omkoopgeld

• Khan

theo schreef:

>

> Zal ik eens een boekje opendoen, daarover?

>

> (Niet lam schrikken als je ja zegt! :()

Theo, liever niet ;-)

(Anders wind ik me weer teveel op…)

• KeesS

Kan iemand mij een stuk of wat van die biljetten leveren? Ik maak de tegenwaarde over naar een goed project. Plus bonus.

• danu

hmhm, heb al vaker gezegd heb een ding tussen mijn benen hangen (soms, staat hij). dus ja wat zal ik dan zijn???????????? :-) :-)

• theo

Of vervalsen met een goed copieerapparaat. :)

• theo

Jij wenst ik draai (niet).

Ik lees zulke verschikkelijke dingen uit die sector www.updaid.nl

Dat ik al heel wat aan kan.

Maar soms gil ik het nog uit; al die emotieicoontjes schieten dan nog schomelijk tekort. :(

Ongehuwde moeders in India worden van alle kanten onder druk gezet om hun baby's voor adoptie af te staan. Soms beseffen ze niet eens dat ze hun kind voorgoed kwijt raken.

Dat ontdekte de Nijmeegse antropologe Pien Bos bij haar promotieonderzoek in de deelstaat Tamil Nadu.

Volgens haar is de belevingswereld van de ‘afstandmoeders’ nog nooit onderzocht.

Binnen de adoptiewerled worden bepaalde standaardverhalen gepresenteerd. Zo zou de meerderheid van de Indiaase kinderen afkomstig zijn van ongehuwde moeders. Ongetrouwd zwanger raken bezorgt meisjes en hun familie een ondraaglijk stigma, zo heet het. Afstand doen zou voor alle betrokkenen de enige kans op een menswaardig betaan zijn.

maar eenmaal in Tamil Nadu, kwam Pien Bos voor verrassingen te staan. Het klopte dat ongehuwde moeders het moeilijk hebben, maar toch bleek de meerderheid van de adoptiekindjes afkomstig van getrouwde stellen. Daarmaast ontdekte ze dat opvanginstellingen voor ongetrouwde zwangere meisjes aan adoptiebemiddeling doen. Hier halen die instelllingen inkomsten uit.

Bos signaleerde dat onder medewerkers van die opvanginstellingen een strenge ‘middenklasse huwelijkscode’ heerst. Waaronder de overtuiging dat afstand doen voor ongehuwde moeders het enige redmiddel is. Zelden krijgen de moeders afgewogen advies en gelden er scherpe procedurele deadlines. Kwetsbaar als ze zijn, belanden ongetrouwde moeders in een fuik. Razendsnel moeten ze beslissen: tekenen voor weggeven of niet? Bos bepleit een minder formeel-justitiele benadering van adoptie, met meer aandacht voor de ervaringswereld van afstandsmoeders. ''En financiële verleidingen moeten worden weggenomen. Misschien kan Nederland goede begeleiding voor afstandsmoeders en hun familie stimuleren, bijvoorbeeld via progressieve vrouwenorganisaties in India."

Once a mother, CIDIN, Radboud Universiteit Nijmegen.

Zo gaat 't, kinderen kopen, dus.

Goed te doen, Khan, of niet?

• Khan

Ha Theo, ik onderdruk mijn woede maar…

• theo

je weet ‘t, dat is niet gezond en dan komt ’t er later toch uit, misschien wel heer raar?

• Khan

OK, daar gaat die dan: @@@%%%%$$##@@@*&&%^^%$@@!!!!!!!!!!!

;-)