Rondreis India € 700 p. maand?

• S.B.

Hallo,

ik ben van plan om binnenkort een halfjaar naar India te gaan. Nu vraag ik mij alleen af of mijn budget van € 700 per maand niet aan de krappe kant zit. Ik wil op mijn gemak India kunnen rondreizen, maar ik heb geen flauw idee waar ik op moet rekenen aangaande de gemiddelde overnachtingskosten, eten, drinken vervoer etc etc. Ik hoop dat iemand met meer ervaring mij een beetje hierover kan informeren.

Met vriendelijke groet,

S.B

• Rob

In India zijn geen gemiddelde kosten.

Met ieder budget kun je daar terecht.

Rob

• S.B.

Waar ik op doelde is meer een algemene indicatie van wat mij te wachten staat met zo'n budget. Ik kan ook kraaltjes meenemen ipv geld en kettinkjes rijgen, en mijn lokale concurrentie de troef afstekend deze aan toeristen verkopen . Om zo na verloop van tijd een rieten mat aan te kunnen schaffen,zodat ik mij op elke plaats neer kan vlijten en van mijn welverdiende rust kan genieten. En wie weet misschien word ik na verloop van tijd wel de eerste westerse derwish en ontdek ik waar het werkelijk allemaal om draait, omdat ik uw advies volgende, met een kraaltjesbudget India heb bezocht. Zou dat niet wat zijn ?

• Tony

Ligt er aan wat je wilt. Als je weinig transport hebt dan zijn je kosten sowieso lager. Hoewel bustransport goedkoop is. Eten en drinken kun je makkelijk voor 10 euro per dag. Hotelovernachtingen in redelijke hotels kost ook niet meer dan 15 euro in grote steden tot 5 euro en minder in kleine steden. Goedkoper kan ook, bv in Delhi voor minder dan 5 euro, vraag niet wat je krijgt, dan kun je beter kralenverkoper worden en samen met je lokale collegas op straat gaan slapen. Maar gemiddeld kun je eten en slapen voor 15 tot maximaal 20 euro per dag zonder echt zuinig te hoeven doen. Ben je 500 euro per maand kwijt kun je nog 200 euro uitgeven voor entree, transport en overige lol en misschien nog wat kralen kopen nu je ze zelf niet hebt. Dus die 700 euro moet kunnen.

Tony

• S.B.

Dank Tony,

Het moet dus te doen zijn als ik het wat zuinigjes aan doe en de grote steden mijd.

Ik ben van plan om begin maart een ticket te boeken naar Delhi (willekeurige keuze ),bij British of Swiss airways, en eind juni terug te keren. Nu vraag ik mij af hoe het zit als ik onverhoopt eerder terug moet keren en of vervroeging van de vertrekdatum mogelijk is. Verder voorzie ik geen problemen, behalve dan dat ik alleen een rabobankpas heb en geldopname alleen in de grote steden mogelijk is ? (Behalve dan diarree, malaria, hepetatis A t/m Y, ontvoering, tewerkstelling als slaaf in een of andere galeischip, apocalyps etc etc, maar dat spreekt voor zich)

Verder heb ik geen plannen, behalve het aanschaffen van een Lonely Planet en een nieuw paar sokken. Ik bedoel ik kan nu wel een route uitstippelen, maar ik heb het gevoel dat dat weinig zin heeft aangezien ik zeer weinig van India af weet.

En wat ik niet meeneem kan ik daar kopen. Of zie ik het verkeerd ?

Elk beetje informatie wordt zeer op prijs gesteld.

Groet,

S.

• erik

Het opnemen van geld met je Rabo-pas zal het probleem niet zijn. Als je van plan bent alleen met die pas op stap te gaan zou je wel eens een vervelend probleem tegen kunnen komen. Ik zou maar zorgen voor een extra credit card of zo voor het geval dat. Laatste keer dat ik naar Nepal ging raakte ik mijn giropas op de heenvlucht al kwijt (met dank aan de 45 controles waarbij ik mijn moneybelt af moest doen denk ik). Was ik blij nog ergens een visa card te hebben!

Terugvliegen op een eerdere tijdstip kan vaak wel. Er zijn ook tickets zonder vooraf bepaalde terugvliegdatum, nog makkelijker. Vraag het eens waar je je ticket wilt kopen.

En je laatste vraag: je kunt in India inderdaad alles kopen, inclusief die sokken en de Lonely Planet of andere reisgds (tweedehands, scheelt weer een maaltijd :))

• Nestor-F

Om met het laatste te beginnen, je kunt in India vrijwel alles kopen wat bij “ons” ook te koop is en vaak nog goedkoper ook. Lonely Planet is niet een vereiste, je wordt daarmee een “kudde dier” logischerwijs kom je dank zij de Lonely Planet alleen in hotels die er in genoemd zijn terwijl er nog talloze andere hotels zijn.

