Kashmir

• Ricky

Hoi,

In oktober wil ik een reis maken naar Kashmir, Sri Nagar voor 3 weken.

Heeft er iemand tips voor mij?

Groet,

Ricky

• Sundri

Kashmir, if there is paradise on earth, it is here, it is here, it is here…

Verblijf op een woonboot op Dallake of als je van meer rust houdt op Nageenlake. De prijzen lopen zeer uiteen, afhankelijk van de hoeveelheid luxe die je wenst. Prijzen zijn altijd inclusief alles = volpension, inclusief je tussendoor thee. Geniet van de gastvrijheid van de Kashmiri, ze lijken al te weten wat je wilt, voordat je er om vraagt. Drink vooral ook kawa, die in verschillende variaties wordt gemaakt (groene thee met kardemom en kaneel of saffraanthee wel of niet met kardemom en kaneel). Laat je ook uitnodigen bij de woonbooteigenaar in huis te eten, dan zie je hoe de Kashmiri zelf leven.

Doe een trekking in de Kashmiri Himalaya's, bijvoorbeeld vanaf Pahalgam of Sonamarg. De woonbooteigenaar kan alles voor je verzorgen: Taxi, gids, kok, eten, alle kampeergerei, paarden en paardenmannen. Je hoeft zelf niets te doen en zelfs niets te dragen, want alles kan op de ruggen van die paarden.

Maak een (dag)tochtje over Dallake en Nageenlake met een shikara. Bezoek o.a. het eiland in het midden van Dallake en de Hazratbal Moskee + omgeving.

Bezoek de Moghul en botanische tuinen.

Bezoek één van de talloze weverijen (Kashmiri pashmina sjaals en tapijten) of papier machi fabriekjes. Bezoek een shipyard, waar shikara's worden gebouwd.

Doe een watertrekking van een aantal dagen (5 of 6) naar Wularlake en Mansballake. Dit gaat vanaf Dallake door kanalen, waar je o.a. langs ververijen van stoffen komt. Onderweg kun je dorpen (en scholen) bezoeken, waar men weinig gewend is aan toeristen. Wularlake is een waar vogelparadijs. Mansballake heeft superhelder diep water, heerlijk om in te zwemmen en er is ook een prachtige tuin. Onderweg kun je koeien in het water zien zwemmen of paarden tot de hielen (of knieën) door het water zien lopen.

Ga lekker de stad in rond Lal Chowk, steek de brug over Jhelumriver over en je vindt er bijvoorbeeld talloze stoffenwinkels, maar ook andere dingen.

Flaneer over Boulevard road langs Dallake en bekijk de winkeltjes in Dalgate.

Huur een fiets en fiets een dagje rond Dallake (de weg is begin 2006 doorgetrokken rond het hele meer). Afstand is ongeveer 15 km.

Ga een dagje of meer naar Gulmarg, ze noemen het ook wel klein Zwitserland. Er is een kabelbaan, waarmee je de berg op kan.

Bezoek op een vroege ochtend de hectische groentenmarkt op het meer, waar de shikara's over elkaar heen lijken te varen.

Ik wens je veel pret, Kashmir is super. Ik ben er zeven keer geweest en zal er zeker weer terugkeren. Mijns inziens de mooiste staat van heel India. De seizoenen zijn vergelijkbaar met Nederland. In oktober is het herfst. Overdag is de temperatuur nog lekker (graadje of 20), 's nachts is het dan koud.