voor het eerst naar india graag uw hulp

• carine

Beste prikborders

Eerst dank ik jullie voor elke reactie op de vraag voor het eerst naar Indië.

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen als ik verder op jullie hulp mag rekenen voor het plannen van deze reis.

Wat ik concreet wil: een rondreis van een 18 tal dagen , de reis zou beginnen in Deli, indien mogelijk zou ik Jaislmer , Bikaner, Jodhur , udaipur en uiteraard Agra bezoeken .

Is dat mogelijk alle verplaatsingen zelf te organiseren ? ( vrouw 50+) Welke hotels adviseren u mij ?(middenklasse )

Bij voorkeur hotels die gemakkelijk bereikbaar zijn om vandaaruit te vertrekken met het openbaarveroer.Moet ik het ik het openbaar van hieruit regelen of kan alles ter plaatse geregeld worden ?

Of vindt u het toch aangeraden een kant en klaar reispakket te kopen. Zoja wat beveelt u me aan ( geen shopping reis , van de ene bazaar naar de andere ) Dergelijke zaken zoek ik bij voorkeur zelf op .

Voor elke reactie hartelijk dank ,

carine

• erik

In uw geval zou ik een georganiseerde reis boeken. Shopping-rondreizen naar India zijn zeldzaam. De meeste aanbieders hebben gewoon leuke groepsreizen met veel vrije tijd. Je rijdt van plaats naar plaats, krijgt de sleutel van je hotelkamer en een facultatief programma waar je aan mee kunt doen of niet.

En zonder groepsreis: alles is ter plekke te regelen (vervoer, hotels) maarhet kost tijd en energie die beter besteed kunnen worden aan rondkijken bij bezienswaardigheden of in de steden.

In eerste instantie kan een groepsreis duurder lijken. De hotels zijn echter beter dan je voor dat geld zelf kunt krijgen, geen zorgen over je bus (en je bagage tijdens het reizen) is veel waard. Tijdwinst ook, gezelligheid ook (maar dat is persoonlijk).

• Nestor-F

Kies gewoon uit de Nederlandse reis aanbieders de reis die je het meeste lijkt. De prijzen ontlopen elkaar niet zoveel als je het aantal dagen vakantie vergelijkt.

Alleen reizen is wel leuk, je kunt blijven waar je wilt, maar het kost meer (soms aanzienlijk meer) bij gelijke kwaliteit van hotels. En je bent veel tijd en ergernis kwijt aan het boeken van je volgende trip. Tevens heb je aanspraak in een groepsreis, maar dat hoeft niet altijd positief te zijn maar is het vaak wel. Doe eerst ervaring op met een groepsreis in dit vreemde en fascinerende land. Alhoewel, het duurt niet lang meer voor de rollen omgedraaid zijn en Indiase toeristen massaal Europa gaan bezoeken.

• prospere

Hoi carine, ik wil niet bot overkomen , maar ik wil zo eerlijk mogenlijk zijn!!! Een 18 daagse reis naar india vind ik persoonlijk een absurde zaak , nu zullen “ de kenners” wel weer over mij heen vallen, maar India is heel makkelijk te bereizen als je tijd hebt, maar als je maar 18 dagen hebt vind ik ga er niet aan beginnen, ik zou zeggen ga naar india in het klein en proberen sri lanka. Sri lanka vind ik altijd zuid india in het klein. Of je moet je natuurlijk georganiseerd, doen de kudde manier.

Even off topic ik zou nooit, zeg nooit, met een gezelschap reizen, maar ik ben op de sit van http://www.dragoman.com/ terecht gekomen jezus mina wat een mooie reizen hebben die!!!!

• Rob

Prosper,

Om gelijk maar als “India kenner” over je heen te vallen.

Er zijn Amerikanen / Japanners die even over vliegen naar India om de Taj Mahal te zien.

'Morgens komen ze aan, nemen een retour taxi naar Agra vanaf het vliegveld.

En vliegen 's avonds weer terug.

Wat is daar mis mee?

Verder ben ik het helemaal met je eens.

India is inderdaad heel gemakkelijk te bereizen als je tijd hebt.

En hoeft niet zoveel te kosten.

Maar sommige mensen hebben ook nog een baan, voeden hun kinderen op of zijn mantelzorger voor hun ouders.

Rob

ps dat een georganiseerde reis de kudde nalopen is, dat is complete nonsens

• Nestor-F

Prospere,

Bijna drie weken aaneengesloten vakantie is voor veel mensen en mogelijk ook hun werkgever al veel! Om kosten te besparen en veel tijd te winnen is het dan onvermijdelijk om met een groepsreis te gaan. Dat is duidelijk GEEN kudde manier maar een volwaardig reisalternatief voor degeen die niet onbeperkt de tijd heeft. Je weet vooraf waar je heen gaat en komt. Je weet vooraf wat het kost. Je bent vanaf dat je je hotel bereikt hebt VRIJ om te gaan en staan waar je wilt, ook zal je zelf je maaltijden moeten organiseren. Het enige dat vastligt is het tijdstip wanneer je weer vertrekt uit je hotel. Je hoeft dus niet zelf achter je hotel boekingen aan, transport regelen, tickets te kopen. Bespaart je zeeën van tijd en vaak ook geld. Let wel, ik heb zelf ook zowel georganiseerd als ongeorganiseerd gereisd de afgelopen 15 jaar, vaak meerder malen per jaar, voornamelijk in Azië. Heb dus wel wat ervaring met verschillende vormen van reizen. Overigens gaat mijn voorkeur van reizen uit naar een soort tussenvorm, je kiest de plaatsen (gebieden) waar je heen wilt, benader een lokaal reisagentschap en laat deze de reis verder organiseren. De heen en terug vliegtickets dien je zelf te boeken.

