid; mijn vraag is welke plaatsen ik kan aandoen tijdens de rit naar Lhasa. Natuurlijk zal het niet enkel bij deze plek blijven.

Terugvliegen dus alleen van Kath. Goed dat ik dat weet!

• Sundri

Bob heeft gelijk… Een maand is niets in deze landen. Ik zou me beperken tot 1 land per keer, maar India gecombineerd met Nepal zal ook wel gaan. Dan moet je wel redelijk haasten.

In deze landen lift niemand (behalve met Pekingexpress en een filmploeg achter je aan)! Liften is ook niet logisch en niet nodig gezien de spotprijzen waarvoor je kunt reizen en de talloze wijzen van vervoer. Vooral vliegtuig, trein, taxi, expressbus of reisbus en lokale bus. Fietsen is ook een mogelijkheid, voor vanaf Rs 2.000 koop je al een nieuwe.

Bedenk dat de gemiddelde reistijd per OV zo'n 35 km per uur bedraagt. Je doet over dezelfde afstand er dus 3 tot 4 keer langer over dan in Europa. Verder moet je rekening houden met benodigde tijd om tickets te regelen voor b.v. vliegtuig, reisbus of trein. Je kunt niet altijd dezelfde dag al op de trein. Wel kun je direct op een lokale of expressbus springen; zeer geschikt voor een beperkte afstand, b.v. van een stad naar de volgende stad.

• Sanne

Dank voor jullie reacties.

Aangezien ik al een groot gedeelte van India heb gezien beperk in het verblijf daar bewust, zodat er meer tijd is voor de overige landen.

Maar ik vrees dat ik op de verkeerde prikpagina mijn vraag stel dan.

• Bob

Als je toch perse alle 3 de landen wil aandoen, zou ik je geen advies kunnen geven. Behalve doe het niet, beperk je tot 1 of 2. Ik kan me niet indenken wat het voor nut heeft door deze 3 landen te “racen” in een maand. Gezien de moeite die het kost je te verplaatsen in met name Nepal en Tibet, zul je bijna alleen maar in de bus of landcruiser zitten te hobbelen. Je zult nagenoeg geen tijd hebben iets te bezichtigen. En je wilde zelfs nog een safari in Chitwan gaan doen?!

Die 35km/u van Sundri is niet overdreven! Ik heb tochten gemaakt in Nepal en Bhutan per auto en bus. De *gemiddelde* snelheid lag op 30km/u. Het is niet zo dat je soms zo langzaam rijdt, nee heel de dag. Waar je in Nederland een uur of 2-3 over doet, doe je daar een hele dag over. In Nepal heb ik stukken gehad met de bus waar de snelheid 10km/u was. 5 uur hobbelen over een stuk van 50km.

Veel plezier! ;)

• Sanne

Ik snap jullie punt wel, maar zie het probleem echt minder in dan jullie. Ik reis veel en heb nooit anders gedaan.. Ik hb 4 weken de tijd en zal niet langer dan een week in India blijven; betekent dus dat ik 3 weken overhoud voor Nepal en Tibet. In Chitwan hoef ik niet meer dan een dag of 4 te zitten en op andere plekken ben ik ook nooit langer dan 3 dagen.Tenminste, zo is mijn ervaringNatuurlijk wil ik wel een trekking doen ook van een aantal dagen, in Tibet en dit lijkt me toch ook redelijk haalbaa.. Ik heb een rugzak op mijn rug en houd er niet van om ergens lang te blijven hangen. Natuurlijk besef ik me dat de afstanden en wegen niet vergelijkbaar zijn met Europese omstandigheden. Toch vraag ik me af wat er mis is met Nepal en Tibet in 3 weken tijd. Ik ken zelfs mensen die er een soortgelijke periode voor uittrokken.

Ondanks dit waardeer ik jullie mening uiteraard!

• Shirley de Munnik

Van Delhi naar Varanasi zou ik zo´n 4 dagen voor rekenen. Als je over land naar Nepal wilt, zou ik niet via Chitwan gaan maar rechtsstreeks naar Kathmandu vanaf Gorakpur Met de bus. Daar doe je 2 dagen over, overnachting bij Sunauli. In Kathmandu kun je dan een Tibet tour laten regelen (+/- € 350,-). Tibet mag je niet in je eentje in, alleen in groepsverband. Zo´n tour duurt 8 dagen. Je gaat met een bus naar de grens, de welbekende friendship bridge en van daar uit ga je met jeeps verder. Je stopt onderweg in allerlei plaatsjes, zoals Xiatse en Lhasa is de eindbestemming, waar je dan nog 2 dagen over hebt van de 8. In die 2 dagen kun je van daar uit een terugticket boeken Lhasa/Kathmandu (+/- € 200,-).

Heb je nog een paar dagen over voor Kathmandu en kun je misschien nog met de bus naar Pokhara (ook dat ritje moet je een uur of 6 voor rekenen).

• Shirley de Munnik

Maar als je via India invliegt, moet je waarschijnlijk ook via India terug naar huis? Dat moet je dan ook nog incalculeren!

• Ineke M

Ik ken ook mensen dit soort reizen in zo'n tijd hebben gedaan……en die hebben dus niets ‘gezien’. O ja, ze kunnen heel veel plaatsten opnoemen waar ze ‘geweest’ zijn, dus als het je daar om gaat???

Vraag is of je echt het land wil zien en echte belangstelling voor het land hebt, of dat je in heel veel plaatsten wilt zijn geweest. Begrijp me goed, als dat jou keus is, dan is dat prima, maar dan ben je inderdaad denk ik op het verkeerde prikbord!

Ineke