omkoopgeld

• erik

Dit kwam ik zojuist tegen. Een NGO, Fifth Pillar India, heeft deze biljetten vorig jaar laten drukken. Wanneer er ergens om smeergeld werd gevraagd kunnen ze dit 0 rupee biljet krijgen. Mooie vondst!

Het verhaal: http://www.rtiindia.org/forum/1362-pay-zero-bribe-re-0-0-note.html

• Rob

Erik,

Mooie vondst.

Hoeveel toeristen trappen daar de komende tijd bij het krijgen van wisselgeld in denk je?

Rob

• danu

smeergeld is wereldwijd “probleem”.

ook in NL. alleen veel minder “zichtbaar”.

de marokkanen kunnen er over meespreken.

20 jaar geleden waren het de surinamers en turken.

en daarvoor de Molukkers / chinezen

vandaag de dag de polen.

wie is het “morgen”???

• p.rospere

Danu “hapt” wel altijd heel erg fel als Iemand iets verkeerd over India zegt. Maar hij heeft zeker gelijk als hij zegt dat smeergeld een wereld wijd probleem is, maar ik vind het in India toch wel zeeeer weidverbreid, en gecaccepteerd!!! Over acceptatie gesproken ik ken persoonlijk 2 personen die in tamil nadu wel heeeeeeel rijk geworden zijn, door tsunamie gelden en als ik rijk bedoel, bedoel ik euro rijk!!! Iedereen weet het maar niemand doet er iets aan ,( goeie politieke partij, goeie kaste enz enz). Dit zou in nederland niet mogelijk. Trouwens smeergeld ik maak me er ook schuldig aan , ik werd vorige week gestopt door de politie, ik reed zonder valhelm, de politie gaf mij de keus een bon en 1000 thaibath betalen, geen bon 300 thai bath, wat denk je dat ik gedaan heb!!!!

• Khan

p.rospere schreef:

> Over

> acceptatie gesproken ik ken persoonlijk 2 personen die in

> tamil nadu wel heeeeeeel rijk geworden zijn, door tsunamie

> gelden en als ik rijk bedoel, bedoel ik euro rijk!!!

Niets is zo goede handel als hulpverleningshandel…

Een paar maanden geleden kreeg een Belgische dame die in India woont een hoop poen voor een “uniek project” in TN: een school en een weeshuis.

Er zijn zo veel “weeshuizen” in India dat je je afvraagt wat er toch met die ouders gebeurt… Wat niemand verteld is dat het allergrootste deel van die kinderen in dat soort instellingen helemaal geen (half)wees zijn. Het is zeer goede handel. Hoe het precies werkt ben ik nog steeds niet achter, maar ik heb wat huizen gezien van "directors' waar je van achterover slaat. ;-)

• Tunne

Je moet je je daar bijna wel schuldig aan maken in India. Ik doe het liever ook niet, maar ben in Andrha Pradesh een dorp aan het bouwen voor 11 gezinnen. ALs je daar bij het gemeentehuis komt en iets voor elkaar wil krijgen moet je wel geld geven anders ondertekenen ze helemaal niets.

Door er aan mee te werken hou je het in stand dat weet ik, maar als je niets geeft dan heb je over tien jaar nog geen papieren ondertekend.

Groeten

• Khan

Tunne schreef:

>

> Je moet je je daar bijna wel schuldig aan maken in India. Ik

> doe het liever ook niet, maar ben in Andrha Pradesh een dorp

> aan het bouwen voor 11 gezinnen. ALs je daar bij het

> gemeentehuis komt en iets voor elkaar wil krijgen moet je wel

> geld geven anders ondertekenen ze helemaal niets.

>

Dat staat internationaal bekend als de 'informal fee". In een hoop regelingen zijn trouwens de formal fees belachelijk laag. Hetzelfde geldt voor het salaris van de ambtenaar. Je zou een informal fee dus kunnen beschouwen als een soort van privatisering van de lonen van ambtenaren.

Op een veel subtielere wijze zie je dit trouwens ook in landen die goed scoren op he gebied van de betrouwbaarheid van de overheid. Maar dan werkt het niet direct, maar bijv. dat je voor een bouwvergunning een tekening nodig hebt van een architect die je door de gemeenteambtenaar wordt “geadviseerd”. Neem je een andere architect dan loopt het proeces veel stroever.

• Rob

Prosper,

Ik heb altijd gedacht dat Danu een “zij” was, of heb ik het mis Danu?

Rob

• theo

Leuk biljet zo. :)

• theo

Zal ik eens een boekje opendoen, daarover?

(Niet lam schrikken als je ja zegt! :()