ladakh

• yvonne

Ik wil eind juni naar Dehli vliegen en dan vrij snel erna naar Ladakh, Leh.

Dacht aan bus/jeep op de heenreis en evt terug vliegen.

Ik heb niet enorm lang (4 weken) en wil redelijk op tijd terug zijn in Dehli om niet mijn terugvlucht vanuit Dehli te missen.

Als ik direct bij aankomst in Leh een ticket wil kopen voor de terugvlucht (heeft iemand een indicatie van de prijs?) is er dan risico dat er geen plekken meer zijn omdat het hoogseizoen is? En mocht dat zo zijn, is een plekje in een bus/jeep wel altijd te krijgen, als ik een ruime marge neem??

Nog tips waar te boeken, zowel in Dehli als Leh?

Alvast bedankt,

Yvonne

• Bob

Absoluut vantevoren boeken! De vluchten Leh-Delhi zijn vrijwel altijd al lang vantevoren vol geboekt. Waarom zou je pas in Leh willen boeken? Je terugvlucht vanuit Delhi ligt toch vast? Dan weet je wanneer je weer in Delhi moet zijn. Het zijn maar kleine vliegtuigen waar mee gevlogen wordt, die zitten snel vol.

De prijs is ongeveer 75 euro, in ieder geval toen ik vloog. Je kunt online boeken via de websites van de Indiase maatschappijen die van en naar Leh vliegen, zoals Jet Airways of Indian Airlines.

Terug rijden zal altijd wel kunnen, denk ik. Er zitten genoeg reisburo's in Leh die geld willen verdienen.

• Sundri

Handig is om je vlucht te boeken via www.makemytrip.com. Dat is een Indiase boekingssite en die toont de vluchten van verschillende maatschappijen. Je kunt er ook met de NL credit card betalen. Dat heb ik twee maanden geleden zelf nog gedaan. De vlucht had ik in no time geboekt.

• yvonne

Kun je bij het boeken een creditcard gebruiken, die op naam van iemand anders staat, ik heb nml zelf geen creditcard? Of kom je dan in de problemen met het ticket?

De prijs valt me alleszins mee, denk er zelfs over zowel heen als terug te vliegen. Of mis je dan tezeer de ervaring/sensatie van de trip met de bus/jeep?

Is Air Deccan een beetje een betrouwbare maatschappij, niet te oude toestelletjes?

Alvast bedankt in ieder geval, ik ben hier al zeer mee geholpen,

gr

Yvonne

• Bob

Volgens mij maakt het niet uit met wiens credit card je betaalt. Als de namen op de tickets maar kloppen.

Ik zou zeker niet beide keren vliegen. De tocht over de Himalaya van Manali naar Leh (of vice versa) is adembenemend mooi! Voor mij was dat een van de hoogte punten van de reis. Ik zou heen rijden, dan zie je het landschap veranderen van groen naar het maanlandschap van Ladakh. Terug vliegen is lekker makkelijk dan (geen lange rit meer aan het einde van je vakantie).

Plus heen rijden is beter qua acclimatiseren. Onderweg slaap je in het tentenkamp bij Sarchu op 4200m en kort daarvoor ga over een pas van meer dan 5000m. Hier zul je onderweg zeker last van hebben (hoofdpijn en futloos), maar je daalt daarna weer af naar Leh (3500m) en valt dat mee (bij mij althans). Als je heen vliegt, ga je van 0 naar 3500m in 2 uur tijd en moet je in Leh eerst acclimatiseren.

Air Deccan ken ik niet.

• yvonne

Oh, ik krijg accuut steeds meeeeeer zin!

Hoewel ik niet zo'n held ben bij het zien van diepe afgronden, ben ik nu toch ‘om’!!

Leuk zo'n reacties, is toch een deel van de pret, de voorpret!

Dank jullie,

Yvonne

• Bob

De rit Manali - Leh heeft geen diepe afgronden. Niet zoals bijvoorbeeld in Nepal.

Dit is een foto die ik onderweg gemaakt heb:

De voorpret is inderdaad al deel van het plezier van op reis gaan.

• Ruud en Hanneke

Hele mooie foto!

Vanaf wanneer is de weg (Manali-Leh) ‘open’?

• Bob

Volgens de Lonely Planet: juli tot midden september.

• Nestor-F

Is niet van tevoren te zeggen, is helemaal afhankelijk wat er in de winter aan sneeuw gevallen is en wat er bij het smelten ervan meegesleurd is aan bergmassa's. Soms is dit weinig en zijn de wegen snel bereidbaar, soms is de schade aanzienlijk en moet men weken wachten op herstel van de weg. Ik heb in 2000 moeten wachten tot 7 augustus alvorens de weg open was. En dan moet je onderweg nog vaak wachten totdat bulldozers de weg weer vrijgemaakt hebben.

Maar, onvergetelijk mooi deze route, schitterend en adembenemend letterlijk en figuurlijk. Overnachten in Sarchu (4200 mtr) in een tentenkamp, iets anders is er werkelijk niet, maar koud, koud! Met muts op en jas aan geslapen (je slaapt gewoon op een matras op een spiraalbed maar wel in een tent opgesteld) blij dat ik mijn eigen donzen slaapzak bij me had.