Kijk ook eens naar een ander reisboek.

Met alleen een bankpas kom je in de problemen als je buiten de toeristische gebieden gaat komen. Daar zijn geen pinautomaten of als ze er al zijn werken ze vaak niet. Dus, ouderwets contant geld is ook een vereiste. Neem zeker een aantal euro's mee als buffer (€300) voor 3 weken). Als je een werkende pinautomaat tegenkomt pin dan voldoende voor een bepaalde periode die je zelf het beste in kunt schatten. Voor noodgevallen is het zeer wenselijk dat je een creditcard hebt.

Laat je verder ook inlichten over de medische risico's die je in India loopt. Denk hierbij aan DTP-vaccinatie, Hepatitis A, Buiktyfusvaccinatie, welke alle worden aanbevolen. Buiten deze zijn er in vrijwel geheel India (behalve gebergten en stedelijke gebieden ) malaria muggen aanwezig, het is je eigen verantwoording of je je hier tegen wilt beschermen of niet.

Hoewel India als een land vermeld staat is vaak wenselijk het als een werelddeel te classificeren. De afstanden tussen de diverse belangrijke steden zijn immens groot. Niet in uren maar vaak in dagen uit te drukken. Ook de diverse delen van India en de inwoners en cultuur verschillen daarom enorm. Beperk je liever tot een bepaald deel van India of je moet tijd en geld genoeg hebben.

• Anita

Beste S.B.,

Als ik naar India ga, reis ik over het algemeen best veel rond in korte tijd. Ik bezoek ook nog musea e.d., dus ben wat entreegelden kwijt. Ik kom meestal met gemiddeld 100 euro per week rond voor eten, drinken, slapen, reizen, entrees. Ik denk wel dat ik in het zuiden van India minder uitgeef dan in het noorden.

Bij sevareizen kun je voordelige tickets Delhi boeken met Swiss (even contact opnemen, website www.sevareizen.nl) en dan kun je de terugvlucht nog 1 keer gratis wijzigen!

In het winkelcentrum Connaugt place in Delhi is een keur aan reisgidsen. Daar koop je bijvoorbeeld de nieuwste lonely planet voor 800 roepies. Dat is minder dan de helft van wat deze in Nederland kost.

Treinen in India zijn nog goedkoper dan bussen………… maar vaak wel erg vol. Je kunt van tevoren kaartjes reserveren, soms kun je (in grote steden maar lang niet overal) gebruik maken van ‘foreigner quota’. Gebruik hiervoor de zoekfunctie op deze website.

Je kunt het zoals gezegd net zo goedkoop of duur maken als je wilt. Je kunt op straat eten, in goedkope restaurants (een thali is overigens prima en voedzaam), maar je kunt ook in luxe hotels slapen en eten (eten is vaak in luxe hotels niet eens duur).

• erik

“Lonely Planet is niet een vereiste, je wordt daarmee een ”kudde dier“ logischerwijs kom je dank zij de Lonely Planet alleen in hotels die er in genoemd zijn terwijl er nog talloze andere hotels zijn.”

Ik gebruik de LP voor de praktische tips, lees wat er ergens te doen is, hoe het zit met vervoer etc. Als ik ergens aankom zoek ik dan vaak zelf wel een hotel, het is geen plicht om alles te doen wat er in staat, als je eenmaal die LP bij je hebt.

• surya

als je met 700 euro per maand naar india gaat weet ik niet wat je allemaal wilt doen. Het is namelijk behoorlijk groot budget in mijn ogen. Of je wilt eerste klas reizen en belang hechten aan decorative kamer. Als je tevreden bent met een bed in je kamer, heb je zeker minder dat 700 euro nodig, je kunt ook goed reizen met de helft per maand. J

e zegt dat je neit veel weet over India, dan denk ik dat het wel handig is als je je wat inleest. Vooral over de gebruiken en de cultuur. Dit kan je namelijk erg helpen. Ik weet niet of je een vrouw bent?

Maar zowiezo als vrouw alleen zou ik niet zomaar gezellig gaan babbelen met mannen (hiermee bedoel ik vooral in de trein en dergelijke, openbare plaatsen, en vragen als ben je getrouwd etc. ). Dit zeg ik omdat ik dat vaak zie bij vrouwen die voor het eerst naar India toegaan. Ik denk dat je dit ook wat ellende kan voorkomen en je speelt op safer.

Verder over dat inlezen, is eht handig dat je dingen te weten komt die je bijvoorbeeld extra interesseren wat je daarvoor misschien nog niet had gehoord, dan kun je daarheen gaan. Heel veel plezier daar.