restricted areas

• Ruud en Hanneke

Via de visumdienst hebben we een visum voor India aangevraagd. Nu staat op het visum vermeld dat “restricted areas” in Ladakh niet bezocht mogen worden. Misschien een stomme vraag maar geldt dit ook voor Leh en omstreken? We willen daar een trekking gaan doen. Moeten we dan nog een aanvulling op het huidige visum aanvragen?

• Bob

Welke trekking wil je gaan doen? Niet alles is restricted area, dat zijn maar een paar gebieden.

Volgens de meeste sites moet je dit inderdaad niet op je visum laten zetten (door te verzwijgen dat je naar Ladakh gaat), maar ik had ook “Ladakh - not in restricted areas” op mijn visum staan en heb er geen problemen mee gehad. Ik ben naar Nubra vallei geweest, wat eigenlijk een restricted area is.

• Anita

Je kunt ter plekke een aparte permit regelen om bepaalde gebieden te bezoeken. Als je al die pas opgaat die naar de Nubra valley leidt (5600 meter hoog) heb je die permit nodig. Ik ging ook met een jeep een 3 daagse tour naar de zoutmeren maken, prachtig, maar het reisbureau regelt dan ook de permit voor je.

In Shimla is ook zoiets aan de hand, als je de omgeving wat verder in gaat, moet het reisbureau een permit voor je regelen. Allemaal geen probleem in India. Geniet van het mooie Ladakh!

• Ruud en Hanneke

ok, bedankt voor jullie reacties! We gaan ervan genieten.

• Bob

Klopt. Nu herinner ik het me. Toen ik vanuit Leh naar Nubra wilde, hadden ze mijn paspoort nodig om een permit te regelen. Dat deed het reisburootje.

• Ruud en Hanneke

Hallo Bob,

we zijn ons nog aan het orienteren op de soort trekking. We vertrekken nl op 1 juni en dan schijnt nog niet alles begaanbaar te zijn. Misschien heb je goede tips voor ons. We willen graag een tocht maken van max 10 dagen, max. hoogte tot ca 5000 meter. Misschien heb je nog een goed lokaal reisburo voor ons.

alvast bedankt

gr

Ruud

• Bob

Ik heb geen trekking gedaan in Ladakh. Ik ben met een jeep naar de Nubra vallei geweest.

Het stikt in ieder geval van de trekking buro's in Leh.