• Harry

Na 2 groepsreizen in India (1994 en 1998) ben ik in oktober '07 voor het eerst alleen naar India geweest.

4 Weken Orissa.

3 Maal heb ik me een avond erg eenzaam gevoeld maar ik was dan ook te vroeg voor het echte toeristenseizoen.

Het vinden van een hotel en boeken van een bus/treinticket kost echt geen zeeën van tijd tenzij je wel erg kritisch bent maar dan ben je in India niet op je plek.

Alleen reizen is echt veel goedkoper dan georganiseerd. Je hebt misschien wel veel betere hotels als je georganiseerd gaat maar wie maalt daarom als je naar India gaat? Hoe ziet het er uit als je je mooie hotel verlaat? Neem dan maar meteen een simpel hotel, is het verschil niet zo groot.

Ik heb groepreizen meegemaakt die geweldig gezellig waren maar er was voor mij een dalende trend in gezelligheid te zien de laatste paar reizen. Nu reis ik liever ongeorganiseerd hetgeen in heel Azië makkelijk te doen is.

Het enige voordeel van georganiseerd reizen is dat je meestal in een eigen busje zit dat overal kan stoppen als er wat mooi te zien is.

Voordeel van zelfstandig reizen is dat je ergens langer kunt blijven als het je bevalt.

Reis je zelfstandig met het openbaar vervoer dan rij je overal voorbij…

Een nadeel van groepsreizen is dat ze je zoveel mogelijk willen laten zien in een zo kort mogelijke tijd. Je bent dus naar verhouding teveel onderweg en hebt geen tijd om eens een dag of 2 ergens gewoon te niksen.

Ik vind dat je beter een klein deel goed kunt bekijken dan een groot deel oppervlakkig.

Groeten,

Harry

• Nestor-F

Heel Azië makkelijk te bereizen is een utopie Harry. Ik raad het je niet aan om individeel te gaan reizen in Oezbekistan, Turkmenistan, Kirgizië, Afghanistan of dergelijke landen. Na veel pogingen iets tastbaars te krijgen heb ik er van moeten afzien om individueel te reizen. Teveel administratieve problemen en geen openbaar vervoer. Ook de periode van 4 weken is krap om deze gebieden te bezoeken. Om deze besloten een groepsreis te boeken naar deze landen als alternatief (2001). India is natuurlijk geen probleem, is een van de meest toeristisch ingestelde landen. Daar kan werkelijk iedereen heen.

• kees

Hallo Carine,

ik ga al enige tijd naar India. En ik boek alles zelf. Dat is helemaal niet moeilijk. Op 22 feb vertrek ik weer. Toevallig ga ik altijd naar hetzelfde gebied waar jij nu (gedeeltelijk) heen wilt, te weten: Udaipur, Jodhpur en Jaisalmer. Ik heb in die 3 plaatsen een boel vrienden zitten. Je mag me mailen voor meer informatie over hoe en wat te regelen daar. Ik kan je contactpersonen in Udaipur en Jodhpur geven die vertrouwd zijn en je daar overal mee kunnen helpen. ( de persoon van Jodhpur weet ook de weg in Jaisalmer) Dit zijn beslist geen geldkloppers, het zijn mijn vrienden!

Je hoeft eigenlijk alleen maar de vliegreis te boeken. Hier in Nederland is D-reizen de goedkoopste, voor zover ik kan controleren. www.d-reizen.nl en ze organiseren ook vluchten vanuit Brussel.

In India: Een riksja-driver ter plekke zal je naar een gewenst hotel brengen. Geen zorg, dat gaat allemaal redelijk. Zeggen dat je een kamer voor 600 roepies wilt, en je krijgt een redelijk hotel. Zal misschien ietsje duurder uitvallen, maar dan ben je vast 1 nacht onderdak en morgen zie je maar weer. Mijn ervaringen staan op http://vakantie.hopto.org/. Wil je meer weten, mail mij maar. Ik weet helaas niets over de andere plaatsen, ik kom voorlopig alleen in de bovengenoemde 3.

groetjes,

Kees

• Anita

Ik ben het aardig met Harry eens, maar als je denkt dat je vanuit Nederland het openbaar vervoer in India moet/kunt regelen, dan ben je nog niet echt op de hoogte van de situatie daar.

Wellicht is daarom een groepsreis voor de eerste keer toch aan te bevelen? Hoewel ik geen fan ben (de laatste jaren vind ik het enorm tegenvallen, ook qua deelnemers en hun activiteit, vind ze passief).

Ik ben het er niet mee eens dat 18 dagen niet de moeite waard is, natuurlijk is langer beter, maar ik ga zelf i.v.m. werk ook vaak ruim 3 weken (voorheen weleens 5 weken). Inderdaad ontmoette ik in Barcelona 2 Japanners die voor een week waren overgekomen om de bouwwerken van Gaudi te zien en toch genoten ze enorm!